actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th July 2018, 09:19
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
Files blijven toenemen: in Wemmel en Kennedytunnel staat verkeer bijna op elk moment

Na een stagnatie vorig jaar, is de filedruk in de eerste zes maanden van dit jaar opnieuw fors toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de VRT en Touring Mobilis. Opvallend is dat we ook steeds vaker buiten de spitsuren in de file staan.

Tijdens de eerste helft van 2018 stond er ruim 848 uur lang meer dan honderd kilometer file op Belgische wegen. Dat is een toename met 22 procent in vergelijking met vorig jaar. Als er gekeken wordt naar een totale filelengte van meer dan 300 kilometer, gaat het zelfs bijna om een verdubbeling: van 24,2 uur naar 46,6 uur.

Redenen daarvoor zijn onder andere de natte mei-maand, het mooie weer in juni waardoor veel mensen richting kust trokken, en de wegenwerken die op veel plaatsen gestart zijn. De langste file was er dit jaar op vrijdag 2 maart. Tijdens de avondspits stond er als gevolg van de ijzel en sneeuw toen 590 kilometer file in heel het land.

Ook tijdens daluren

Maar de files blijven niet beperkt tot de spitsuren. De ochtend- en avondspits duren steeds langer, en we staan ook vaker stil in de daluren. Het aantal uur dat er buiten de spits in totaal honderd kilometer of meer file stond, nam explosief toe: van 86,2 naar 188,4 uur. Volgens Hajo Beeckman, verkeersexpert bij de VRT, komt dat omdat mensen, om de file te vermijden, vaak op andere tijdstippen naar hun werk vertrekken.

Op twee locaties staat het verkeer zelfs bijna de hele dag stil: het knooppunt Wemmel op de Brusselse ring en de Kennedytunnel richting Nederland op de Antwerpse ring.

Bron: De Morgen
Geraadpleegd op 18 juli 2018
Link: https://www.demorgen.be/binnenland/...-stil-bd9fef19/

Mening: Een toename van 22 procent tegenover vorig jaar vind ik wel heel veel. Ik vraag me af hoe die files allemaal ontstaan. In het artikel staat dat op vrijdag 2 maart tijdens de avondspits 590 kilometer file was door de ijzel en sneeuw. Dat kan ik nog begrijpen, maar door een natte mei-maand? Ik ben mij ervan bewust dat wanneer het hevig regent er aquaplaning ontstaat. Dan is de maximum toegelaten snelheid aangegeven op de verkeersborden bovenaan. Maar als iedereen zich daaraan houdt en rustig rijdt, dan begrijp ik niet hoe er zo'n lange files ontstaan? Wat volgens mij wel zou kunnen helpen, is om de vrachtwagens die toch inhalen te beboeten. Zoals je op de foto ook ziet, gebeurt dit altijd. En volgens mij mag dit niet buiten de bebouwde kom waar er maar twee rijstroken in dezelfde richting zijn (voor +3,5t) en +7,5t is het altijd verboden bij neerslag. Op 1 januari 2019 verandert de wet, dan geven verkeersborden aan wanneer een vrachtwagen wel en niet mag inhalen. Als hier strenger op gecontroleerd wordt, denk ik dat er al een deel van de files opgelost kan worden. Nog een andere oplossing volgens mij is carpoolen. Zo zijn er minder auto's op de baan en wanneer je slaperig bent, is het goed om iemand naast je te hebben om tegen te praten. Zo ontstaan er minder ongevallen en dus ook minder files.

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 18th July 2018 om 09:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.