actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2012, 11:37
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
'De kracht van verandering', de nieuwe slogan van N-VA

De N-VA voert de campagne voor de lokale verkiezingen van oktober met de slogan 'De kracht van verandering'. "Tegenover de krachten van het status quo plaatst de N-VA de kracht van de verandering", aldus voorzitter Bart De Wever bij de bekendmaking van de slogan op de vormingsdag in de Aula Pieter De Somer in Leuven.

Hij riep de leden op om bescheiden te blijven. "Laat je niet verleiden door de schitterende peilingen. Ondanks onze sterke groei hebben wij op lokaal vlak nog een heel grote achterstand op de traditionele partijen. En we gaan die achterstand heus niet in één verkiezing kunnen wegwerken."

De vormingsdag vormde de afsluiter van het 'Traject 2012'. De lokale partijleden kregen daarbij een aantal thema's en voorstellen aangereikt waarmee zij hun lokaal programma en de campagne kunnen uitwerken tijdens vijf studiedagen.

Met de slogan 'De kracht van verandering' wil de N-VA duidelijk maken dat de partij zich afzet tegen de partijen die voor het status quo kiezen. "Wij als N-VA moeten de mensen een geloofwaardig en betrouwbaar alternatief aanbieden, een partij die consequent en eerlijk aan politiek doet, een partij die zich niet neerlegt bij het weinige dat in dit land nog haalbaar is, maar die gaat voor het noodzakelijke, voor de verandering die Vlaanderen nodig heeft", aldus De Wever. Hij kondigde ook nog aan dat er in juni een precampagne georganiseerd zal worden.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...-van-N-VA.dhtml

Eigen mening:

Ik denk dat deze slogan heel wat mensen zal aanpreken. Het is wel duidelijk dat er een aantal dingen dringend moeten veranderen in België. Het lijkt wel of er op álle dingen commentaar gegeven wordt. Een van de bewijzen van de nood aan verandering zijn het aantal stakingen op korte tijd. Wel denk ik dat de slogan beloftevol klinkt maar, eerst zien en dan geloven...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2012, 12:42
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
N-VA trekt naar kiezer met 'De kracht van verandering'

De N-VA pakt bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober uit met de slogan 'De kracht van de verandering'. Intussen kijkt voorzitter Bart De Wever al naar 2014 en kiest hij resoluut voor het confederalisme.
De Wever stelde de slogan vanmorgen voor in Leuven. 'De boodschap is klaar en duidelijk: de N-VA kiest resoluut voor verandering. Tegenover de krachten van het status quo plaatst de N-VA de kracht van de verandering.'

Als baseline bij de slogan heeft N-VA geopteerd voor ''De verandering begint in uw gemeente'. Die verwijst direct naar het doel om bij de nationale verkiezingen in 2014 de huidige meerderheid te breken. 'Er zal in de Wetstraat pas echt naar de Dorpsstraat geluisterd worden als men ook in die Dorpsstraat massaal op de N-VA stemt. Wie Elio in 2014 weg wil, moet in 2012 al op de N-VA stemmen', luidt de uitleg van De Wever.

De partijvoorzitter toonde zich tevreden dat de N-VA in Vlaanderen in 289 van de 308 gemeenten een eigen afdelingen heeft. Daarvan hebben er 241 beslist om zelfstandig op te komen bij de verkiezingen.

Hij riep de aanwezigen wel op 'de voetjes op de grond te houden'. 'Laat je niet verleiden door de schitterende peilingen. Ondanks onze sterke groei hebben wij op lokaal vlak nog een heel grote achterstand op de traditionele partijen. En we gaan die achterstand heus niet in 1 verkiezing kunnen wegwerken. Zij die dat denken, dwalen.'

'Geen verandering gekregen'

Voorzitter Bart De Wever liet zich vanmorgen op Radio 1 al ontvallen dat 'verandering' centraal zal staan. 'Want daar heeft de kiezer bij de vorige verkiezingen om gevraagd, maar niet gekregen'.

'Maar het beleid dat de Vlamingen tot nu toe krijgen, is net het omgekeerde van waar ze voor gestemd hebben. Vlamingen willen een strikter migratiebeleid, een hervorming van justitie en een sociaal-economische sanering. Zeker wat dat laatste betreft, krijgen we veel belastingen voor de werkende mensen. Maar Vlaanderen wil net het omgekeerde: snoeien om te groeien.'

Hij voegde er aan toe dat mensen moeten beseffen 'dat de match maar half time is met Elio Di Rupo. Di Rupo wil verderdoen tot 2019, ook al heeft hij geen meerderheid in Vlaanderen.'

En de gemeenteraadsverkiezingen dan? Volgens De Wever moet de N-VA daarbij ook goed scoren. Anders gaat iedereen zeggen 'het elan is gebroken' en dan gaat er juist niets veranderen in ons land, zegt de voorzitter.

'Het is nu alle traditionele partijen tegen de N-VA. De N-VA terugdringen wordt de inzet van de gemeenteraadsverkiezingen. Kijk maar naar de kartels die her en der opduiken.'

De Wever hoopt dat zijn partij na de gemeenteraadsverkiezingen in enkele gemeenten zal kunnen toetreden tot het bestuur.

De Wever zal zelf ook in heel Vlaanderen op affiches met lokale kandidaten te zien zijn. Zeker tijdens de pre-campagne.

Confederalisme


In een interview met Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg kijkt Bart De Wever vanmorgen ook naar de verkiezingen van 2014. Hij wil van het confederalisme de inzet maken van die stembusslag.

'Wint de N-VA, dan moeten de andere Vlaamse partijen ons volgen' en moeten ook zij voor het confederalisme kiezen, zegt hij in die kranten. Onder confederalisme verstaat hij dat de deelstaten de leiding nemen en samen afspreken wat ze nog samen willen doen.

En onze grondwet dan? 'In dit land zijn de grootste veranderingen buiten de grondwet gebeurd', zegt De Wever. 'Wij gaan voor de shock. Dat kan gebeuren zonder chaos of
revolutie.'

Het geloof in een klassieke staatshervorming is De Wever verloren tijdens de voorbije regeringsvorming.

Overigens kondigde Bart De Wever in Gazet van Antwerpen ook aan dat hij in 2014 stopt als voorzitter an zijn partij.

Bron: DS 03/03: Link

Opinie:
Hoogmoed komt voor de val? Waarschijnlijk niet in dit geval. De N-VA zal volgens mij meer stemmen dan ooit halen in de komende gemeenteraadsverkiezingen. Toch vind ik het een beetje vergaand van N-VA. Het zijn ten slotte maar de gemeenteraadsverkiezingen. Die zijn misschien niet onbelangrijk, maar laat ons eerlijk zijn, wanneer hebben die nog eens voor een grote verschuiving gezorgd? N-VA is in vele gemeenten ook nog zeer jong en nieuw en misschien kan de uitslag dan toch verrassen.

Daarnaast vind ik de verkiezingspraat van BDW hier nogal radicaal. "De grondwet moet dan maar even wijken." klinken als woorden van een beginnende dicatator als je het mij vraagt. Vergeet niet dat het net de grondwet is die ons zou moeten verzekeren van een democratie ten alle tijden. Ik krijg dan ook meer en meer schrik van BDW en zijn steeds groeiende achterban. Laat ons niet vergeten dat het een combinatie is van radicalen (ex-VB'ers vaak) en gematigde kiezers (ex-CD&V'ers). Als die hun krachten bundelen kunnen die veel teweeg brengen, maar ik weet niet of ik in een land wil leven waar het rechtse nationalisme hoogtij viert. Hoe ver is men dan nog af van racisme en isolement? BDW is een charismatische figuur die alles kan verkopen aan de kiezer, zelfs zaken die niet zo koosjer zijn. Zo ken ik nog enkele figuren uit de geschiedenisboeken en dat is vaak verkeerd afgelopen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd March 2012, 14:14
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
BDW is een charismatische figuur die alles kan verkopen aan de kiezer, zelfs zaken die niet zo koosjer zijn.

Het feit dat Bart De Wever op elke affiche in heel Vlaanderen gaat staan bevestigt dat men binnen de N-VA hier ook van bewust is.
Het merk ‘BDW’ als overtuigingsmiddel gebruiken om onbekende ( en/of onbekwame?) kandidaten te steunen. Knap staaltje marketing om de inhoud te doen verdampen.

De personencultus rond Bart De Wever is hiermee ook bevestigd, door de partij zelf.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...00055417257.htm
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd March 2012, 23:16
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Wat betreft de verandering en de stakingen in ons land wil ik even kort reageren. Het feit dat er gestaakt wordt, houdt wel in dat er verandering is. Het zijn veranderingen die moeilijk liggen in de maatschappij ja, maar ze moeten nu eenmaal genomen worden. De factuur naar onze kinderen doorschuiven zou de moord op hun sociaal bestel zijn, ook op het onze. De regering levert dus goed werk, vind ik.

Maar over de campagne van Bart De Wever. De Wever heeft in 2010 al verkiezingen gehad. Toen ging hij het ook doen (slogan Denken. Durven. Doen.). Wat is er gebeurd? De kiezer dacht dat De Wever het ging durven om het te doen. En De Wever heeft niets gedaan. Met de stemmen die hij behaald heeft, heeft hij juist niets gedaan. Hij is aan de zijlijn gaan staan. Waar blijft hij met die verandering? En waar is het respect voor de kiezer, wat N-VA altijd in een zo hoog vaandel draagt? Wij worden de grootste in 2014 .. Je moet het maar durven zeggen. N-VA haalt een heel aantal zaken door elkaar. Ten eerste de niveaus. Ik zie niet in in welke mate de Dorpsstraat weegt op de Wetstraat. N-VA wil dingen veranderen, akkoord. Maar dat doe je niet in de Dorpsstraat. Dit geeft nog maar eens aan wat de echte inhoud van N-VA is. In de Dorpsstraat moet je besturen, een beleid voeren dichtbij de mensen. N-VA vergeet dat er intussen al heel wat andere mensen lokaal verankerd zijn die wél goed werk leverden tijdens deze politieke impasse waar er op federaal vlak weinig gebeurde. Die lokale niveaus staan los van het federale, dat vergeet de N-VA.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th March 2012, 00:54
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Het is volgens mij die lokale verankering waar het federale niveau zijn slagkracht uit put. Het is in de dorpsstraat dat de mensen wonen die gemobiliseerd kunnen worden tegen ( of voor) de wetstraat. De CD&V is hier volgens mij een goed voorbeeld van. Veel mensen stemmen federaal op deze partij omdat ze in hun gemeente een goede band hebben opgebouwd met ‘hun’ vertegenwoordigers.

Wat ik me wel af vraag is of de NVA hier niet een beetje te ver in gaat. Hun campagne lijkt volledig gebaseerd te zijn op hun federaal werk. Ik vraag me af hoe ze dat naar het lokale niveau gaan vertalen. De personencultus rond Bart de Wever zal sowieso een grote rol spelen maar ik vermoed dat een groot deel van de kiesgerechtigde ook wel wil weten waar ze juist voor stemmen
.
@ Jens: Onze grondwet heeft vreemd genoeg een achterpoortje uitgewerkt net om de democratie te kunnen vrijwaren. Met de impasse tijdens de regeringsvorming werd rekening gehouden. In artikel 35 van de grondwet staat:

‘De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen. De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.’

Dat wil dus zeggen dat, als Vlaanderen A zegt en Wallonië B, we er uiteindelijk voor kunnen kiezen om enkel nog de zaken samen te doen waar we het wel over eens geraken, en de andere voor onze eigen rekening te nemen. Dat is een shocktherapie omdat Wallonië dan gedwongen wordt op eigen benen te leren staan, maar het zou voor ééns en voor altijd de problemen tussen beide landsdelen kunnen oplossen.

Door uiteindelijk terug toe te geven werd de federale staat verder uitgehold. De rekening werd aan Vlaanderen gepresenteerd. Het uitvoeren van artikel 35 zou geen nieuwe dictator in het leven roepen. Het zou Vlaanderen in staat stellen om zelf te kiezen wie de touwtjes in handen krijgt in plaats van het tegenovergestelde te krijgen waar 3/4de van de Vlaamse kiezers ( ruw geschat) voor heeft gestemd. Dat niet iedereen dit leuk vindt kan ik mij perfect voorstellen maar, ik snap niet goed waarom het Vlaams Nationalisme automatisch zou leiden tot racisme en isolement?

Zelfs met de ex VB’ers heb je nog een partijprogramma dat nageleefd moet worden, en voor zover ik kan zien is de NVA redelijk kordaat wat migratie betreft, maar zeker niet racistisch. Zumal Demir zou anders wel twee keer nadenken voor ze op komt voor het Vlaams Nationalistisch gedachtegoed.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th March 2012, 12:31
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Ik krijg steeds meer mijn bedenkingen bij N-VA, wie zegt dat zij echt verandering kunnen brengen?

Maar op welke partij moet je anders stemmen, de huidige partijen verdienen al helemaal geen stem meer. Maar N-VA heeft niet genoeg doorgezet naar mijn mening tijdens de 540 onderhandelingsdagen.

Wat gaat hij uit de kast halen om deze slogan waar te maken vraag ik mezelf af.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.