actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2011, 16:41
Kenny.Van.Eysendeyk Kenny.Van.Eysendeyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Groen! wil "houdbaarheidsdatum" op elektro

Groen! wil "houdbaarheidsdatum" op elektro

Omdat elektrische apparaten almaar minder lang meegaan, willen de groene partijen Groen! en Ecolo fabrikanten verplichten om de verwachte levensduur van hun product te afficheren. Dat schrijft Het Laatste Nieuws zaterdag.

De voorbije decennia is de levensduur van elektrische toestellen fel geslonken. "Fabrikanten ontwerpen hun toestellen, soms zelfs bewust zo dat ze niet lang meegaan", zegt Meyrem Almaci van Groen!. Fabrikanten zouden verplicht moeten worden om een verwachte houdbaarheidsdatum op hun toestellen te kleven. "Door de verwachte levensduur weer te geven kan de consument bewust kiezen voor een goedkopere gsm die twee jaar meegaat of een duurder exemplaar dat pas na vijf jaar de geest geeft."

Bron: http://nieuws.be.msn.com/politiek/g...atum-op-elektro

Dit is een zeer goed idee. Ik ben zo zelf al eens bedrogen geweest. Ik kocht en gsm waarvan het bereik wegviel na ongeveer en jaar gebruik. Toen ik naar de winkel stapte zeiden ze dat dit normaal was, dat dat bij alle gsms van dat type zo was. Ik had die gsm echter gekocht met de verwachting hem langer dan een jaar te gebruiken. In de winkel zeiden ze kortaf dat het niet hunprobleem was en dat ze er niets aan konden/gingen doen. Had ik dit geweten had ik (zoals in bovenstaan artikel beschreven) voor een duurder model gekozen dat langer meeging.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2011, 21:25
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik vind dit persoonlijk ook wel een goede zaak maar ik vraag me af hoe dit te controleren valt? Een fabrikant kan bij een splinternieuw product natuurlijk wel aangeven dat het bijvoorbeeld 5 jaar meegaat maar is dit dan wel zo? Hoe wordt het gecontroleerd?

Wat wel goed is is dat het erg motiverend kan werken voor bepaalde fabrikanten om hun producten op vlak van kwaliteit en duurzaamheid te verbeteren. Wie zou er bijvoorbeeld kiezen voor de broodrooster die maar 5 jaar meegaat terwijl diegene die ernaast staat in de winkel een levensduur zou kunnen hebben van 15 jaar?!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2011, 20:06
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Het is inderdaad een feit dat in onze consumptiemaatschappij alle elektro niet zo lang meer meegaat. Het kost allemaal wel genoeg, maar duurzaam zijn die hippe gsm’s met hun verschillende snufjes niet. Je zult maar zo’n exemplaar hebben dat net de geest geeft na het verstrijken van de waarborg. Dan kom je nadien in de winkel waar je het onding hebt gekocht, met de vraag: “Kan dat nog gemaakt worden?”. De verkoper kijkt je bijna buiten en je ziet hem denken: “Koop toch een nieuwe!”.
Ik vind het zeker geen slecht initiatief van groen om een minimum houdbaarheidsdatum te zetten op elektro. Maar wat ben je met een verwachte houdbaarheidsdatum als het toestel vroeger de geest geeft. Is deze houdbaarheidsdatum hetzelfde als een waarborg? En als dat zo is, gaan die toestellen dan niet duurder worden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.