actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2014, 09:14
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
'Blanke taxichauffeur bestellen? Klant is koning!’

‘Blanke taxichauffeur bestellen? Klant is koning!’

Wie naar een taxibedrijf belt met de expliciete vraag om een blanke taxichauffeur te bestellen, krijgt in de helft van de gevallen zijn zin. Dat blijkt uit een steekproef van Metro. Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) reageert boos: ‘Zulke verzoeken zijn strafbaar en hebben nefaste gevolgen voor mensen van andere origine.’

Het idee van Metro om in België taxibedrijven op te bellen kwam er door een gelijkaardig geval in Groot-Brittannië. Daar gaf taxibedrijf ‘Car2000’ na een incident met een chauffeur van Pakistaanse origine grif toe dat blanke bestuurders werden gestuurd als de klant daarom vroeg. Volgens de directeur was het zelfs nodig, om geen klanten te verliezen. Maar zouden taxibedrijven in België op dezelfde manier reageren? Metro belde acht taxibedrijven op: vier in Brussel en vier in Vlaanderen. ‘Ik zou graag een taxi reserveren voor eind deze week, maar is het mogelijk dat de taxichauffeur een blanke man of vrouw is?’, klonk de expliciete vraag van de klant.

Geen verrassing

De helft van de bedrijven stemde meteen in met de vraag. Eén taxicentrale gaf zelfs spontaan de namen vrij van ‘blanke bestuurders’, zodat de klant er in de toekomst ook naar kon vragen.

Van de bedrijven die weigerden reageerden er twee zelfs bijzonder verontwaardigd. ‘Neen mevrouw, wij doen niet aan discriminatie. U zou dat beter ook niet doen’, klonk het.

Het nieuws komt niet als een verrassing, reageert Jozef De Witte van Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR). Ook in andere sectoren vragen sommige klanten expliciet voor een blanke medewerker. ‘Maar een dergelijke discriminerende opdracht geven of erop ingaan is verboden. Het verzoek heeft ook nefaste gevolgen. Mensen van een andere origine leggen dan minder ritten af en krijgen minder loon.’

Bron:


kidr. (2014, 10 24). 'Blanke taxichauffeur bestellen? klant is koning! De Standaard .

Eigen mening:

Ik vind het niet kunnen dat er zo sterk gediscrimineerd wordt bij taxibedrijven. Als mensen een taxi bestellen vind ik dat ze niet het recht hebben om mensen met een ander origine uit te sluiten. Zij zijn hoogstwaarschijnlijk even goede chauffeurs als blanke mensen.
Wat mij verontrust is het feit dat taxibedrijven hierin meegaan. Binnenkort krijgen de mensen nog de pretentie om te zeggen dat ze niet door iemand met een andere huidskleur willen bediend worden bij pakweg de bakker of de slager. Het wordt gewoon toegelaten.
Die mensen willen gewoon hun werk doen. Of dat nu iemand is met een donkere of een blanke huidskleur mag naar mijn mening geen verschil maken.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 24th October 2014 om 09:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2014, 19:20
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Net zoals L*en vind ik dit totaal onaanvaardbaar. Net zoals zij al aanhaalde zegt de huidskleur totaal niets over de bekwaamheid, vriendelijkheid enz. van een taxichauffeur. Ik vind het ontzettend jammer dat mensen zelf aangeven dat ze een blanke taxichauffeur willen. Ze oordelen misschien over mensen zonder dat ze er al mee in contact zijn gekomen. Naar mijn mening is het spijtig dat als we een negatieve ervaring opdoen die ook gaan toekennen aan mensen die dezelfde nationaliteit, huidskleur enz. hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.