actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 09:06
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
‘De auto is een afgelopen verhaal’

Pieter Ballegeer (48), uit het West-Vlaamse Heule, is een van de 20.000 'curieuzeneuzen' die de luchtkwaliteit in de straat meten. ‘Ik hoop dat het resultaat mensen zal wakker schudden bij De Lijn’, zegt hij.

Waarom heeft u deelgenomen aan het burgeronderzoek van CurieuzeNeuzen?

Ik vind het een leuk project, omdat het gericht is op burgers. Iedereen kan met een kleine moeite een bijdrage leveren en een wetenschappelijk onderzoek steunen. En zoals iedereen ben ik benieuwd naar het resultaat.

Welk resultaat verwacht u?

Ik denk dat het zal tegenvallen. Er passeren hier niet veel wagens, maar er rijden wel veel tractors en vrachtwagens door mijn straat. Ze moeten dan manoeuvreren door die smalle straat, waardoor ze veel stilstaan en uitlaatgassen produceren.

Hoopt u op verandering of beterschap?

De luchtkwaliteit moet zuiverder worden. De beleidsmakers moeten een langetermijnvisie hebben. Daarom is de auto een afgelopen verhaal. De mobiliteit moet beter. Heule is een deelgemeente van Kortrijk en als je ziet hoe slecht het openbaar vervoer is gereorganiseerd, dan ben je wel verplicht om de auto te nemen.

Hoe bedoel je?

Als je vanuit Heule een bus wil nemen naar Kortrijk en je mist die, dan moet je een uur wachten op de volgende bus. Dat kan toch niet. Zo stimuleer je de mensen om de auto te nemen en niet het openbaar vervoer. Er moet ook meer groen komen in de gemeenten.

Zal het resultaat van CurieuzeNeuzen een impact hebben op de gemeenteraadsverkiezingen?

Laten we hopen van wel (lacht). Anders is het allemaal voor niets geweest.

Hebt u uw eigen gedrag aangepast door de actie?

Neen, ik kan dat niet. Ik moet als zelfstandige veel naar het buitenland. Ik zou beter een voorbeeld nemen aan mijn echtgenote, die gebruikt wel het openbaar vervoer en de fiets. Al ben ik van plan om meer de bus te nemen om boodschappen te doen. Maar dan moet De Lijn er wel voor instaan dat er meer bussen rijden.

Bron: De Standaard
Datum: 22/05/2018

Eigen mening:
Ik kan me zeker vinden in de commentaar die hier geleverd wordt op het openbaar vervoer. Zelf woon ik in Baarle-Hertog, de busverbinding hier is ook barslecht. Er is ook slecht elk uur een bus, enkel 's morgens en 's avonds wordt er een extra busverbinding ingesteld om de schoolgaande jeugd te ondersteunen. Voor zij die niet richting een school gaan zijn er weinig opties. Laat ik enkele voorbeelden geven. Op zondagvoormiddag is er een training in mijn sportclub in Oud-Turnhout, de bus vanuit Baarle rijd op zondagvoormiddag niet eens. Dat wordt de auto.
Een ander voorbeeld, ik moest eens naar Weelde, wel de bus gaat van Baarle naar Weelde, maar stopt wel op meer dan een half uur wandelen van het dorpscentrum. Tja, auto dan maar.

Helaas betwijfel ik of de busverbindingen tussen de kleine dorpen zal verbeteren, ik geloof gewoonweg niet dat er daar genoeg volk is om het rendabel te maken. In de grootstedelijke context geloof ik echter wel dat een goed openbaar vervoer wonderen kan doen, en rendabel zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.