actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2017, 13:42
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Kris Peeters: "Laat motards op busstrook rijden"

Vicepremier en motorrijder Kris Peeters (CD&V) wil motards op busstroken laten rijden. Zo wordt de motor aantrekkelijker en zullen de files afnemen, klinkt het.
Volgens de letter van de wegcode mogen *motorrijders al sinds 2011 op busstroken *rijden. Tenminste als de wegbeheerder, *bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en *Verkeer op een gewestweg, dat toestaat. In de praktijk gebeurt het echter niet. En dat zint de motorrijder in Kris Peeters niet. Door *motards toe te laten op een busstrook, wil hij het gebruik van de tweewielers promoten. Want meer motoren betekent minder file.

Busstrook
"Ik wil de kwestie bespreken met collega's van de verschillende regeringen. Het lijkt me goed om te evolueren naar een systeem waarbij *motoren in de regel op een busstrook mogen, met uitzonderingen waar dat eventueel *gevaarlijk is." Mobiliteitsorganisaties *Febiac en Touring volgen de redenering van Peeters.

Eén probleem: Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil er niets van weten. "Als je motoren toelaat op busbanen, moet je voor veel categorieën een uitzondering maken. Misschien een populaire beslissing, maar ook de kortste weg naar een file op de busbaan. En dan is het effect van zo'n vrije busstrook ook weg. Bovendien kan een motor nu al het vlotst van al door het verkeer." De Lijn vreest voor de stiptheid als extra reizigers de *busstrook mogen gebruiken.

Bron: HLN, 04/05/2017, http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...ok-rijden.dhtml

Mening: Ik geef zowel Kris Peeters als Ben Weyts hierin gelijk. Als motards op de busstrook mogen rijden (indien dit op een veilige manier kan), zullen er inderdaad minder files zijn in de toekomst. Ik denk zelfs dat dit veiliger is dan wanneer ze in een file tussen de auto's door proberen te slalommen. Als bestuurder verwacht je niet altijd dat er een motor voorbij kan komen rijden als je van rijvak wil veranderen in een file. Als ze dan een apart rijvak zouden krijgen, dan zal het zowel voor automobilisten als motorrijders veiliger worden op de autosnelweg.
Ik kan mij echter ook wel vinden in de tegenargumenten van Ben Weyts. Als je motards toelaat om op de busstrook te rijden, dan zullen er andere weggebruikers (zoals vrachtwagens) zijn die hier ook gebruik van willen maken. Het effect van de busstrook zou dan verdwijnen. Hiernaast denk ik ook dat de motards wegnemen uit een file, niet veel verschil zal maken met de snelheid dat deze files opgelost zullen geraken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2017, 14:03
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Ik ben het over de volledige lijn oneens met minister Weyts. De vergelijking tussen andere categorieën, waarmee hij vooral doelt op vrachtwagens, en motors gaat voor mij niet op. Het aandeel van de motorrijders in België is enorm klein, aanzienlijk kleiner dan het aantal vrachtwagens. Op gevaarlijke plaatsen is het een goed idee om motors van het zwaardere verkeer te scheiden. Het alternatief dat motorrijders tussen rijstroken mogen inrijden vind ik gevaarlijk en op plaatsen waar meerdere malen incidenten zijn gebeurd moet worden ingegrepen. De busstrook is aanwezig, en hoewel ik ervan bewust ben dat die ten allen tijde beschikbaar moet zijn voor bussen en hulpdiensten, is het zeker mogelijk om motorrijders hier gebruik van te laten maken.

Daarnaast mag minister Weyts dan wel niet akkoord zijn met het voorstel van Kris Peeters, volgens de wetcode mag het. Het is dus aan de wegbeheerder om na te gaan op welke plaatsen motors de busstrook mogen gebruiken, niet zo zeer voor het verkorten van files maar vooral voor het garanderen van hun eigen veiligheid en die van andere weggebruikers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.