actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2014, 14:49
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
173.000 kinderen op de trappers voor Schoolfietsdag

173.000 kinderen op de trappers voor Schoolfietsdag

In ons land zijn vandaag ruim 173.000 schoolkinderen, uitgerust in fluohesje, met de fiets naar school gegaan. Uit een bevraging van iVox blijkt dat minder dan één op de vier kinderen wekelijks met de fiets naar school rijdt en dat bij één op de vier kinderen de BMI afwijkt van de norm, zo laat het platform Vital Cycling Power weten.

In totaal namen meer dan 892 scholen en 9.651 klassen in heel België deel aan de nationale Schoolfietsdag. Omdat het winteruur voor de deur staat, kregen alle deelnemers een fluohesje.

Eén op vier met fiets naar lagere school
Vital Cycling Power stelde een educatief pakket samen, inclusief applicatie voor smartphones, om het belang van voldoende beweging en gezonde voeding in de klas verder uit te werken.

"Uit een onlinebevraging door onderzoeksbureau iVox bij 1.000 Belgische ouders van lagereschoolkinderen leren we dat minder dan één op de vier van de lagereschoolkinderen wekelijks met de fiets naar school komt", zegt Mara Espinosa van Vital Cycling Tour. "Bijna de helft wordt dagelijks met de auto tot aan de schoolpoort gebracht. Eén op de zes kampt volgens de ouders met overgewicht."

Slechte eetgewoontes
Ook blijkt dat amper de helft van de kinderen aan de dagelijks aanbevolen portie groenten en fruit komt. Meer dan zes op de tien ouders vinden het moeilijk om hun kinderen altijd gezond te laten eten.

Cardioloog Pedro Brugada steunt de organisatie en wijst erop dat slechte eetgewoontes en te weinig beweging overgewicht in de hand werken: "Dit verhoogt de kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoge cholesterol en een hoge bloeddruk."

Bron: De Redactie, 24/10/2014, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...-schoolfietsdag

Commentaar:
Ik vind het goed dat er vandaag toch zoveel kinderen met de fiets naar school zijn gegaan en vind het een goede actie, maar ik stel mij hier wel vragen bij.
Als eerste, als ze vandaag met de fiets kunnen, waarom die andere dagen dan niet? Ze moedigen de kinderen aan om met de fiets te kopen, door een Schoolfietsdag te organiseren, maar als de kinderen enkel die dag met de fiets komen, zie ik het nut er niet van in.
Dan als tweede, de ouders die hun kinderen elke dag met de auto brengen, waarom brengen ze hun kinderen niet met de fiets? Ik snap dat ze hun kinderen niet graag alleen laten fietsen op die leeftijd, maar als ze ze met de auto kunnen brengen, dan gaat het in mijn ogen ook met de fiets.
Ik ben vroeger als kind altijd met de fiets naar school gereden en ik vond dat helemaal niet erg. In de lagere school fietsten mijn ouders mee en vanaf het middelbaar fietste ik met vriendinnen. Ik vind dit niet meer dan normaal. De ouders zeggen hier zelf dat hun kind misschien wel overgewicht heeft, waarom doen ze er dan niets aan? Het lijkt misschien stom, maar elke dag dat fietstochtje naar school kan echt wel helpen. Om gezond te blijven, moet je ook sporten en niet alleen op je eten letten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.