actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 13:43
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Patriot Act-voorstel valt slecht bij coalitiepartners: "Willen we Guantánamo in Belgi

Bart De Wever vindt dat ons land een eigen variant van de Patriot Act zou moeten invoeren. Dat zei hij op Radio 2. Die wet verschafte de Amerikaanse inlichtingendiensten vergaande bevoegdheden om de veiligheid te garanderen na de aanslag van 11 september 2001. CD&V, MR en Open Vld zijn het idee veel minder genegen.

Volgens De Wever zijn de aanslagen in Parijs en de link met terreur naar ons land een aanleiding om een eigen versie van de Patriot Act in te voeren. Dit omdat er in België volgens hem nog steeds veel mensen met radicale ideeën rondlopen, die door de mazen van het politienet glippen. "Na de aanslagen is het democratisch debat begonnen over welke inlichtingenmethodes mogen worden gebruikt om mensen op te volgen. Ik denk dat het tijd is voor een soort Patriot Act, maar wel met maximaal respect voor onze burgerrechten en vrijheden."

Hoe die Patriot Act er dan wel precies zou moeten uitzien? Daar geeft De Wever geen uitsluitsel over. Wel geeft hij aan dat de federale regering inzake de bestrijding van terreur op het goede pad zou zitten: "alle maatregelen die de regering heeft genomen, gaan in de goede richting."

MR-vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders liet bij het begin van het kernkabinet aan VRT verstaan dat hij geen voorstander is van De Wevers voorstel. "We willen toch geen Guantánamo in België?", vroeg hij zich af. Ook CD&V-vicepremier Kris Peeters schoot het voorstel af: "De Wever is blijkbaar niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de VS, waar de Patriot Act is omgevormd tot een Freedom Act, dat in de lijn ligt van de maatregelen die we in België nemen."

Open Vld'er Alexander De Croo riep op om "niet in overdrive te gaan". Volgens hem heeft de regering al heel wat goede maatregelen genomen en moet er zorgvuldig bekeken worden "wat er nog nodig is". "Als het met meer respect is voor de democratische principes, dan is het in ieder geval geen Patriot Act", merkte hij bovendien fijntjes op voor aanvang van de kern.

Amerikaanse Patriot Act
Na de aanslagen van 11 september 2001 voerde Amerika de Patriot Act in. Die wet verschafte de inlichtingendiensten vergaande bevoegdheden voor het screenen van mensen en het garanderen van de veiligheid in de strijd tegen terreur. Oorspronkelijk zou de wet - die in het leven werd geroepen door George W. Bush in het aanschijn van zijn War on Terror - slechts vier jaar van kracht zijn. Inmiddels werd de wet echter al verschillende keren verlengd. Voor het laatst door president Obama in 2011.

Eigen mening:
Ik denk dat het invoegen van een Patriot Act misschien iets te ingrijpend is voor België. In Amerika is dit, zoals Kris Peeters al vermeldt in het artikel, vervangen door een Freedom Act omdat de privacy van de burgers hierbij geschonden wordt. Als dit er al zou komen denk ik dat er inderdaad hele strikte en goede afspreken gemaakt moeten worden in verband met privacy. Natuurlijk is leven in veiligheid het recht dat het hardst moet worden nagestreefd en met een Patriot Act kan men preventief reageren. Ik denk dat er wel ruimte zo zijn voor dit soort maatregel maar ik zou eerder opteren voor een andere naam omdat ik denk dat deze naam bij veel mensen een eerder negatieve naam heeft.

Bron: http://www.demorgen.be/politiek/bar...t-act-b529510f/
Geraadpleegd op 4 december 2015

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 4th December 2015 om 14:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.