actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2014, 06:49
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
'Vlaanderen levert te weinig hoogopgeleiden af'

'Vlaanderen dreigt in de komende generaties achterop te geraken in het afleveren van hooggeschoolden.' Dat zegt Dirk Van Damme, hoofd van het departement Onderwijs van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), dinsdag in De Tijd.

Van de 25- tot 34-jarige Vlamingen had vorig jaar 44 procent een hoger diploma, tegenover 37 procent in 2000. Het percentage groeit dus, maar een stuk trager dan het OESO-gemiddelde. Daarvan lag de groeivoet van 2000 tot 2011 ruim dubbel zo hoog.

'We trappelen ter plaatse', waarschuwt Van Damme. 'Ook de prognoses zijn slecht. In geen enkel OESO-land ligt de verwachte uitstroom van universitairen voor de komende jaren lager. Achter allerlei beleidsplannen zit nochtans net de visie dat we de omslag moeten maken naar een innovatieve kenniseconomie.'

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de komende jaren inzetten op een betere oriëntering. 'Nog altijd haken veel studenten af. We moeten erop toezien dat ze goede keuzes maken, keuzes die leiden naar een hoger diploma.'
----------

Bron: De Standaard, 21/10/2014, 06:32
Weblink

Eigen mening:
Hilde Crevits heeft hier gelijk. Jongeren haken de dag van vandaag veel te snel af, maar dit ligt niet volledig aan ons. De overheid zegt dat wij als jongeren niet de goede keuzes maken en dat wij daardoor snel afhaken. Als we misschien betere begeleiding zouden krijgen naar het hoger onderwijs toe, dan zouden we dit probleem niet hebben. Ik heb in het 6de middelbaar één dag op een expo gekregen en daar konden wij gaan kijken wat we allemaal konden gaan doen in het hoger onderwijs. In één dag kan ik althans heel mijn toekomst niet bepalen. Dit is veel te weinig. Heel veel jongeren zitten nog met heel veel vragen en ze kunnen nergens terecht. Als ze de jongeren meer begeleiden, dan zullen meer jongeren ook ineens de juiste keuze maken en zal dat cijfer van 44 procent ook ineens omhoog gaan. Het ligt niet altijd aan ons.

Laatst aangepast door Wout.G*vers : 21st October 2014 om 06:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2014, 13:36
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Het is van groot belang dat er voldoende hoogopgeleiden afstuderen. Toch spreek ik uit eigen ervaring dat de keuze die gemaakt moet worden wanneer je met je diploma van het secundair onderwijs in je handen staat, geen gemakkelijke keuze is. Ook ik heb toen een verkeerde keuze gemaakt. Gelukkig heb ik een tweede kans gekregen van mijn ouders, waardoor ik nu eindelijk op mijn plaats zit. Het is menselijk om foute keuzes te maken, maar het is natuurlijk ook van belang om hieruit te leren. Doordat het inschrijvingsgeld van de scholen toch wel een serieuze stijging zal kennen in de toekomst, vrees ik dat niet iedereen een tweede keuze kan/mag maken. Op financieel gebied zullen vele studenten moeilijkheden ervaren met studeren. Zoals Wout hieronder vermeldt, is de begeleiding naar het hoger onderwijs van groot belang en zal hier nog meer aandacht voor moeten zijn in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.