actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 13:09
Nele.w*llems Nele.w*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Putte
Posts: 39
Fraudeurs kunnen burger- en politieke rechten kwijtspelen

Fraudeurs kunnen burger- en politieke rechten kwijtspelen

De rechter krijgt de mogelijkheid om grote fraudeurs hun burgerlijke en politieke rechten af te nemen.
‘Er werden al 100 extra personeelsleden voor de BBI aangeworven’. Veel verder geraakte de federale regering tot nog toe niet als haar werd gevraagd naar de strijd tegen de fiscale fraude. Minister van Financiën Van Overtveldt (N-VA) nam fraudebestrijding over van zijn collega Elke Sleurs (N-VA) en stelt vandaag in de Kamer zijn fraudeplan voor. Met daarin de nadruk op een aanpak van de oorzaken van fraude en niet de symptomen, en veel oog voor preventie in plaats van repressie.

Preventie is belangrijk, maar de fiscus en het gerecht krijgen ook extra wapens. Zo zal de fiscus onder bepaalde omstandigheden wel onrechtmatig verkregen bewijs mogen gebruiken. Dat zal wettelijk geregeld worden, nadat rechtspraak al aangaf dat dat moest kunnen. Ook het visitatierecht – het huiszoekingsrecht van de fiscus – zal preciezer omlijnd worden.

Van Overtveldt denkt er ook aan om BBI-ambtenaren politiebevoegdheid te geven bij grote fraudezaken zodat het parket hen rechtstreeks opdrachten kan geven bij een fraude-onderzoek. En als er dan een veroordeling volgt, zal de rechter de mogelijkheid krijgen om de fraudeur uit zijn politieke- en burgerrechten te ontzetten.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151203_02003820

Eigen mening:
Ik vind het goed dat ze fraudeurs zwaarder gaan straffen. Ik denk dat nu nog veel mensen door de mazen van het net glippen. Het merendeel van de Belgen ontduikt belastingen, wat ook niet zo vreemd is omdat het ook helemaal niet zo moeilijk is. Ik denk dat het al vanzelfsprekend is geworden voor de zelfstandigen dat er een deel in het zwart gedaan wordt. Ik denk ook dat er zoveel fraudeurs zijn omdat er zoveel achterpoortjes zijn in deze wetgeving. Zouden ze dan niet beter de achterpoortjes weg werken?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.