actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 18:30
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
15 procent van bevolking leeft in armoede

15 procent van bevolking leeft in armoede

In totaal 15 procent van de Belgische bevolking kan ‘arm’ genoemd worden. Bij 6 procent is de situatie zelfs zo erg dat het voor hen moeilijk is om een aanvaardbare levensstandaard aan te houden. Onverwachte uitgaven of een week vakantie betalen is voor hen zo goed als onmogelijk. Dat heeft ook duidelijke gevolgen voor de kinderen.

Dat blijkt uit de gedetailleerde cijfers van een grootschalig onderzoek bij 6.000 Belgische huishoudens, uitgevoerd door de Algemene Directie Statistiek. Iemand is arm als hij als alleenstaande moet rondkomen met minder dan 1.085 euro per maand. Voor een huishouden met twee volwassenen en twee kinderen ligt dat bedrag op 2.279 euro.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook hoe zich dat vertaalt in de uitgaven die mensen wel of niet kunnen doen. Daarvoor bekijkt het onderzoek in totaal 9 factoren die iemand met een ‘gewone’ levensstandaard wel kan betalen.

• Eén week per jaar op vakantie gaan (is voor 26,6 procent van de Belgische bevolking niet haalbaar)

• Onverwachte uitgaven doen (24 procent)

• Rekeningen op tijd betalen (7,6 procent)

• Een auto kopen (7,1 procent)

• De woning degelijk verwarmen (5,4 procent)

• Om de twee dagen vlees, vis of vleesvervangers eten (5,1 procent)

• Een wasmachine kopen (1,5 procent)

• Een kleuren-tv kopen (0,6 procent)

• Een telefoon kopen (0,1 procent)

Vakantie is dus voor een kwart van de inwoners van ons land niet te betalen, terwijl bijna iedereen zich wel een telefoon kan veroorloven.

Van zodra iemand vier van deze zaken niet kan bekostigen, is er volgens de onderzoekers sprake van ‘ernstige materiële deprivatie’. In totaal geldt dit voor 6 procent van de bevolking.

Kinderen

Die cijfers trekken zich ook door naar de kinderarmoede. Voor vier op de vijf kinderen uit die materieel gedepriveerde gezinnen is een vakantie niet haalbaar. Iets als een verjaardagsfeestje is voor 40 procent van die kinderen onbetaalbaar. Maar zelfs deelnemen aan schoolactiviteiten is voor een op de drie van hen te duur. Voor ruim de helft van hen is er ook geen geld voor nieuwe kledij.

Bron: De Standaard, 15/10/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151015_01920957

Mening: Ik schrok wel een beetje van deze resultaten. Ik had gedacht dat ongeveer 5 procent van onze bevolking in armoede leefde, ik zat er dus ver naast. Wat mij vooral raakte is dat niet iedereen de mogelijkheid heeft afwisselend en gezond te eten. Vlees en vis eten is zeer belangrijk, net zoals een gevarieerde voeding. Ik vraag me af hoe die mensen gevarieerd kunnen eten? Daarnaast vond ik het zeer erg dat dit een invloed heeft op het sociale leven. Schoolactiviteiten en verjaardagsfeestjes behoren tot 'het kind zijn'. Dit kan ook belangrijk zijn voor de sociale ontwikkeling van kinderen. Tijdens de schooluren hebben ze tijd en ruimte om vriendjes te maken, maar wat als al je vriendjes een verjaardagsfeestje organiseren en jij niet? Kinderen zijn heel hard voor elkaar, ik kan me inbeelden dat dergelijke situaties leiden tot woordenwisselingen tussen de kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.