actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2012, 07:57
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Strengere boetes voor artsen die te veel voorschrijven

Strengere boetes voor artsen die te veel voorschrijven

• dinsdag 11 december 2012, 06u09
• Auteur: gjs
© www.gezondheid.be
In een poging 6 miljoen euro te vinden in 2013, heeft de regering-Di Rupo beslist dokters strengers te controleren op hun voorschrijfvolume. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
Wie te veel geneesmiddelen voorschrijft en daardoor de overheid op kosten jaagt, mag het komen uitleggen. De maatregel tegen 'veelschrijvende' huisartsen bestond al, maar wordt in 2013 verscherpt. Volgens Marc Moens van het Belgisch Artsensyndicaat is het goed dat dokters hun voorschrijfgedrag kunnen aftoetsen aan het gemiddelde, maar is het onbegrijpelijk dat ze boetes riskeren als ze te veel zouden voorschrijven. 'Uiteindelijk wordt de patiënt de dupe. Dokters zullen steeds minder medicijnen voorschrijven, uit schrik voor
torenhoge boetes.'
Er is ook goed nieuws: door onder meer het wegvallen van een aantal patenten worden sommige medicijnen goedkoper.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Dat dokters een boete moeten betalen als ze veel moeten voorschrijven, vind ik toch wel onbegrijpelijk. Het aantal voorschriften dat dokters uitschrijven hangt immers af van de kwaaltjes van de patiënten. Het is dus te hopen dat met deze nieuwe maatregel de patiënten niet de dupe zijn.
Het positieve aan deze nieuwe maatregel is wel dat dokters niet zo snel meer iets zullen voorschrijven aan mensen die naar de dokter een voorschrift gaan vragen.
Daarnaast is er ook goed nieuws op komst met Nieuwjaar worden enkele medicijnen goedkoper en ook volgend jaar in de lente zullen er prijsdalingen zijn in de apotheker. Dit vind ik zeer positief, omdat medicijnen voor iedereen betaalbaar moeten zouden moeten zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2012, 08:49
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Dit bericht zie ik eerder als iets positiefs. Ik denk dat er vandaag de dag inderdaad veel dokters zijn die teveel voorschriften schrijven. Net zoals Cindy al zei is het zeker een goede maatregel voor de mensen die niet naar de dokter gaan om zich te laten onderzoeken, maar naar de dokter gaan om een voorschrift te vragen. Regelmatig gaan mensen ook naar de dokter om een ziektebriefje te bekomen en zo niet te moeten gaan werken of aan een bepaalde activiteit mee moeten doen. Dit is iets dat zeker tegen gegaan moet worden.
Er zijn natuurlijk ook mensen die heel wat medicatie nodig hebben. Hierdoor zal de dokter ook werkelijk heel wat medicijnen voor moeten schrijven. Als controleurs dit dan tegenkomen, moeten ze wel een zekere kennis hebben van de achtergrond van de patiënt. Men moet onterechte boetes natuurlijk vermijden.
Als men deze controles op een efficiënte en correcte manier aanpakt, zie ik het als een positieve maatregel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2012, 10:29
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Het is inderdaad wel zo dat er vaak nog te veel artsen zijn die te gemakkelijk een voorschriftje meegeven met hun patiënten. In dat opzicht ben ik het eens met de verscherping van de maatregel om dokters een boete te geven bij het schrijven van te veel voorschriftjes. Volgens mij schrijven dokters soms ook te gemakkelijk medicatie voor. Dit wordt uiteraard van hen verwacht. Wanneer een zieke de dokter belt, verwacht hij dat hij geholpen wordt en daarbij hoort uiteraard medicatie. Terwijl ik denk dat sommige kleine kwaaltjes zo goed als vanzelf weer verdwijnen als je de ziekte uitzweet. Daarnaast schrijven dokters regelmatig middeltjes voor die erg hard op elkaar lijken. Nu zal er misschien gemakkelijker gevraagd worden naar wat er nog in het medicijnenkastje staat. Dit zal weer geld besparen in de portemonnee van de patiënt. Het is vanzelfsprekend dat patiënten niet benadeeld mogen worden en daarom vind ik het een goed voorstel van Eline om dokters geen boete te geven als ze de medische achtergrond van hun patiënten kunnen weergeven en verantwoorden waarom die bepaalde medicatie nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.