actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th January 2012, 09:33
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Jongere kinderen vaker dronken

Jongere kinderen vaker dronken

Spoedartsen maken zich zorgen omdat tieners steeds jonger in het ziekenhuis belanden met een alcoholvergiftiging. Zelfs kinderen van 13 en 14 jaar worden soms stomdronken binnengebracht. Een serieus probleem, zeggen de artsen.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgi...r-dronken.dhtml
DATUM: 13/01/12 19u20
MIJN MENING:
Toen ik deze titel zag staan, schrok ik eigenlijk niet. Want ik zie het zelf bijna iedere dag. Aan de bushalte of op de lokale tentfuif, 13 tot 15 jarige met een sigaret in hun handen en stoer doen met een beker/blikje bier in hun handen.

Ik vind dit absoluut geen gezicht. Toen ik die leeftijd had, was het nog belange niet in mij opgekomen om zo'n dingen te doen. Ik deed gewoon nog spelletjes thuis, speelde met de kleine buurkindjes, ging eens naar de cinema met vrienden. Maar aan mij dronken zuipen op een fuif daar dacht ik niet aan.

Het is duidelijk dat het gedrag van de tieners enorm aan het veranderen is. Hiermee wil ik ook verwijzen naar de post van Barst, 'Hou de tieners vast!'.
Ouders moeten zich er van beseffen dat de tijden dan misschien wel veranderen, maar ik denk niet dat een 13 jarige al op een tentfuifje hoort te staan. Alles op zijn leeftijd, zo dachten mijn ouders, en zo denk ik zelf ook.

Toch zien we in de werkelijkheid dat het helemaal anders is. Jongeren die met drankvergiftiging naar het ziekenhuis worden gebracht, dit op steeds jongere leeftijd. De artsen zeggen dat we met een probleem zitten, ik ben het daar zeker mee eens.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th January 2012, 10:45
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Net zoals Lisse verschiet ik hier ook niet van. Het is inderdaad zo, dat als je tegenwoordig naar een fuif in de buurt gaat, je voornamelijk kinderen ziet van 13-14 jaar. Pas rond een uur of 2 of zelf nog iets later, stijgt de gemiddelde leeftijd op de fuif. De tieners van nu willen veel te snel oud zijn. Ze denken dan ook dat ze goed zat moeten zijn om bij de volwassenen te horen. Ze steken elkaar natuurlijk ook op. "Oh heb jij nog maar 4 pintjes gedronken, ik al 6 hoor". Ik weet dat er nu soms op fuiven een regel is van +16. Dit vind ik persoonlijk een hele goede regel. Van mij zou het zelfs op elke fuif van toepassing mogen zijn. Ik weet dat er dan heel veel tieners gaan zagen, maar ik mocht ook pas vanaf mijn 16de echt naar een fuif, en met mij is ook alles goed gekomen, dus een probleem is dat ook niet. Bovendien mag dan niemand meer naar een fuif voor hun 16, en zou de sociale druk om zich volledig te laten gaan op een fuif (super zat zijn dus) ook minder groot zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th January 2012, 11:06
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik begrijp dat de verleiding bij het horen van zulke verhalen groot is om weer maar eens te grijpen naar meer regelgeving o.a. door leeftijdsgrens voor fuiven. Maar ik denk dat de samenleving misschien ook eens naar zichzelf moet kijken alvorens altijd in de richting van de politici te kijken.

Wie verkoopt de drank aan die -16jarigen?
Wie geeft 13-jarigen de toestemming om te gaan fuiven?
Wie laat 14-jarigen meisjes tot 3u 's nachts uitgaan?

...

Misschien moeten volwassenen eens hun verantwoordelijkheid nemen i.p.v. te zagen dat het slecht gaat met de jeugd van tegenwoordig. En daarmee bedoel ik zowel ouders, verkopers in winkels, caféhouders, mensen achter den toog of inkom bij een fuif...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th January 2012, 15:09
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Ik sluit me volledig aan bij de voorgaande meningen. Het is niet enkel de fout van de jongere, maar ook van de ouders en van de opvoeding van de kinderen. Natuurlijk kunnen de ouders niet alles controleren wat de jongeren allemaal doen in hun vrije tijd, maar je kan toch min of meer een oogje in het zeil houden. Als je kind meermaals dronken thuis komt van een fuif, dan moet er toch een belletje beginnen rinkelen bij de ouders. Ze zouden dan hun zoon of dochter tot de orde moeten roepen en hen eventuele sancties opleggen: niet zo vaak of helemaal niet meer uitgaan voor een bepaalde tijd, geen zakgeld meer geven, …
Ik heb dit bericht ook gehoord op de radiozender MNM. Ze hadden daarbij de jongeren een smsje laten sturen met de mededeling wat ze al eens gedronken hadden en hoeveel. Sommige jongeren gingen erop in en ze werden daarna teruggebeld door de radiozender. Er was een jongere die zei dat hij al eens zat thuis was gekomen en zijn ouders waren heel kwaad. Na dat voorval is hij niet meer dronken geweest. Het is positief dat jongeren erachter komen dat dronken zijn niet alles is en dat ze ermee stoppen. Maar anderen weten niet waar hun grens ligt en wat eventueel de gevolgen kunnen zijn. Men zou in de scholen meer uitleg moeten geven aan de leerlingen over de gevolgen van alcohol. Natuurlijk kan dit een averechts effect hebben en zullen er jongeren zijn die het toch eens willen uitproberen. In dat geval: wie niet horen wil, moet maar voelen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th January 2012, 16:56
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Volgens mij engageren steeds meer en meer scholen zich om reeds in de eerste graad van het secundair onderwijs hun leerlingen te wijzen op de gevolgen van o.a. alcoholmisbruik via allerhande projecten.

Ik denk vooral dat er een taak is weggelegd in het wijs maken van ouders dat ZIJ het nog altijd zijn die de beslissingen nemen en dat ZIJ de verantwoordelijkheid hebben in die beslissingen, in dit geval wanneer ze hun kinderen op jonge leeftijd laten uitgaan. Jonge pubers horen niet thuis in het uitgaansleven. Uiteraard ga je hen daarmee alleen niet van de drank afhouden, maar ze zullen al wat meer moeite moeten doen om aan alcohol te geraken.

Verder hebben we wel een wetgeving die zegt dat alcoholische dranken niet mogen verkocht worden aan deze kinderen, maar in veel gevallen primeert de winst bij de verkoper, eerder dan zijn geweten. De kans om bestraft te worden is uiterst miniem en sommigen redeneren in de zin van: 'Als ik het hen niet geef, zal een ander het wel aan hen verkopen'. De controle hierop én de sancties mogen dus gerust nog strenger gemaakt worden.

Het klopt dat jongeren steeds jonger volwassen willen zijn, maar daarom moeten hun wensen nog niet ingewilligd worden. Volwassenen hebben steeds meer de touwtjes uit handen gegeven. Ik pleit niet voor een autoritaire opvoeding, waarin kinderen met angst naar hun ouders kijken, maar wel voor een goede samenwerking tussen ouders en onderwijs, waarin duidelijke regels worden opgesteld en gevolgd. Onlangs nog zag ik een reportage op tv waarin getoond werd hoe meisjes van heel jonge leeftijd hun eigen party's afschuimden, een andere reportage liet zien hoe nog jongere meisjes door hun ouders naar schoonheidsinstituten gebracht werden. Ze werden gemaquilleerd als volwassen vrouwen. Er was een interview met een moeder die, bijna met de tranen in de ogen, zei dat ze er feitelijk zelf wel tegen was, maar dat ze wel mee moest doen met de tendens. Ze voelde zich m.a.w. onder druk gezet door de maatschappij.

Ik vind ook dat we werk moeten maken van bv. meer sport op school, zodat jonge mensen meer zin krijgen om ook buiten school te gaan sporten. Jongeren hebben veel vrije tijd. Volwassenen moeten hen leren goed om te gaan met die vrijheid. Ik denk dat lichaamsbeweging een goede invulling kan zijn, althans dat is mijn ervaring. Mijn zoon vult al zijn vrije uurtjes met sport (karate, zwemmen, ...). Uitgaan interesseert hem niet, roken of drinken nog veel minder. Sport betekent voor hem niet alleen bewegen, maar ook sociaal contact.

Het is voor iedereen een beetje aftasten om zoon of dochter van alle mogelijke verslavingen af te houden en dé oplossing bestaat waarschijnlijk niet, maar we kunnen op zijn minst ons best doen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th January 2012, 00:57
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik heb het gevoel dat hier een soort van misplaatste nostalgie aan de gang is. Ik ken veel volwassenen die vroeger ook vroeg met roken of met drinken begonnen zijn. Ik denk niet dat het echt een probleem is van nu, maar ook van vroeger. Het is echt niet zo dat 10 of 20 jaar geleden geen 13-15 jarigen op fuiven waren, dat kan je gerust navragen aan personen die vroeger zelf een stapje in de wereld hebben gezet.
Laat iedereen toch jong zijn, een feestje bouwen en plezier maken hoort daar toch bij? En ja, ook je grenzen aftasten (en er soms over gaan) en experimenteren hoort daar vaak bij. Liever met een pintje dan met drugs vind ik, op fuiven en andere gelegenheden is er vaak toch nog enige vorm van sociale controle.
Praat ik nu alcoholvergiftingen goed en vind ik dat normaal? Neen, absoluut niet, maar ik denk dat er weinigen van die jongeren zijn die thuis niet serieus naar hun voeten hebben gekregen. Er zullen weinige gevallen zijn die ze een tweede keer terugzien. Drank kan soms verrassen, zeker bij die jongeren. Een alcoholvergiftiging gaat er over, maar je moet op een of andere manier toch je grenzen leren kennen. Ik denk gewoon niet dat we nu allemaal de heilige boontjes moeten uithangen en zeggen dat we zelf nooit over onze grens zijn geweest.
Als je tot je 18 jaar afgeschermd wordt van alles wat met drank, drugs of seks te maken heeft en je krijgt dan absolute vrijheid, wat gebeurd er dan denk je? Dan heb ik liever dat jongeren er zachtjes inrollen. Kom op, wat is er nu zo erg dat een 14 jarige tot 1u naar een tentfuifje gaat?

Leuke bedenking nog: "Hebben die artsen wel recht van spreken?"
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th January 2012, 08:41
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Misplaatste nostalgie? Daar heb ik toch mijn twijfels over. Het klopt inderdaad dat jongeren hun grenzen moeten aftasten. Jong zijn en plezier maken, dat zijn twee handen op één buik. Ook ik heb plezier gemaakt, maak plezier en ben dat van plan om nog veel te doen. Maar ik denk dat bv. met de sociale controle die hieronder opduikt, al een eerste probleem gesteld kan worden: Het gaat de jongeren in hun vriendengroepen tegenwoordig maar al te vaak om wie kan er het meest verzetten ? Met alle gevolgen van dien. Ik denk dat het niet voor niets is dat fenomenen als comazuipen met de alarmbel op roodgloeiend in het nieuws komen. Het gaat mij absoluut niet over het heilig boontje uithangen, want ik ben zelf ooit ook dronken geweest, maar toen ik mijn grens een keer écht leerde kennen, was ik op een leeftijd dat ik daar zelf de verantwoordelijkheid voor droeg. Als wij met onze vriendengroep nu naar een tentfuif gaan, staan wij versteld van hoe die jongeren zich gedragen. Zoiets heb ik, en dat durf ik met het hand op het hart zeggen, nooit gedaan. Is dat het heilig boontje? Nee: de les opgelegd van thuis om me te gedragen, maar ik leerde alcohol, drugs en seks ook kennen, ik rolde er op die manier "zachtjes in". Ben ik daardoor autoritair opgevoed? Absoluut niet. Ouders laten hun kinderen nu wel losser, wat ik een mooie stap vind van ouders, maar om na zo'n misstap het kind terug vaster aan te trekken, is bijzonder moeilijk.

Dat wil niet zeggen dat je tot alles afgeschermd moet worden. Net daar zit hem het probleem: mijn generatie leek er wél nog zachtjes in te rollen. Tegenwoordig SMIJT de jeugd zich in het uitgaansleven, omdat ze al veel losser gelaten worden. Ik denk dat dat net het probleem is dat men met het artikel wil aantonen. 13-14-15 jarigen zijn erg gevoelig voor gedrag van ouderen dat 'stoer' lijkt. Uiteraard gaan zij ook veel drinken op fuiven zoals de 18-25 jarigen doen. Maar hun lichaam is daar nog niet op voorzien of totaal niet gewoon. Ik begrijp de bezorgdheid van de artsen wel. 12 jaar en al STOMdronken? Dat vind ik te gek voor woorden. Daar moet méér preventie tegen komen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th January 2012, 23:32
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik kan natuurlijk enkel uit persoonlijke ervaring spreken, maar net op die leeftijd (14-17 jaar) is het stoer om veel te verzetten. Dat was bij ons ook zo, dat was bij veel mensen die ik toen kende ook zo. Nu zijn we allemaal de 20 gepasseerd en we doen het rustiger aan, wat ook normaal is denk ik.
Ik wil eerst statistieken en cijfers zien voor ik conclusies trek. Ik kan niet afgaan op artsen die een "gevoel" hebben dat het erger wordt. Dit lijkt mij nieuws voor op een trage nieuwsdag, er is geen enkele aanwijzing dat het gevoel van die artsen ook door cijfers gestaafd wordt. Vergeet niet dat mensen altijd de neiging hebben om het verleden rooskleuriger in te zien dan het werkelijk was. Ik kom uit een milieu waar het vroeger (30 jaar geleden en verder) niet normaal was om te beginnen werken vanaf je 13-14de. Vanaf dan was je 'grote' mens en vanaf dan mocht je alles. Om maar aan te tonen dat dit vroeger ook voorkwam. Ik heb het bijzonder moeilijk om zonder enige concrete bewijzen te spreken over "de jeugd van tegenwoordig" en ze af te schilderen als moreel vervallen. Ik herinner mij nog zeer goed alle misstappen die ik begaan heb en ik probeer ze niet te verbergen door mijzelf als een voorbeeldige jongere voor te stellen (ik zeg niet dat de mensen dat hier doen, of al zeker niet bewust). Jongeren zijn nogal vaak kop van jut, waarschijnlijk ook omdat ze een makkelijk doelwit zijn.
Ik moet wel toegeven dat ik het gevoel heb dat jongeren meer sterke drank drinken en dat is inderdaad zeer gevaarlijk, veel gevaarlijker dan een gewoon pintje.

Edit: Ik moet mijn mening herzien. Een beetje opzoekwerk heeft mij naar de volgende studie gebracht: link
Uit het onderzoek blijkt inderdaad een stijging de laatste 4 jaren (in Nederland, maar ik denk dat we dit ook kunnen extrapoleren naar Vlaanderen).
Blijkbaar is er toch een onrustwekkende tendens aan de gang. Er moet wel gezegd worden dat het nog steeds een klein percentage van de jongeren omvat: 648 in 2011. Dat is helemaal niet veel, maar het feit is wel dat het een stijging was tov 2010.
Volgens mij zijn het wel niet de fuiven die de boosdoener zijn. Vooral thuis bij vrienden of op straat wordt er onrustwekkend veel alcohol geconsumeerd, toch op plaatsen waar minder sociale controle is. Dit in tegenstelling tot cafés of fuiven.

Laatst aangepast door Jens.Mangelschots : 16th January 2012 om 23:48.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th January 2012, 14:48
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Wanneer ik vluchtig eens door de reacties lees komt het er vooral op neer dat we meer controles willen en dat de ouders strenger moeten reageren. Ik stel mij echter de vraag of dit wel altijd mogelijk is. Hoe vaak hebben we zelf niet het argument gebruikt " Mama, zij mag ook gaan, waarom ik dan niet?" Ouders gaan zich in veel gevallen ( let op! ik wil zeker niet alle ouders over eenzelfde kalm scheren! ) schuldig voelen en laten hun kind toch maar gaan met de belofte dat ze niet zullen drinken. Eenmaal op de fuif drinken ze toch en wat kun je nog doen als ouder als ze dronken thuis komen? Niets. Eens goed boos zijn ja, een weekje huisarrest of weet ik veel wat en daarna gewoon weer verder gaan. Je loopt ook nog het gevaar als ouder dat wanneer je je kind verbiedt om uit te gaan, hij of zij het achter je rug doet. Het "gaan slapen bij een vriendje" klinkt heel onschuldig maar heb jij een idee wat er bij dat vriendje gebeurt?

Om nog eventjes op de controles terug te komen: ik ga zeer vaak naar fuiven, al van mijn 16 en heb nooit ook maar één keer mijn paspoort moeten laten zien. Waar zitten ze dan met die controles? Ik kan me, en velen met mij, doodergeren aan die kleine 12-13 jarigen die denken dat ze DE man zijn maar wat doe je er aan?

Hiermee wil ik dus duidelijk stellen dat meer en strengere controles zeker nodig zijn en dat de ouders iets meer verantwoordelijkheid moeten nemen ook zeker niet overbodig is maar dat de manier waarop men dit gaat verwezenlijken wel zeeer grondig uitgedokterd gaan moeten worden...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 18th January 2012, 12:35
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Dat jongeren hun grenzen aftasten, zal wel normaal zijn, maar alles op zijn tijd. Alcohol en aanverwanten horen niet thuis in de leefwereld van onze kinderen. Plezier maken kan ook zonder dronken te zijn!

Hoe ouders hun kroost kunnen controleren? Hen 's avonds verplichten thuis te zijn. Als ze bij een vriendje/vriendinnetje willen blijven slapen, dan is een telefoontje naar de andere ouders een eenvoudig middeltje om afspraken te maken over wat mag en niet mag. Als de andere ouders hun zoon/dochter toelaten om uit te gaan, dan houd je daar je kind weg. Simpel, maar doeltreffend, denk ik.

Ik denk dat we niet zomaar onze schouders moeten ophalen en het onszelf gemakkelijk kunnen maken door te denken dat alles is zoals het is en daar nu eenmaal niets aan kan veranderd worden. Wordt het niet tijd dat het allemaal een beetje verandert in positieve zin? Moeten we daar met z'n allen de schouders niet onder steken? Alcohol, drugs en allerlei andere verslavingen blijken de hersenen onherroepelijk aan te tasten. Als we alles laten zoals het is, zal het alleen maar erger worden. Er zullen binnen X aantal jaren tekorten zijn aan psychologen, psychiaters en afkickcentra. Mooie toekomst!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 22nd January 2012, 19:12
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ik schrok er niet van dat steeds meer jonge kinderen stomdronken in het ziekenhuis belanden ( comazuipen). Het is een fenomeen dat reeds langer bestaat in Engeland en Nederland.
Ik vermoed dat het van daar overgewaaid is naar ons land.
Ik vind dat de ouders hier een grote verantwoordelijkheid hebben. Misschien is streng zijn en straffen dan wel ouderwets maar het kan wel doeltreffend zijn in dit geval.
Bovendien is comazuipen heel erg slecht voor de hersenen, want er sterven hierdoor veel hersencellen af (ooit eens gezien in een programma over comazuipen op TV).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.