actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 11:08
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Euthanasie is geen kwestie van aantallen, zegt De Gucht

Twee jaar geleden werd euthanasie in ons land ook toegankelijk voor minderjarigen. Sindsdien heeft nog geen enkele jongere erom gevraagd. Dat betekent niet dat de wetswijziging overbodig is geweest, vindt parlementslid Jean-Jacques De Gucht (Open VLD).

De afgelopen twee jaar heeft geen enkele minderjarige in ons land om euthanasie gevraagd. Vergelijk met Nederland: daar zijn de afgelopen tien jaar vijf gevallen geregistreerd, of een op de twee jaar. Bij ons: nul gevallen.

Wat vindt de voorvechter van de wetswijziging in ons land daarvan?

Jean-Jacques De Gucht: ‘Dat is goed, hé. Ik hoop dat het zo blijft. Ik bedoel, ik hoop dat heel weinig jongeren in een situatie belanden waarin ze die moeilijke keuze moeten maken.’

Toont dit aan dat de wetswijziging overbodig was?

De Gucht: ‘Nee hoor. Het gaat niet om de aantallen. Het gaat om de keuzemogelijkheid en de gemoedsrust die daarop volgt. Overigens hebben wij in de aanloop naar de wetswijziging artsen in de commissie horen getuigen dat ze al euthanasie bij jongeren hadden toegepast, terwijl het nog niet mocht. Een verruiming van de wet naar minderjarigen was dus wel degelijk nodig. Ik vind zelfs dat we de wet nog meer moeten aanpassen.’

In welke zin?

De Gucht: ‘Er is controle nodig op palliatieve sedatie. We moeten ook die praktijk registreren. Te vaak nog wordt dit naar voren geschoven als alternatief voor euthanasie. En dat is het niet. Sedatie is goed als het een bewuste keuze is van de patiënt. In sommige voorzieningen wordt het aangeboden als antwoord op de vraag naar euthanasie. Dat is niet aanvaardbaar. Er is nog steeds niet in elk ziekenhuis en elk woonzorgcentrum ruimte voor de vraag naar euthanasie, zoals de rechtzaak aantoont die deze week begonnen is tegen een woonzorgcentrum uit Diest.’

U wilt dus voorzieningen verplichten om de vraag naar euthanasie correct te beantwoorden.

De Gucht: ‘Precies. Dat is nog een hiaat in de wetgeving. Er zijn er nog. Euthanasie moet een mogelijkheid worden voor iederéén, ook voor mensen met een hersenziekte. Ik zeg met opzet niet alleen dementerenden. Het kan ook gaan om mensen met een tumor die hun persoonlijkheid aantast. Ook zij moeten een gecontroleerde, vrije keuze kunnen maken over hun levenseinde.’

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160518_02294359

Eigen mening:
Eerst en vooral zou ik even willen terugkomen op de invoer van deze maatregel. Op zich vond ik deze maatregel toen, destijds, een goede zaak. Het feit dat er nu ook jongeren, legaal, kunnen vragen om deze procedure is zeker niet slecht. Het is wel zo dat we dan moeten nadenken over de psychologische toestand van de jongeren. Vaak weten zij niet nog niet wat ze willen in hun leven, maar dit is natuurlijk afhankelijk van wat zij hebben meegemaakt. Bijstand is dus wel zeker nodig. Uiteraard ben ik wel van de mening dat het leven van iemand, ook wel degelijk zijn of haar verantwoordelijkheid is.

Het feit dat dokters toegeven dat er reeds euthanasie gepleegd was op jongeren, heeft het wetsvoorstel in een versnelde stroom gezet. Zonder deze getuigenis denk ik dat we hier nog steeds over aan het debatteren waren. Dat ziekenhuizen zelf verbieden dat deze euthanasie mag uitgevoerd worden, begrijp ik ook zeker wel. Dit zijn vaak katholieke ziekenhuizen, waar dit tegen hun waarden en normen ingaat.

Of mensen met een hersenziekte nu ook euthanasie kunnen plegen, vind ik dubbel. De hersenziekte tast ook hun geheugen aan, waardoor ze niet helder meer nadenken. Voor de betrokken familie, vrienden of noem maar op, kan dit een zeer aangrijpende keuze zijn. Zij kunnen zich beschouwen als gefaald, en deze beslissing zal zeker aan hen knagen. Dementerenden dus deze optie geven, vind ik te aangrijpend (als ik het mezelf inbeeld dat bijvoorbeeld mijn grootmoeder deze ingreep zou willen doen).

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 18th May 2016 om 11:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 13:41
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Euthanasie is geen kwestie van aantallen, zegt De Gucht

In dit artikel lijkt het alsof de mensen hopen dat er geen minderjarigen dit doen dat ze de wet kunnen afschaffen. Er zijn veel jongeren die dag in, dag uit afzien van een bepaalde aandoening. Kinderen zijn vaak strijdlustiger als volwassenen en vechten tot de laatste moment. Ik denk dat dat een reden is waarom er nog geen kinderen euthanasie hebben gepleegd.

Ik ben mee met Emiel zijn mening over de ziekenhuizen. Zij moeten dit zelf willen. Wel vind ik dat er moet gekeken worden naar de mogelijkheid om dit nog wel te kunnen doen. Als elk ziekenhuis dit weigert maar de wet keurt het goed. Waar moeten deze kinderen dat terecht? Bij de huisdokter?

Maar over Emiel zijn mening in verband met de hersenaandoeningen heb ik wel mijn bedenkingen. Mensen met een hersenaandoening hun geheugen laat hun in de steek en ze krijgen de hersencapaciteit van een kind. Hierbij moet familie de keuze hiervan kunnen maken. Want deze mensen weten zelfs niet meer hoe of waar. Mensen met een hersentumor moeten deze keuze nog wel zelf mogen maken. Want hun karakter veranderd misschien wel maar het blijft nog een volwassen persoon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.