actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th January 2007, 23:24
Evelyne Wouters Evelyne Wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Deurne (Antwerpen)
Posts: 43
Leerlingen maken zelf 'doorlichtingsrapport' van hun school

Als de dames en heren van de inspectie langskomen, houden ze de hele school onder de loep. Maar wat vinden de leerlingen nu eigenlijk zelf van hun school? Wij trokken naar het 'Leonardo Lyceum Quellin' in de Quellinstraat in Antwerpen en vroegen de eerste- en tweedejaars: "Verdient jullie school een goed rapport?"

Leerkrachten? "Sommigen zijn veel te streng", vindt Samira. "En hun lessen heel saai. Waren ze allemaal maar zoals meester Westerling van wiskunde. Hij maakt altijd grapjes. En zo zijn we allemaal dol op wiskunde."

Schoollokalen? "Niet echt gezellig", volgens Fatima. "En in de zomer is het er vaak bloedheet, als de zon op de ramen schijnt." (Zonneschermen komen eraan, belooft de directie)

Speelplaats? "Beetje kaal", volgens Baria en Fatiha. "Meer plantjes zou wel leuk zijn." "Veel te klein", vinden Johanes en Ernest. "En graag wat meer zitbankjes", vragen Meriam en Ouafaâ. (De banken worden volgende week geplaatst, aldus de directie)

Sfeer? "Heel tof", vindt Samira. "Deze school telt heel veel nationaliteiten en toch schieten we prima met elkaar op. En wie iemand durft te pesten, wordt teruggepest." (Er wordt af en toe wél gepest, weet de directie)

Infrastructuur? "De toiletten stinken", vinden ze allemaal. "En voor het douchen willen we graag aparte kleedhokjes in plaats van die vreselijke kleedkamer."

Sport? "We willen zwemles!" roepen ze in koor. (We hebben geen idee hoe we het vervoer tot aan het zwembad moeten organiseren, zegt de directie.)

Kleding? "Ik wil een hoofddoek dragen en dat mag niet", klaagt Ouafaâ. "Och, op mijn muts hebben ze ook commentaar", sust Emmanuel. "Want hij lijkt op een condoom." (Hoofddoeken zijn verboden. Maar Emmanuel is een grapjas, aldus de directie.)

Lof voor Technisch Instituut Sint-Paulus Mol
Bart Van Gestel (17) uit Arendonk volgt het vijfde jaar Autotechniek en moet niet lang zoeken naar een pluspunt van de school. "Onze mening telt. Als er iets gebeurt, dan mag je eerst zelf een uitleg geven en daarna is het aan de leraar. Meestal komen we tot een compromis", zegt hij. De aanwezigheid van drankautomaten op de school mag van hem ook bij de pluspunten worden gerekend. Een minpunt vindt hij de discipline. "Ze zijn hier redelijk streng." Met de opleiding zit het volgens hem wel goed. "We beschikken hier over veel modern materiaal. De lesgevers zijn goed."

"Ik maakte een juiste keuze toen ik vier jaar geleden naar deze school overschakelde", meent Koben Mertens (20) uit Mol uit het 7de jaar Interieur. "De theoretische vakken zijn niet zo zwaar, maar met de doelgerichte vakken en de praktijk zit het goed. Als ik hier buiten kom, ben ik vrij zeker dat ik in de sector kan meedraaien." Hij is tevreden dat de eindmeet in zicht komt. "Het wordt stilaan een sleur, ik wil gaan werken. De praktijkleraren behandelen ons als volwassenen, maar er zijn op de school nog veel reglementen die bestemd zijn voor 'klein mannen'."

"Dit is altijd een plezante school geweest", meent Kevin Raeymaekers (18) uit Arendonk. Hij zit in het 7de jaar Autotechniek. "De sfeer is hier losser en we worden behandeld als mensen, we zijn geen nummer. We mogen hier discussiëren. In de klas zitten we met jongeren met dezelfde interesses en dat is mooi meegenomen." Naar een minpunt moet hij even zoeken. "Ik heb het moeilijk met de ouderwetse reglementen. Zeker voor de al wat oudere leerlingen gaat het niet meer op om bijvoorbeeld strafstudies uit te delen. Iemand van 18 jaar moet je op een andere manier aanpakken."
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.