actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2013, 23:33
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Senator speecht 22 uur lang tegen Obamacare

De omstreden senator Ted Cruz is meer dan 22 uur aan het woord geweest in de Amerikaanse senaat in Washington D.C., zonder zelfs ook maar even naar de wc te gaan. Hij had gezworen door te gaan met zijn symbolische monoloog "tot hij er bij neervalt", om te demonstreren tegen de ziektewet van Obama.





Cruz was na 20 uur nog geen seconde gaan zitten, heeft slechts een paar hapjes heeft gegeten en heeft alleen gepauzeerd om bevriende collega's een lange vraag te laten stellen.

De Texaan begon zijn toespraak gisteren om iets voor drie uur 's middags en was van plan om aan het woord te blijven tot de Senaat vandaag om twaalf uur lokale tijd bijeenkomt om te stemmen over Obamacare. NBC meldde dat Cruz na 20 uur nog geen seconde was gaan zitten, slechts een paar hapjes heeft gegeten en alleen maar heeft gepauzeerd om bevriende collega's een lange vraag te laten stellen. Hij draagt zwarte gympies in plaats van de cowboylaarzen die hij normaal aan heeft, en loopt hierop door de zaal als anderen aan het woord zijn, om even de benen te strekken.

Voorlezen uit een kinderboek
's Nachts had hij uit een kinderboek voorgelezen, zijn liefde voor een bepaald soort hamburger betuigd en commentaar geleverd op de speech die de acteur Ashton Kutchner hield toen hij een award in ontvangst nam. Daarna volgden weer lange monologen over zijn oppositie tegen de ziektewet van president Barack Obama.

Technisch gezien was Cruz' monoloog geen filibuster, waarbij iemand blijft doorpraten tot het uiterste tijdstip is verlopen waarop gestemd mag worden. Op die manier wist senator Wendy Davis in juni een strengere abortuswet tegen te houden. In dit geval moest Cruz stoppen met spreken wanneer het moment van stemming was aangebroken.

Aanval op Obamacare
Met zijn speech wilde Cruz demonstreren tegen Obamacare, de nieuwe ziektewet die in 2010 is goedgekeurd. Vorige week werd echter opnieuw de aanval op deze wet geopend: toen heeft het Huis van Afgevaardigden wetgeving aangenomen waarmee de financiering van de federale overheid voor 3 maanden is gegarandeerd, maar dat is exclusief de financiering van het gezondheidszorgplan van Obama.

Het Amerikaanse Congres moet het voor eind september eens worden over een nieuwe noodbegroting waarmee de federale overheid draaiende kan worden gehouden. Als dat niet gebeurt, zit de regering opnieuw zonder fondsen en zullen er diensten al dan niet tijdelijk moeten sluiten en ambtenaren naar huis worden gestuurd.

Nu moet de Senaat zich hierover uitspreken, maar die kan daarbij de tekst veranderden zodat Obamacare alsnog financiering krijgt. De president heeft overigens al aangekondigd een veto over elk voorstel uit te spreken waarin het gezondheidsplan geen fondsen krijgt.

Miljoenenverlies
Niet alle Republikeinen zijn echter blij met de lange monoloog van Cruz. De senator is volgens sommige bronnen van plan om in 2016 voor de Republikeinse nominatie voor het presidentschap te gaan, maar volgens bronnen binnen de Grand Ole' Party heeft hij nu zijn beste kansen verloren. Verschillende grote donoren zouden hun geld nu liever aan andere kandidaten spenderen, omdat ze deze actie van Cruz van weinig intelligentie vinden getuigen.

Een belangrijke strateeg van de Republikeinse partij geeft toe dat Cruz met zijn monoloog waarschijnlijk een bepaald type Republikein heeft weten te overtuigen, maar niet de geldschieters. "Hij is van hetzelfde type als Michelle Bachmann en Pat Buchanan. Maar als je president wil worden, moet je niet alleen de kleine donoren en hardliners overtuigen, maar ook de grote kanonnen. Dat is het verschil tussen de caucus in Iowa winnen, en een belangrijke staat als Florida binnen halen

Bron
Het laatste nieuws- 25/09
Bron- volkskrant.nl, bewerkt door redactie.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...Obamacare.dhtml

Mening
Deze republikein is een doorzetter, maar of dit de juiste manier is om te protesteren tegen het plan 'obamacare', daar heb ik sterk mijn twijfels over. Ik vind dit eigenlijk maar een zeer onvolwassen en belachelijke manier om je mening te tonen. Wil je mensen overtuigen door 22 uur lang te praten? Wie luistert er zelfs 22 uur lang naar een toespraak? Wees kort en bondig. Daarbij vind ik het plan 'obamacare' een sociaal rechtvaardig plan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2013, 13:35
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik heb het gevoel dat deze speech een stunt was om de aandacht op de politieker zelf te vestigen. Conservatieve Amerikanen zijn gekant tegen Obamacare en deze stemmen wilt Ted Cruz nu winnen. Ik denk ook dat Obamacare al te ver gevorderd is om nog echt tegen te houden. Obama heeft al zijn politieke kunnen hier op gezet en kan hier geen nederlaag in dulden. Dus zo'n lange speech was hier volgens mij echt niet nodig. De speech die Wendy Davis gaf was ten minste constant over het onderwerp waarover de discussie ging. Cruz begint over alles te babbelen wat in hem opkomt om aan de praat te blijven, nog een teken volgens mij dat hij dit alleen voor de media-aandacht deed.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.