actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2018, 15:05
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Pleidooi voor verplicht transport via binnenvaart

Gemeenten moeten, bij het verlenen van vergunningen, verplichten minstens een deel van het transport van bouwmaterialen via de binnenvaart te laten verlopen. Dat was een van de pleidooien op het eerste symposium van beheersinstantie De Vlaamse Waterweg.

Frieda Brepoels, voorzitter van de waterwegbeheerder, had daar wel oren naar.

Sinds 1 januari zijn de twee Vlaamse waterwegbeheerders, Waterwegen & Zeekanaal en nv De Scheepvaart, officieel gefusioneerd tot De Vlaamse Waterweg. Vrijdag vond het eerste officiële symposium plaats, met daarop volop pleidooien om meer vrachttransport van de weg naar het water te halen.

Vlaanderen heeft als doel om tegen 2030 20 procent van alle vrachttransport via het water te laten verlopen. Nu ligt dat aandeel op ongeveer 15 procent. Het investeert daarom de laatste jaren fiks in onder meer extra kades langs kanalen en rivieren, alsook in het verhogen van alle bruggen over het Albertkanaal, zodat schepen meer containers kunnen meenemen.

Op het congres stonden de neuzen in dezelfde richting en gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts benadrukte dat zijn administratie nog meer "de boer opgaat" om bedrijven te overtuigen om transport via het water te laten verlopen. "Je moet niet langs de waterweg zitten om watertransport in te schakelen", benadrukte hij.

Een opgemerkte oproep kwam er van bij de producent van bouwmaterialen Wienerberger, die inzet op transport van diens producten via de binnenvaart. "Laat gemeenten bij hun vergunningen voor bouwprojecten een deel van het transport via de binnenvaart gebeuren, bijvoorbeeld 10 tot 20 procent. We praten daarover met steden als Leuven of Gent", zei COO Johan Van Der Biest.

Frieda Brepoels (N-VA), burgemeester van Bilzen en voorzitter van De Vlaamse Waterweg, was het idee niet ongenegen. "Ik hoor het idee voor een beperkte verplichting. Terecht, Ik vind dat een goed idee om mee te nemen", gaf ze alvast aan.

Bron: VRT.be (19/05/2018)
Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...ia-binnenvaart/

Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om het transport via waterkanalen te stimuleren en aan te moedigen. Het zou vooral een voordeel bieden voor het wegverkeer via de autostrades, denk ik, want dan worden er meer containers via schepen vervoerd, waardoor er minder vrachtwagens de autosnelwegen moeten gebruiken. Waarom zouden we het niet doen als het mogelijk is? Misschien is die optie duurder, maar het biedt volgens mij ook voordelen voor de bedrijven zelf, aangezien de goederen dan bijvoorbeeld minder in de file staan. Via het water staat het niet stil. Het is goed dat er geïnvesteerd wordt in extra kades langs de kanalen, aangezien de containers er ergens afgehaald moeten worden. Hierdoor kunnen meerdere bedrijven hier gebruik van maken. Via deze weg wordt er ook geïnvesteerd in hogere bruggen, waardoor er meer capaciteit per schip is. Ik vind persoonlijk dat er in sommige kanalen nog vrij weinig vrachttransport te zien is. Ik zou het beter vinden als meerdere bedrijven nadenken over deze optie. Nike is bijvoorbeeld een bedrijf dat deze vorm van transport gebruikt. Zij hebben wel het voordeel dat ze naast een kanaal liggen. Ik zou het stimuleren, maar niet verplichten aan bedrijven om een deel via deze weg te vervoeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.