actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2013, 07:52
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Bijna helft Vlamingen houdt niet van migranten

Bijna de helft van de Vlamingen wil geen personen van vreemde afkomst in hun eigen buurt. Dat is een van de bevindingen uit de Vlaamse Migratie en -Integratiemonitor, zo schrijft De Morgen.

De studiedienst van de Vlaamse regering vroeg Vlamingen tussen 18 en 85 jaar naar de samenstelling van hun ideale buurt. Vijfenveertig procent antwoordde in een buurt te willen wonen met alleen personen van Belgische herkomst. Nog eens 38 procent verkiest een buurt met 'meer personen van Belgische dan vreemde herkomst'.

Ook vindt 47 procent van de bevraagden dat migranten 'hier komen profiteren van onze sociale zekerheid'. Wat moslims betreft, zegt 40 procent dat ze 'een bedreiging zijn voor onze cultuur en gebruiken'. De helft van de Vlamingen ervaart de aanwezigheid van verschillende culturen wel als een verrijking van onze samenleving.

Contact

Meer dan de helft van de Vlamingen (51 procent) heeft nooit contact met personen van vreemde herkomst in zijn of haar buurt. Minder dan drie op de tien Vlamingen geven aan minstens één keer per maand een praatje te maken met personen van vreemde herkomst.

'Onbekend is onbemind', zegt Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding. Hij legt de verantwoordelijkheid bij het gefaalde migratie- en integratiebeleid. 'In plaats van de migratie te aanvaarden en in goede banen te leiden, zitten de Vlamingen nog in de ontkenningsfase. We vinden onszelf zo superieur. Tegelijk waren we nooit zo bang om ten onder te gaan.'

De studie wordt vandaag voorgesteld tijdens een conferentie van het Steunpunt Inburgering en Integratie in het Vlaams Parlement.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131126_00857231
Mening:
Deze resultaten verbazen mij niet. Er zijn nog steeds veel vooroordelen ten opzichte van migranten. Zo vreemd vind ik dat ook niet, zoals ook in dit artikel staat, we hebben er niet genoeg contact mee. We weten niet waarom ze hier zijn, wie ze eigenlijk echt zijn en dat geeft ons een soort van angst. Bang om ten onder te gaan langs de ene kant en langs de andere kant onszelf gewoon beter vinden als hen. Als we dit willen verbeteren zal er volgens mij langs beide partijen moeten gewerkt worden. Zij zullen zich moeten openstellen voor onze cultuur, onze ideeën maar wij ook voor die van hen. We moeten leren samenleven met elkaar in plaats van naast elkaar, praten met elkaar maar ook vooral luisteren naar elkaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2013, 09:28
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik ben het helemaal eens met J*ll. Het feit dat we bang zijn om onze cultuur te verliezen heeft volgens mij ook te maken met een gebrek aan communicatie. We praten niet, maar we willen het ook niet vanwege die angsten. Het is net die angsten die ik wel kan begrijpen. We zijn bang van het vreemde en zo kunnen we ook geen begrip opbrengen voor anderen en hun cultuur. Ik denk enerzijds dat de verschillen tussen de culturen (misschien wel te) groot zijn. We begrijpen hen niet en zij ons niet. We kunnen het ons amper voorstellen dat een hele gemeenschap hier op straat zou komen om te protesteren. Ik denk anderzijds ook dat het ligt aan het feit dat we sterk veralgemenen bv. één extremistische moslim en ze zijn het allemaal. We denken nog te sterk in hokjes. Zoals J*ll het al aanhaalde, hoort het van twee kanten te komen. Het zou een kwestie moeten zijn van geven en nemen.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.