actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2018, 18:32
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Oldtimers moeten voortaan ook naar de autokeuring in Vlaanderen

Oldtimers moeten in Vlaanderen vanaf 20 mei opnieuw aan een periodieke keuring onderworpen worden.

Dat is vrijdag vernomen van Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. Tot dusver waren oldtimers met een O-kentekenplaat vrijgesteld van periodieke keuring en moesten ze enkel bij inschrijving gekeurd worden.

Auto's ouder dan 50 jaar moeten voortaan elke vijf jaar gekeurd worden, auto's van 30 tot 50 jaar tweejaarlijks en auto's tussen 25 en 30 jaar ieder jaar. De keuring wordt aangepast aan de leeftijd van de auto. De gewone tarieven voor autokeuring zijn van toepassing.

In Wallonië en Brussel moeten oldtimers voorlopig nog enkel gekeurd worden bij inschrijving, maar ook daar wordt gewerkt aan een wijziging van het systeem.

De oldtimerkeuring zal verschillend zijn naar gelang de normen van het voertuig. Hoe ouder de auto, hoe minder strikt de keuring. Bij de oudste voertuigen zal de controle onder meer bestaan uit nazicht van de remmen, de stuurinrichting, de verlichting, de banden, roestvorming, het chassis, de brandstoftank, vloeistoflekkage en rookontwikkeling.

Emissietest

De recentste voertuigen zouden ook aan een emissietest onderworpen kunnen worden, afhankelijk van de norm waaraan ze destijds moesten voldoen.

De huidige gebruiksbeperkingen voor oldtimers blijven behouden. Zo mogen ze niet gebruikt worden voor commercieel of professioneel gebruik, voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer, voor bezoldigd vervoer of als werktuig.

Bron: De Tijd.be (18/05/2018)
Link: https://www.tijd.be/ondernemen/auto...n/10013421.html

Eigen mening:
Ik vind het persoonlijk een rechtvaardige maatregel, aangezien alle andere auto's een keuring moeten doorgaan. Het is in mijn opzicht eerder een vrijstelling voor deze mensen als ze niet verplicht worden om een autokeuring te laten uitvoeren. Misschien zelfs een beetje discriminerend, maar er zijn duidelijke en strikte voorwaarden voor het gebruik van oldtimers, dus valt het te relativeren. Ze mogen bijvoorbeeld niet gebruikt worden voor het woon-werkverkeer. Dit vind ik persoonlijk een zeer strenge regel, aangezien mensen dit het vaakst doen. Ik begrijp natuurlijk ook de overheid, aangezien deze auto's het huidig verkeer een beetje ophouden. Ik vind het logisch dat elke auto getest moet worden op technisch vlak, zeker als ze ouder worden. Dus ik vind het wel een beetje bizar dat de oudste oldtimers slechts om de vijf jaar een controle moeten ondergaan en de jongere versies veel sneller een keuring moeten uitvoeren. Het is ook goed dat de auto's aan een emissietest worden onderworpen, aangezien dit een belangrijke zaak is bij de vervoersmiddelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.