actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2018, 12:30
Brent.C*ulemans Brent.C*ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Nijlen
Posts: 30
Dienstverlening De Lijn ook zaterdag verstoord

Door de vakbondsacties tegen de geplande hervormingen bij De Lijn zal de dienstverlening van de openbaarvervoermaatschappij ook zaterdag verstoord zijn. De hinder is het grootst op een aantal stadsnetten, ook de kusttram ondervindt grote hinder.

In de kuststreek is twee op de drie buschauffeurs uitgereden, maar op het stadsnet van Oostende rijdt zaterdagochtend maar de helft van de bussen. Ook bij de kusttram is slechts de helft van de chauffeurs aan de slag. Dat betekent concreet dat de reizigers om het half uur kunnen rekenen op een tram, al rijden in de richting van Knokke iets meer trams.

In de rest van de provincie West-Vlaanderen is de hinder beperkter. In Brugge rijdt ongeveer 80 procent van de streeklijnen, en ongeveer 65 procent van de stadslijnen. In de regio Kortrijk-Ieper rijdt ongeveer twee derde van alle bussen, zowel op het stads- als het streeknet.

Antwerpen

Ook in de provincie Antwerpen zijn de gevolgen over het hele grondgebied voelbaar. In de stad Antwerpen is het tramverkeer ernstig verstoord. Op de tramlijnen 2, 3, 4, 5, 7 en 10, 15 rijdt zaterdagochtend slechts de helft van de chauffeurs. Op de tramlijnen 6, 9, 12, 24 en 8 rijdt zo goed als geen tram. Tramlijn 11 rijdt normaal.

Ook in de regio’s Mechelen en Turnhout is de hinder groot. De lijnenbundel 500 (Mechelen - Antwerpen) is ernstig verstoord, met uitzondering van lijnen 551 en 552 die zo goed als normaal rijden. Op het Mechelse stadsnet is ongeveer de helft van de chauffeurs aan de slag. In Turnhout en omgeving is er zware hinder op alle lijnen.

Vlaams-Brabant

In Vlaams-Brabant zijn er grote regionale verschillen. Vooral het Leuvense stadsnet en het busverkeer in de Druivenstreek zijn verstoord, daar rijdt maar ongeveer 40 procent van de bussen. In de rest van Oost-Brabant kunnen reizigers rekenen op 65 procent van het aanbod. In de Vlaamse Rand, met uitzondering van de Druivenstreek, is wel ongeveer 80 procent van de chauffeurs uitgereden.

Oost-Vlaanderen

In Oost-Vlaanderen is de hinder vooral groot voor de stadsnetten. In Gent kunnen reizigers om de 20 minuten rekenen op tramlijn 1. Tramlijn 4 rijdt om het halfuur. Op tramlijn 2 is dat om de 40 minuten. Stadsbus 5 rijdt om de 20 minuten. Stadsbussen 3 en 9 rijden om het halfuur en stadsbussen 6 en 39 rijden om het uur. Buslijnen 8, 17, 18 en 38 rijden niet.

Ook de stadsnetten van Aalst en Sint-Niklaas zijn verstoord. In Aalst wordt op 40 procent van de stadslijnen gereden, in Sint-Niklaas slechts op 20 procent.

De streeklijnen voelen ook de gevolgen van de staking. In de regio rond Gent rijdt 60 procent van de bussen. In de Denderstreek is dat 80 procent, de Vlaamse Ardennen 90 procent en het Waasland 75 procent.

Limburg

In Limburg zijn zaterdagochtend 9 op de 10 bussen uitgereden. 89 procent van de vroege ochtendritten rijdt, wat beduidend meer is dan de vorige dagen. De Limburgse stadsnetten zijn nog volop aan het opstarten. Reizigers houden er best rekening mee dat de hinder daar toch weer wat kan oplopen.

De Standaard, 19/05/2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180519_03521166

Eigen mening:
Ik denk dat het openbaar vervoer in België eens grondig moet herzien worden, qua werkomstandigheden, loon, stiptheid etc. Ik ervaar het probleem met de stiptheid van het openbaar vervoer bijna elke dag. De bussen komen bijna altijd 5 ŕ 10 minuten te laat. Dit is voor mij niet erg, maar als er een vertraging is van langer dan een kwartier dan mis ik de aansluiting. En het is niet zo dat je dan even een kwartiertje moet wachten, neen op de meeste plaatsen is er maar een bus om het uur. Een bus kan eens te laat zijn en dat is ook normaal want het verkeer is niet te voorspellen. Wat ik wel vind dat niet kan, is dat een bus meer dan een kwartier te vroeg vertrekt, dan vind ik dat de bus ergens moet wachten. En wat zeker niet kan, is dat een bus niet komt en dit niet op de website van DeLijn verschijnt. Nu heb ik mij beperkt tot het busvervoer, maar dit is voor heel het openbaar vervoer in België. Ik heb niet echt een andere optie dan het openbaar vervoer te nemen, maar ik kan mij wel inbeelden dat als een bus te laat is of niet komt dat de meeste mensen dan de neiging krijgen om de auto in het vervolg te nemen. Dat betekent dus dat er weer een extra auto op de weg verschijnt en er dus meer uitstoot is. Ik denk als het openbaar vervoer verbeterd, niet alleen qua stiptheid maar ook op andere aspecten, dat er minder auto’s op de weg verschijnen en dus minder uitstoot is. En het is niet dat deLijn maar 1 keer per jaar staakt… Neen ze staken bijna elke maand! Voor degene die het openbaar vervoer nauwelijks gebruiken, is het in hun ogen geen groot probleem. Maar voor de dagelijkse bus gebruikers is het een vervelende zaak en als je ergens op tijd moet komen is het altijd zeer risicovol zelfs als je een bus vroeger neemt ben je helemaal nog niet zeker dat je op tijd op die bestemming geraakt. Ik vind het niet de schuld van de buschauffeurs, want zij doen in principe niets verkeerd. Maar ze zouden wat meer respect moeten tonen voor hen en hun beroep respecteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.