actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2007, 16:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Kennis van de andere

Kennis van de andere


Er gaat nog nauwelijks een dag voorbij zonder een bericht dat illustreert hoe moeilijk onze samenleving het heeft om in het reine te komen met de aanwezigheid van de islam. Als het geen discussie over het dragen van hoofddoeken achter het loket is, dan gaat het wel om de vraag of scholen uitsluitend halal-voedsel mogen aanbieden of om een conflict over moslimvrouwen die met een alles verhullende boerkini het zwembad in willen.



De islam is onder ons. Daar kunnen we maar beter van uitgaan. Maar dat is moeilijk zonder kennis van de andere. Klopt het, zoals de Nederlandse politicus Geert Wilders beweert, dat de helft van de pagina's uit de Koran moet worden gescheurd, wegens niet verenigbaar met onze westerse waarden? U kunt vandaag de proef op de som nemen, want deze krant biedt u gratis een in het Nederlands vertaald exemplaar van het heilige boek aan.

Maar we doen meer dan dat. De komende drie weken geven we u de kans om uw kennis over en inzicht in de islam aan te scherpen. In vijftien afleveringen gaan we in op tal van aspecten van deze godsdienst en cultuur die bij zovelen onbehagen wekken. Telkens vertrekken we daarbij uit de actualiteit. Want hoe kan je de wereldwijde rel over de Deense moslimcartoons begrijpen als je niet aanvoelt wat de figuur van Mohammed voor moslims betekent? En hoe kun je de burgeroorlog in Irak volgen zonder kennis over de geschiedenis die soennieten en sjiieten bindt en verdeelt?

We laten daarbij ook de andere zelf horen. Dat mag u letterlijk nemen. Van onze gesprekken met moslims van bij ons hebben we filmpjes op www.standaard.be geplaatst, zodat u niet alleen kunt lezen, maar ook zien en horen hoe ze praten over de betekenis van hun geloof en hoe ze zich voelen in een samenleving die hen scheef bekijkt.

Dagelijks gaan we debatteren - online en in de papieren krant - over wat ons scheidt en hoe we daaraan iets kunnen doen. We gaan daarbij geen taboes uit de weg. Is de islam een gewelddadige godsdienst die met het zwaard is verspreid? Staat de sharia, het islamitische recht, haaks op het westerse model? Of komt die perceptie door het vertekende beeld dat onze media verspreiden?

Ik nodig u graag uit om aan die debatten deel te nemen. Laat de meningen botsen. De tijd van onverschillig naast elkaar leven, zonder contact, maar met een groeiend wrevelgevoel aan beide kanten: die tijd moet maar eens voorbij zijn. Laten we met elkaar op zoek gaan naar de kennis van de ander, die, hoe moeilijk ook, de enige weg naar vriendschap is.

www.standaard.be/islam


DS, 05-03-2007 (Bart Sturtewagen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2007, 19:54
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Een mooi initiatief van de standaard!
Een bijdrage tot meer verbondenheid tussen mensen...
meer kans op openheid en verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th March 2007, 20:29
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Als mensen angst hebben om zelf contact te nemen met die cultuur, is het goed dat deze initiatieven zorgen voor onrechtstreekse informatie.
Het zou fijn zijn mochten moslimorganisaties die onrechtstreekse kennismaking kunnen ombuigen in rechtstreeks contact tussen mensen. Aanwezig zijn bij culturele manifestaties, zelf dingen organiseren, opendeurdagen ... Er zijn mogelijkheden zat!
Laten we inderdaad eens wat meer met elkaar bezig zijn!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th March 2007, 23:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hartverwarmend moment

HARTVERWARMEND MOMENT


Vandaag een kort hartverwarmend moment beleefd. Op wandel naar de boekhandel lees ik de krant. Ik zie erin gedrukt staan dat het Vlaams Belang weer hard van leer trekt tegen al wat niet Vlaams is. Moslims, Turken, Marokkanen, u weet wel. Het zijn volgens het Belang allemaal radicalen die ons westers (christelijk?) waardensysteem willen ondermijnen en met een bomgordel om hun middel zijn geboren.

Enkele minuten later sta ik in een lange rij te wachten. Ik ken niemand van de mensen die samen met mij in de rij staan, en spreek eigenlijk ook niemand aan. Ze waren ook erg verschillend, mijn mede-wachtenden. Voor mij stond een oud vrouwtje van om en bij de zestig, drie of vier plaatsen na mij stonden drie jonge moslima's met bon in de hand.

En toch (noem mij pathetisch) voelde ik een symbolische verbondenheid met allen die daar voor hun gratis koran stonden aan te schuiven. Elk individu dat daar samen met mij in de winkel stond, toonde op zijn minst de bereidheid om een grondiger kennis van de islam te verwerven. Ook al lezen we met zijn allen onze gratis koran niet, ook al grasduin ikzelf er alleen wat in. Een ding was duidelijk: iedereen in deze rij deelde de overtuiging dat de islam niet kan zijn zoals we hem voornamelijk uit extreemrechtse hoek voorgeschoteld krijgen. Dat de nuances van de islam ons onthouden worden. Dat Mohammed het dan misschien toch niet zo vreselijk strijdlustig uitgedrukt zou hebben.

Het was een schoon moment. Ik wandelde buiten met een boek rijker en een strijdlustige zon wrong zich tussen de wolken door.


Karel Deknudt (Deerlijk), lezersbrief DS, 06-03-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.