actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 13:46
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
De Lijn verhoogt tarieven

De Lijn verhoogt tarieven


Een rit met bus of tram van De Lijn wordt op 1 juni duurder. De openbaarvervoermaatschappij voert een gemiddelde prijsstijging met 1,91 pct door. De nieuwe tarieven volgen de stijging van de levensduurte. Brusselse en Waalse 65-plussers betalen 36 euro voor een jaarabonnement. Vlaamse senioren blijven gratis rijden.

De abonnementen worden gemiddeld 2,04 procent duurder. Een Buzzy Pazz, het jongerenabonnement voor -25 jarigen, kost voor een jaar voortaan 182 euro, een Omnipas (25-64 jaar) komt op 237 euro. Voor sociale abonnementen Omnio-WIGW en VG (Vervoersgarantie) betaalt de reiziger vanaf 1 juni 36 euro voor een jaar. 65-plussers die niet in Vlaanderen wonen, betalen voortaan 36 euro voor een jaarabonnement. Ze kunnen hiervoor terecht in de Lijnwinkels. Waalse senioren rijden nog tot en met 30 juni gratis bij De Lijn. Vanaf 1 juli moeten ook zij betalen.

Vlaamse senioren kunnen gratis blijven rijden met De Lijn, maar betalen wel bij de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië). Een jaarabonnement voor hen kost 60 euro bij de MIVB en 36 euro bij de TEC. Een rit van één of twee zones met een Lijnkaart zal 1 euro kosten, met de Lijnkaart procent is dat 0,80 euro. De vorige tariefverhoging van Lijnkaarten dateert van 2,5 jaar geleden.

De prijs van een sms-ticket gaat met 0,10 euro omhoog. Dat is volgens de maatschappij de eerste verhoging sinds 2010. Een sms-ticket voor 60 minuten zal 1,40 euro kosten, een voor 120 minuten 2,20 euro. Daarbij komt nog een telecomkost van 0,15 euro voor de operator. De biljetprijs wordt een maand later aangepast. Vanaf 1 juli kost een biljet in voorverkoop voor 1 of 2 zones 1,30 euro.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-tarieven.dhtml

Commentaar:
Met weer een prijsverhoging wordt het openbaar ook niet echt gepromoot. Naar mijn mening mogen ze 65-plussers ook een abonnement laten betalen. Natuurlijk aan een sterk verminderde prijs. Zoals in Wallonië bijvoorbeeld, daar betalen senioren jaarlijks 36 euro voor een abonnement. Dit is nu toch niet veel en zo spaar je de dagelijkse pendelaars weer een beetje tegen prijsverhogingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 14:00
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik ga hiermee akkoord. De prijzen laten stijgen gaat al helemaal niet helpen om het openbaar vervoer te promoten. Ik heb zelf altijd het openbaar vervoer genomen en ik ben ontzettend blij dat ik ondertussen mijn rijbewijs heb. Om naar Vorselaar te komen moest ik met de fiets naar het station, met de trein naar Herentals om daar de bus te nemen naar Vorselaar. Dat alles nam meer dan een uur tijd weg (op een dag kwam het soms neer op 3 uur want vaak miste ik mijn aansluiting door een bus of trein die te laat was.) Met de auto duurt dit 20 minuten. Ik denk dat de Lijn beter eerst eens gaat nadenken over een nieuwe manier om openbaar vervoer populair te maken want door toestanden zoals ik daarnet beschreef komt het wel dat ik een hekel heb gekregen aan het openbaar vervoer. Ik vind het zo jammer dat de lijn de laatste tijd niet meer positief meer in de media komt omdat het openbaar vervoer een milieuvriendelijke oplossing is en goedkoper dan de auto (in sommige gevallen want als je geen abonnement hebt valt dit al serieus tegen.). De prijs verhogen zou ik dus écht niet doen omdat het openbaar vervoer op deze manier eigenlijk al niet veel goedkoper gaat zijn dan de auto en wat zal dan nog hun argument zijn om nog het openbaar vervoer te gebruiken?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2013, 20:54
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
De Lijn verhoogt tarieven

Ik hoor en zie alles maar opslagen van prijs. Eén zaak blijft in tegenstelling tot de rest wel onveranderd, namelijk het loon. Ik snap niet hoe ze dit zien 'werken' in de toekomst. Alles wordt steeds duurder: eten, brandstoffen, openbaar vervoer, ... Is het de bedoeling dat het teveel aan mensen langzaam maar zeker uitgeroeid geraakt?

Het openbaar vervoer is al niet echt populair door al de stakingen en vertragingen en door de tarieven te verhogen gaat dit er zeker niet op beteren. Men zou de mensen juist moeten aansporen om de auto te laten staan en het openbaar vervoer te nemen. Dit kan men o.a. doen door bepaalde acties.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2013, 22:38
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
het feit dat studenten die vaak elke weekdag naar school pendelen, 182 euro moeten betalen voor een jaarabonnement vind ik wat overdreven. Om over de Omnipas maar te zwijgen.
Waarom senioren daarentegen maar een luttel bedrag van 36 euro per jaar moeten betalen of gratis mogen rijden blijft mij een raadsel. Ja, deze mensen hebben maar een klein pensioentje en zijn wat slechter te been, maar zoals Lars denk ik dat die 36 euro per jaar zeker geen overdreven prijs is. De prijs voor al de andere groepen verhogen, gaat zeker kwaad bloed zetten. De Lijn zelf is ook niet echt op de goede weg om hun zaak te promoten. Vaak te laat komen, te wild rijden, stakingen, geen of weinig rekening houden met aansluitingen,... Ga zo maar verder, is niet meteen de beste reclame. Tot ze zich kunnen bewijzen, lijkt het me het beste dat ze de prijzen laten voor wat ze zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2013, 16:35
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Ook ik denk dat de prijsstijging niet veel positieve commentaren zal teweeg brengen bij De Lijn, integendeel zelfs.
Ik begrijp ergens wel dat de prijzen de lucht in moeten, maar anderzijds vraag ik mij af wat wij, reizigers, daarvoor krijgen?
Ik spreek zelf uit ervaring en heb al meermaals meegemaakt dat De Lijn me letterlijk en figuurlijk in kou heeft laten staan.
Bussen die niet komen, werkzaamheden die niet worden gemeld, nieuwe busuren waar niemand iets van weet en dan nog eens een prijsstijging? Op die manier gaat het vertrouwen over het algemeen in het openbaar vervoer verloren..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2013, 18:20
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
De Lijn verhoogt tarieven

Net zoals de anderen al aanhaalden, vind ik de prijsstijging onterecht. Misschien moet De Lijn intern eens nagaan waar het probleem zich precies schuilhoudt. Onlangs zat ik op de bus toen de buschauffeur een praatje aan het maken was met een iets oudere vrouw. De buschauffeur zelf zei dat er dringend maatregelen getroffen moesten worden bij De Lijn. Zo zijn er heel wat bussen die overvol zitten (denk maar aan lijn 420), terwijl er dan weer andere bussen zijn die amper mensen moeten vervoeren, maar dan wel even veel brandstof verbruiken dan overvolle bussen. Om nog maar te zwijgen over de belbussen. Hoe kan je hier ooit profijt uit halen? Daarenboven ben ik van mening dat de service bij De Lijn soms te wensen over laat. De laatste tijd merk ik dat de buschauffeurs steeds onvriendelijker zijn. Zo mocht ik twee weken geleden niet meteen van de bus stappen omdat ik zogezegd mijn vervoersbewijs niet getoond had, terwijl ik heel wat getuigen had die dat wel degelijk konden bevestigen. Dan vraag ik mezelf toch af of deze mensen hun job zo erg haten opdat ze hun frustraties vervolgens op de passagiers moeten uitwerken?! Kortom, ik stel voor dat het bestuur en de medewerkers van De Lijn de koppen eens bij elkaar steken en op zoek gaan naar een logische en redelijke oplossing voor alle partijen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.