actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 20:59
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Duurdere sigaretten doen ook zware rokers minderen

Duurdere sigaretten doen ook zware rokers minderen

De prijzen voor sigaretten zijn nog maar net gestegen of de regering heeft al een nieuwe verhoging van de accijnzen op tabak aangekondigd. Die prijsverhoging mag dan wel pijnlijk zijn voor de portefeuille, ze lijkt er wel voor te zorgen dat rokers de sigaret almaar vaker links laten liggen.
Onderzoekers van de Washington University School of Medicine vroegen tien jaar geleden aan meer dan 7.000 rokers hoeveel sigaretten ze dagelijks rookten. Drie jaar later was de prijs per pakje met bijna 40 eurocent gestegen, voornamelijk door verhoogde taksen, en herhaalden de onderzoekers hun enquête.

Wat bleek? Vooral zware rokers grepen na de prijsverhoging minder naar de sigaret. Daar waar de stijging groter was, werd minder gerookt. Zo staken mensen die voordien 40 sigaretten per dag rookten na een belastingverhoging van minstens 35 procent er 14 minder op.

In ons land heeft de Stichting tegen Kanker al jaren kritiek op het fiscale beleid van de regering omtrent rookartikelen. Ze vinden dat de belastingverhogingen in ons land niet ver genoeg gaan.

Bron: Gazet van Antwerpen, 05/12/2012, http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...s-minderen.aspx

Commentaar:
Uit dit artikel blijkt dat het duurder maken van sigaretten helpt om mensen minder te laten roken. Ik vind dat een goed teken. Roken is enorm slecht voor de gezondheid en zo gaan deze zware rokers toch onbewust op hun gezondheid letten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2012, 09:49
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Duurdere sigaretten doen ook zware rokers minderen

Als dit echt zo zou zijn, dan vind ik dit super! Laat de prijs van de sigaretten dan nog maar wat stijgen..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2012, 11:12
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Klopt dit wel?

Ik stel mij het artikel eerlijk gezegd in vraag...
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk, klopt dit artikel absoluut niet!
Een persoon in mijn familie slaagt er echt niet in om te minderen met roken. Hij rookt zelfs meer sigaretten dan vijf jaar terug.
Voor hem is dit een echte verslaving. De prijs mag de laatste jaren serieus zijn opgeslagen, maar dit doet hem niets.

Naar mijn mening leer je een verslaving niet zomaar af door de prijs te verhogen. Het kan een eventuele externe motivatie zijn, maar wat als je geen karakter hebt?! Je kan pas stoppen met roken als je dit zelf wil.

Je zou dit kunnen vergelijken met een gokverslaving. Dit leer je toch ook niet af door de prijs te verhogen. Enkel bij interne motivatie, zal een gokverslaafde pas echt kunnen stoppen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th December 2012, 11:38
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Het verhogen van de prijs van de sigaretten vind ik een goede zaak. Maar of het ook echt zware rokers doet minderen weet ik niet, dat zal van persoon tot persoon afhangen. Mensen die veel roken en de motivatie zoeken om af te kicken, kan het misschien helpen. Of mensen die het financieel niet al te breed hebben. Ik denk wel dat het 'nieuwe' rokers zal afschrikken, zodat er minder mensen verslaafd aan zullen raken. De verhoging vind ik in ieder geval een goede zaak, wat de effecten zijn zullen we nog even moeten afwachten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th December 2012, 14:41
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
In tegenstelling met de mening van de anderen vind ik dit helemaal niet zo positief. Het is gemakkelijk om nog meer accijnzen te leggen op iets dat slecht is voor de gezondheid, maar uiteindelijk is het de keuze van de roker. Deze mensen die ervoor gekozen hebben het wel te doen, om welke reden dan ook, zijn hier weer de dupe van. Ook zeker omdat dit verslavend is vind ik het niet eerlijk tegenover de roker, hij moet wel betalen dan. Er zullen steeds rokers blijven en hun rekeningen lopen dan steeds hoger op.

Het is natuurlijk positief als het mensen zou helpen om van deze verslaving af te raken. Maar over het algemeen vind ik het niet erg eerlijk tegenover de rokers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.