actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2014, 13:29
lotte h*nnes lotte h*nnes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 20
Zo ziet een schoolmaaltijd in de V.S. er nu uit, met dank aan Michelle Obama

Zo ziet een schoolmaaltijd in de V.S. er nu uit, met dank aan Michelle Obama

Heel wat kinderen uit de Verenigde Staten zijn niet opgezet met het voedsel dat ze voorgeschoteld krijgen op school. In juli maakte Michelle Obama haar plan bekend om obesitas in het land aan te pakken en ervoor te zorgen dat elk kind gezonde voeding binnenkrijgt. Onder meer voor schoolmaaltijden werden strengere regels opgelegd, iets wat niet gesmaakt wordt door de leerlingen. Zij tweeten massaal foto's van hun bord met eten met de hashtag #thanksMichelleObama.

Amerika is het land van hamburgers en hotdogs. Al jaren probeert de regering de strijd tegen ongezonde voeding te voeren, maar die lijkt al een hele tijd verloren. In 2011 werd dat nogsmaals duidelijk toen het Congres besliste dat frieten en pizzasaus als 'groenten' beschouwd worden.

Gezonde voeding in het algemeen, maar vooral op scholen, promoten werd dan ook een van de stokpaardjes van Michelle Obama. In juli legde het ministerie van Landbouw onder haar invloed enkele nieuwe richtlijnen op. Om een gezonde levensstijl te bevorderen werden er limieten voor het aantal calorieën, vetten, suikers en natruim opgesteld. Ruim 100.000 scholen moesten hun menu's aanpassen.

Het resultaat? Dat publiceren heel wat jongeren op Instagram en Twitter. Ze mogen er dan wel gezonder van worden, gelukkiger zijn ze helemaal niet.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...lle-Obama.dhtml

Mening: We leven ongezonder als vroeger en er zijn meer mensen die een vorm van obesitas hebben. In Amerika komen er heel veel mensen voor die te zwaarlijvig zijn. Voor weinig geld heb je al snel een grote menu fastfood. Dit is gemakkelijk voor de ouders en goedkoop en daarom is de toename van zwaarlijvigheid daar het grootst. Er is eindelijk iemand die er iets aan wilt doen en dat is Michelle Obama. Ze krijgt niet altijd even goede commentaar van de jeugd omdat ze terug lekkere dingen willen eten op school maar later zullen ze haar wel dankbaar zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2014, 15:55
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Zo ziet een schoolmaaltijd in de V.S. er nu uit, met dank aan Michelle Obama

Deze leerlingen posten sarcastische foto's van gezond eten. Ze eten liever ongezond voedsel waarvan ze zeker weten dat het lekker is. Ze hebben zelfs geen zin om iets nieuws, dat toevallig gezond is, te proberen. Ik vind het een goed initiatief van Michelle Obama om gezonde voeding op school te promoten. Als deze leerlingen de gewoonte ontwikkelen om gezond te eten op school, zullen ze dit ook in hun vrije tijd eten. "Jong geleerd is oud gedaan." Ze zullen anderen wijzen op deze lekkere en gezonde maaltijden, dit veroorzaakt een soort van (positieve) kettingreactie.
Samen met het serveren van deze gezonde maaltijden moet er ook meer aan bewustwording worden gedaan. Weten deze jongeren waarom er gezonde maaltijden op school worden geserveerd? Weten deze jongeren wat de bestanddelen zijn, welke belangrijke en ook noodzakelijke voedingsstoffen hierin zitten? Ik denk dat als ze meer informatie over de maaltijden zouden krijgen, de leerlingen meer geneigd zullen zijn om daadwerkelijk deze maaltijden op te eten.
Ik heb enkele foto's bekeken en ik vind dat de schoolmaaltijden er niet smakelijk uitzien, alleen het fruit zag er lekker uit. Ik zou niet van dit gezonde voedsel eten. Maaltijden bereid in een schoolkantine moeten er niet uitzien zoals in een sterrenrestaurant, maar het moet er wel eetbaar uitzien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2014, 14:37
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
De Amerikaanse jeugd weet niet hoeveel geluk ze hebben. In België zou iedereen zeer blij zijn om een gezonde maaltijd op school te krijgen i.p.v. elke dag die saaie boterhammen moeten te eten.
Ik begrijp langs een kant wel dat de jongeren in de V.S. teleurgesteld zijn, maar zoals al gezegd werd: Later zullen ze Michelle dankbaar zijn!
Ik snap de hele heisa ook niet zo goed, enkel op school worden ze 'verplicht' om gezonder te eten. Na de schooluren en tijdens het weekend kunnen ze zo ongezond eten als ze willen. Het is gewoon een kwestie van aanpassing. Hopelijk houden ze dit vol, voor de jongere generaties zal het dan niet meer als normaal zijn op worteltjes te krijgen i.p.v. een cheese burger.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2014, 11:24
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ik snap dat de leerlingen op scholen niet blij zijn met dit initiatief, vaak omdat ze nog niet nadenken over de gevaren van slecht en vet eten. Het is dan ook een typische reactie om zo te reageren. Toch hoop ik dat Michelle Obama zich hierdoor niet slecht voelt, integendeel zelfs. Dankzij haar hebben vele scholen hun menu's moeten aanpassen, maar krijgen de kinderen wel gezond te eten. Het is de laatste jaren zo'n groot probleem dat kinderen overgewicht hebben en dan nog vooral in Amerika. Iedereen stuurt nu de foto met ThanksMichelleObama, maar eigenlijk zouden ze dit moeten menen, want ze zou heel hard bedankt moeten worden. Ook al is het maar een kleine hulp door 's middags wat gezonder te eten, toch kan het mensen hun leven erop vooruit helpen en misschien zelfs wel redden. Ik hoop dat Michelle Obama haar strijd verder zet en wint!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.