actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2010, 15:30
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Gemiddelde’ Belg verdient bruto bijna 3.000 euro

Het gemiddelde maandloon van de Belg bedraagt 2.936 euro bruto. Maar de meeste Belgen verdienen minder dan dit gemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie.

De cijfers hebben betrekking op het jaar 2008.

Het mediaanloon bedroeg in dat jaar 2.595 euro bruto. Dat betekent dat de helft % van de (voltijds tewerkgestelde loontrekkende) minder verdiende dan 2.595 euro en de andere helft meer.

Tien procent van de werknemers verdient per maand maximaal 1.911 euro, 20% verdient maximaal 2.106 euro. De 10 procent beste verdieners brengen maandelijks minstens 4.303 euro mee naar huis.

Bedrijfsleiders verdienen het meest: gemiddeld 7.870 euro bruto, of zo’n 168 % boven het nationaal gemiddelde. Horecapersoneel bevindt zich helemaal onderaan de ladder met gemiddeld 1.975 euro of zo’n 33 % onder het gemiddelde.

Het beste loonbriefje valt te rappen in de petrochemie: gemiddeld 4.530 euro of zo’n 54 % boven het gemiddelde. De nummers twee en drie, onderzoek en ontwikkeling en de chemische nijverheid, volgen op ruime afstand met gemiddeld 3.871 en 3.811 euro. Hotels, restaurants en drankgelegenheden betalen het slechtst (2.129 euro of 27,5 % onder het gemiddelde).

In de periode 1999-2008 nam het loon gemiddeld met 31,19 % toe. De grootste stijging is voor kaderleden (+38,15 %). Qua sector is de stijging (+39,82 pct) het grootst voor de slechtste betaler: hotels, restaurants en drankgelegenheden.

In het arrondissement Brussel worden de hoogste lonen betaald met gemiddeld 3.381. Dinant scoort het laagst: 2.247 euro. De werknemers in Oostende zagen hun loon tussen 1999 en 2008 het sterkst toenemen, zo’n 40 %.

Bron: De Standaard: 12/10

Eigen Mening
Nogmaals een bewijs dat ons land het niet zo slecht doet qua welvaart... Er zijn wel 2 dingen op aan te merken. 1) Het gemiddelde ligt op ongeveer € 3000, maar de meeste Belgen verdienen minder dan dit gemiddelde. Dat wil zeggen dat de topverdieners dit gemiddelde naar boven trekken. Ik zou wel eens willen weten wat het gemiddelde zonder deze topverdeniers zou zijn. Maar dan natuurlijk weer de vraag: Van wanneer ben je een topverdiener? Zo zijn er tal van factoren die dit gemiddelde naar omhoog/omlaag trekken. Dus het gemiddelde van € 3000 is ook maar iets relatief.
2) Dit toont ook aan dat we een welvarend land hebben, en dat we zeker niet mogen klagen. Het spijtige is dat armoede er altijd en overal (in de wereld) zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2010, 18:15
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Inderdaad, ik zou ook wel eens willen weten wat het gemiddelde loon bedraagt indien men de topmensen zou uitsluiten. Een totaal ander cijfer zal dan gevormd worden. België is een welvarend land maar toch zijn er velen die in armoede leven of er juist onder.
3000 euro bruto verdienen is niet niks, een puike prestatie! Maar toch, ik vind het zeer merkwaardig dat dit cijfer het gemiddelde is (natuurlijk is het wel bruto gezien).

Uiteindelijk moeten gezinnen hard werken om zulke bedragen bij elkaar te krijgen. En zeker als je weet dat we in een dure economie leven. Families die minder verdienen zullen het veel moeilijker hebben om rond te komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2010, 09:42
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Als leerkracht zitten we dan niet slecht.

Barema 301:

9 jaar anciënniteit: 2641,06 (meer dan mediaan)

15 jaar anciënniteit: 2993,57 (meer dan gemiddelde)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2010, 08:53
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Op het eerste zicht lijkt dit een aanzienlijk bedrag, toch is dit volgens mijn mening een verkeerd beeld dat men geeft over de gemiddelde wedden en lonen.

Allereerst zijn de salarissen van topverdieners hier NIET bijgeteld. Dit wilt zeggen dat deze verdieners het gemiddelde automatisch gaan laten stijgen. Zoals de vorige reacties al duidelijk maakten, zou men een realistischer beeld krijgen mocht men deze topverdieners er niet bij tellen. Maar dan moet er wel een duidelijke grens gesteld worden. Vanaf wanneer ben je een topverdiener?

Als tweede punt denk ik dat bruto 3000.00 euro geen juiste weergave is van wat Belgen op een maand bruto verdienen. In elke sector gebeurt er wel zwart-werk. De vergoedingen voor dit zwart-werk worden uiteraard hier niet bij geteld. Dit wilt betekenen dat langs deze zijde van de medaille het salaris gaat stijgen.

Persoonlijk vind ik het niet nuttig dat men zich bezighoudt met het berekenen van gemiddelde brutolonen van Belgen. Dit geeft geen juist beeld!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2010, 09:21
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ja, het gemiddelde zal een heel pak lager liggen wanneer we de topverdieners even niet meerekenen.
3 000 euro bruto... dat klinkt wel veel, maar hoeveel verdienen we netto? Dat zou ik ook wel eens graag willen weten. Belgen moeten toch zoveel belastingen betalen. Niet dat het slecht is, onze sociale zekerheid moet ook nog effectief een zekerheid blijven. Maar werken met bruto vind ik toch misleidend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.