actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2011, 13:27
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Witte scholen worden witter en zwarte zwarter

'Witte scholen worden witter en zwarte zwarter''
Witte scholen worden witter en zwarte zwarter. Het beleid werkt niet'. Dat zegt Mieke Van Hecke, hoofd van het katholiek onderwijs. Van Hecke vraagt zich, in navolging van het debat in Nederland, af of vechten tegen concentratiescholen nog zin heeft. Ook bij het gemeenschapsonderwijs (GO) geeft men toe dat het beleid heeft gefaald.
Het gelijkekansenbeleid in het Vlaamse onderwijs is negen jaar oud en in die tijd zijn witte scholen alleen maar witter geworden en zwarte zwarter, stelt Van Hecke vast in De Morgen. Ze wijst erop dat er ook andere factoren een rol spelen, zoals woonbeleid of mobiliteit.

'Een sociale mix is een lovenswaardig doel om na te streven, maar ik vraag mij af of het haalbaar is. Zelfs als je geen rekening houdt met de vrije schoolkeuze, en kinderen in de eigen buurt naar school laat gaan, dan nog lijkt het een utopie. Wat doe je dan in dorpen zonder allochtonen of in wijken waar amper autochtonen wonen?', vraagt ze zich af in de krant.

'Op zoek naar nieuwe manieren'

Ook bij het gemeenschapsonderwijs (GO) geeft men toe dat het beleid heeft gefaald. Topvrouw Raymona Verdyck wil op zoek naar nieuwe manieren om segregatie tegen te gaan, terwijl Van Hecke de discussie wil voeren, naar Nederlands voorbeeld.

'Willen we nog op zoek gaan naar manieren om op school een mix tussen allochtone en autochtone leerlingen te creëren, of kiezen we ervoor om de concentratiescholen nog extra te ondersteunen?'.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wilde nog niet reageren.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110208_006

Mijn mening
Vorige week dinsdag las ik in Humo een artikel dat handelde over dit probleem. Ik las dat het probleem stilletjes beter werd wat ik zeer positief vind. Jammer genoeg moet ik hier nu het tegendeel lezen.
Het is immers zeer belangrijk dat een kind van jongsaf in contact komt met andere culturen. Ik geloof dat hoe sneller een kind in contact komt met andere culturen en levenstijlen, hoe makkelijker hij deze manier van leven gaat begrijpen en respecteren. Ik vind het dan ook jammer dat er vele ouders gaan kamperen aan een schoolpoort omdat hun kind op een andere school een taalachterstand zou oplopen door de vele allochtonen. Respect voor anderen vind ik minstens even belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2011, 14:48
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
'Witte scholen worden witter en zwarte zwarter''

Ik vind het, net als Stef, belangrijk dat kinderen respect hebben voor andere culturen en levensstijlen. Een kind kan slecht iets respecteren wanneer hij ermee in contact komt, dit kan bijvoorbeeld op school. Ik denk dan ook dat het gevecht tegen concentratiescholen niet mag worden opgeven, zodat 'Vlaamse' kinderen in contact komen met kinderen van allochtone afkomst, maar zeker ook omgekeerd. Op deze manier komen kinderen van allochtone afkomst in contact met de westerse denkwijze, cultuur,... zodat het voor hen gemakkelijker is om zich later te vestigen in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th February 2011, 17:07
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Cultuurverdraagzaamheid is inderdaad belangrijk, maar mag niet ten kosten gaan van de kansen die kinderen in het onderwijs krijgen. Als een school niet meer in staat is om aan iedereen kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden vanwege een te hoog leerachterstandspercentage is het volgens mij niet meer dan normaal dat ouders daar hun kinderen weghalen . Tenslotte zijn er volgens mij maar weinig scholen die niet de nadruk leggen op verdraagzaamheid en respect voor elkaars mening/cultuur/geaardheid, enz. . Concentratiescholen ontstaan volgens mij niet op basis van ras of afkomst, maar op basis van leerbekwaamheid. Het nadeel aan die opsplitsing is dat we zo een zeker kastenstelsel creeëren waar mensen met een leerachterstand gescheiden zitten van mensen die beter in staat zijn om leerstof te verwerken. Het voordeel is dat een school zo in staat is om zich ten volle in te zetten voor een bepaalde doelgroep.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th February 2011, 17:37
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door NicoGuitard
Het voordeel is dat een school zo in staat is om zich ten volle in te zetten voor een bepaalde doelgroep.


Het nadeel is wel dat slechts weinigen zich geroepen voelen om daar les te geven, waar de job van leerkracht grotendeels vervangen wordt door die van babysit en dat het probleem zo alleen maar erger wordt.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th February 2011, 17:15
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
zie ook Terzake van 8 februari: http://www.deredactie.be/permalink/1.959338
en Peeters en Pichal van vandaag:
http://www.radio1.be/programmas/pee...scholen-nog-zin


Het artikel in Humo heb ik ook gelezen, en vond het zeer interessant! In het kort gaat het over schrijver Tom Naegels die in Antwerpen zijn kleuterzoontje met opzet naar een 'zwarte school' stuurt.
http://www.schoolinzicht.be/files/humo_110201.pdf
Ik denk dat er verschillende factoren meespelen, en dat het allemaal niet zo gemakkelijk op te lossen is... En tegelijk de bemerking dat het vooral een probleem in de steden is, denk ik.
'Witte' ouders (verschrikkelijke benaming, trouwens), gaan niet zo gemakkelijk hun kind naar een concentratiescholen sturen, want 'wat als mijn kind het enige blanke is?'
Ze sturen hun kind liever naar een school 'met goede reputatie', maar dat staat dikwijls gelijk met lange wachttijden.
Nu blijkt dat zogenaamde zwarte scholen zeker niet moeten onderdoen qua kwaliteit van onderwijs, dus bijna geen reden meer om naar die school in je buurt te gaan, ook al is de hoeveelheid allochtonen door hoog...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th February 2011, 18:33
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Het is inderdaad moeilijk om segregatie tegen te gaan.
Het menselijk instinct zorgt er volgens mij wel voor dat je liever schoolloopt bij mensen uit je eigen cultuur/leefomgeving. En als ouders dit liever zo willen dan gebeuren er dingen zoals kamperen voor de school. Voor mij lijkt het nochtans wel de normaalste zaak van de wereld dat je wilt dat je kind op school iets bijleert. Maar dit wil niet zeggen dat je alle zwakken (hier: taalzwakkeren, allochtonen,...) bij elkaar moet gaan droppen, dan kunnen ze ook niets van elkaar leren.
En zoals wij ook meekrijgen in onze opleiding kan "leren van elkaar" dikwijls nog een groter leereffect hebben dan dat de leerkracht het doet voor de leerlingen. Ook voor de leerkrachten is het niet optimaal om te moeten functioneren in een klas die van een totaal andere origine is!

Een evenwichtigheid bereiken is hierin heel moeilijk omdat de meeste allochtonen geconcentreerd zitten in de grootsteden, dus valt het hier sterker op dat de scholen witter of net zwarter worden.
Op zich lijken aparte scholen wel een goed initiatief, om maar eens het voorbeeld aan te halen van de jodengemeenschap. Hier heb ikzelf nog nooit iets negatiefs ervaren, of het wordt misschien minder in de verf gezet.
Deze gemeenschap doet wat zij belangrijk vinden om hun geloof te volgen, maar hier wordt minder kritiek op gegeven.
Is dit net door het feit dat zij gesegregeerd zijn?

Maar zoals Lien zegt is het wel belangrijk dat kinderen kunnen proeven van de multiculturaliteit in ons kleine België. We kunnen dus besluiten dat alle culturen & het gemeenschapsonderwijs water bij de wijn moeten doen en bereid moeten zijn om zich open te stellen.

Mensen worden in deze tijd verondersteld om flexibel te zijn ....
Wat is dan het probleem, toch?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th February 2011, 18:42
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
GO! pleit voor verplichte, sociale en economische mix

GO! pleit voor verplichte, sociale en economische mix

Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) wil dat het beleid een verplichte sociale, culturele en economische mix opneemt bij de hervorming van het onderwijslandschap. Dat zegt GO! donderdag naar aanleiding van het nieuws dat zwarte scholen steeds zwarter worden en witte steeds witter.

GRIP, de organisatie voor "Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap", wil het debat verbreden naar leerlingen met een handicap.

"Wij pleiten voor een verplichte sociale, culturele en economische mix in alle scholen", zegt GO!. Die voegt daar aan toe dat het rekent op het beleid om dit mee op te nemen in de hervorming van het secundair onderwijs en de omkadering van het basisonderwijs.

"Voor ons betekent dit dus het herbekijken van het verkaveld onderwijslandschap". De politiek mag niet aan de zijlijn blijven staan, zegt die nog.

Ook het GRIP reageert donderdag. De organisatie pleit niet enkel voor een sociale, maar voor een "totale mix". "Het wordt tijd dat het diversiteitsdebat ook over handicap gaat en dat we de scheiding tussen leerlingen met en zonder beperking in vraag stellen", luidt het.

Volgens GRIP schiet het decreet van Gelijke Onderwijskansen tekort voor leerlingen met een handicap.

"Als verklaring voor witte en zwarte concentratiescholen haalt Minister Smet geografische redenen aan. Maar kinderen met een handicap wonen wel verspreid over heel Vlaanderen. Het is toch absurd dat ze dagelijks urenlang onderweg zijn of op internaat moeten, om allemaal bijeen te zitten in een concentratieschool. Want dat is wat het buitengewoon onderwijs is", zegt de organisatie nog.

donderdag 10 februari 2011
bron :http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110210_112

eigen mening :

De sociale mix van het onderwijs is nu heel actueel maar wat met de totale mix? Uit de werkelijkheid blijkt dat een sociale mix bekomen al zeer moeilijk is , nu pleit het GRIP ook voor een totale mix. Persoonlijk denk ik dat dit niet eenvoudig is. Buitengewoon onderwijs is opgericht om te voldoen aan de noden van de kinderen die erin zitten, elke school is hier niet op afgesteld. Ik denk dat het zeer idealistisch is wanneer alle scholen dit ooit zullen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.