actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2012, 16:12
J*lle.Dekkers J*lle.Dekkers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 64
Sterkere spieren zonder te trainen: het kan wellicht!

Sterkere spieren zonder te trainen: het kan wellicht!


Wetenschappers hebben een eiwit ontdekt dat ervoor zorgt dat spieren na een krachttraining sterker worden en groeien. Wellicht is het mogelijk om de hoeveelheid eiwitten in het lichaam van mensen kunstmatig te verhogen, waardoor spieren van mensen die niet kunnen trainen, toch sterk blijven.

Dat zou vooral een uitkomst zijn voor kankerpatiënten wiens spieren door de ziekte dunner en minder krachtig worden. Ook zouden de eiwitten de spieren van bedlegerige patiënten op kracht kunnen houden.

PGC-1-alpha-4
Het eiwit in kwestie heeft de naam PGC-1-alpha-4 gekregen. Krachttraining zorgt ervoor dat het eiwit in hoeveelheid toeneemt en dat leidt weer tot biochemische veranderingen die spieren groter en krachtiger maken. Dat doet het proteïne eigenlijk op twee manieren: door de activiteit van een proteïne dat de groei van spieren mogelijk maakt, te verhogen en door een ander proteïne dat de groei van spieren beperkt, te onderdrukken.

Muizen
Experimenten met muizen wijzen erop dat het bevorderen van PGC-1-alpha-4 grote gevolgen kan hebben. Muizen die het proteïne in een spier in hun poot kregen toegediend, hadden binnen enkele dagen al zestig procent grotere spiervezels dan muizen die niet behandeld waren. Ook pasten onderzoekers muizen zo aan dat ze meer PGC-1-alpha-4 in hun spieren hadden dan normale muizen die niet trainden. De behandelde muizen bleken twintig procent sterker te zijn, minder snel moe te worden en magerder te zijn dan de controlegroep. De spieren van muizen met kanker bleken door een extra dosis van het proteïne bovendien minder massa te verliezen. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Cell.

“Op dit moment is dit nog heel basaal onderzoek,” benadrukt onderzoeker Jorge Ruas. “Maar als je een manier kunt vinden om de hoeveelheid van dit eiwit te verhogen, dan zou dat heel opwindend zijn.” Naast kankerpatiënten en mensen die bedlegerig zijn, zouden ook ouderen bij ietsje meer of het in standhouden van de huidige spiermassa en -kracht gebaat kunnen zijn.

Bron: http://www.scientias.nl/sterkere-sp...-wellicht/77135 ,07 december 2012

Mening: Het is altijd wel fijn om soort gelijke artikels te lezen en om te weten dat de wetenschap en de kennis blijft groeien.
Ik hoop dat deze ontdekking in de toekomst vele mensen kan helpen, om zo het toch iets makkelijker te maken voor hun. Ik hoop dat dit onderzoek snel met nieuwe resultaten af zal komen en dat dit onderzoek verder wordt uitgewerkt. Momenteel is alles nog in zijn start positie dus aan de slag.

Laatst aangepast door J*lle.Dekkers : 7th December 2012 om 16:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2012, 20:05
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Sterkere spieren zonder te trainen: het kan wellicht!

Sterkere spieren zonder te trainen: het kan wellicht!

Leuk om te horen dat er steeds meer onderzoeken worden gevoerd om onze gezondheid te beschermen. Toch wil ik bij dit artikel een kanttekening maken. Het klopt inderdaad dat eiwitten ervoor zorgen dat spieren groeien. Het is ook waar dat wanneer je lichaam meer eiwitten toegediend krijgt, de spieren in jouw lichaam sneller groeien. Maar dit is toch geen nieuws? Er bestaan hiervoor al tientallen jaren producten. Kijk maar naar proteïneshakes, voedingssupplementen, ... Wat mij wel verwonderd is het feit dat eiwitten ook helpen bij mensen met kanker. Ik hoop dan ook dat ze dit verder gaan onderzoeken en dat we binnenkort hier meer resultaten over te zien krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2012, 10:52
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Het is prachtig als dit eiwit de mensen met kanker en andere ziektes kan helpen op basis van kracht. Er zijn veel mensen die zulke zaken nodig hebben om toch goed te been te blijven. Maar ik hoop niet dat men het ook gaat gebruiken voor breder en gespierder te worden. Waarmee ik dus bedoel dat het hopelijk geen voedingssupplement wordt voor mensen die fitnessen. Ik ben niet zo voor al die voedingssupplementen, maar wel als ze dienen voor mensen gewoon goed te been te houden, en niet om er gespierde bodybuilders van te maken.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2012, 12:30
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
We weten al langer dat onze spieren eiwitten nodig hebben om te recupereren van inspanningen en/of spiermassa bij te kweken. Deze ontdekking is natuurlijk geweldig nieuws voor zieke mensen, vb. kankerpatiënten of mensen die langdurig aan hun bed gekluisterd zijn. Ik denk hierbij ook aan mensen die hun been gebroken hebben en hierdoor snel spiermassa verliezen. Dit product zou de revalidatie veel sneller doen verlopen. Maar ergens begint bij mij ook direct een waarschuwingslampje te branden. Dit product kan ook gebruikt worden door wielrenners en andere sporters die het niet zo nauw nemen met de sportethiek. Het zou niet de eerste keer zijn dat geneesmiddelen, bedoelt voor zieke mensen, ook gebruikt worden door topsporters, denk maar aan EPO.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.