actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2015, 19:47
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Bourgeois: ‘We doen niet aan kommaneukerij, dit zijn belangrijke vraagstukken’

Bourgeois: ‘We doen niet aan kommaneukerij, dit zijn belangrijke vraagstukken’

De Vlaamse regering wil bijkomende inspanningen doen om tot een klimaatakkoord te komen. Dat heeft minister-president Geert Bourgeois (N-VA) verklaard in het Vlaams Parlement. Hij kreeg daar stevige kritiek te slikken omdat zijn regering te weinig zou willen investeren in het klimaatbeleid. ‘Ik wil een ambitieus maar ook een verantwoordelijk akkoord’, reageerde de minister-president.

In het Vlaams Parlement kwam vanmiddag tijdens het vragenuurtje ook het uitblijven van een klimaatakkoord aan bod. ‘Ik heb aan minister Marghem (federale minister van Milieu, red.) de voorstellen van de Vlaamse regering geformuleerd en laten weten welke bijkomende stappen wij willen zetten’, verklaarde minister-president Bourgeois over de aanslepende onderhandelingen. 'Ik heb het gevoel dat we dichtbij een akkoord zitten, maar we zijn er nog lang niet.'

Wat de bijkomende inspanningen zijn, wou Bourgeois, ondanks herhaaldelijk aandringen van de oppositie, niet kwijt. 'Ik ga de onderhandelingen niet in dit halfrond voeren of in de media. Ik hou niet van die politieke spelletjes, ik hou er niet van dat mensen hier de hele tijd sfeer over scheppen. Een onderhandelingsproces is een dynamisch proces, je zegt alleen iets in de media als je voorstellen hebt en dan ga je ervoor. Ik ga voor een akkoord dat getuigt van ambitie maar ook van verantwoordelijkheidszin.’

Oppositie: 'Klimaatbeleid als kostenpost'

‘U ziet het klimaatbeleid als een kostenpost’ , klonk de kritiek van Groen-parlementslid Hermes Sanctorum. Hij werd daarin bijgesprongen door Bruno Tobback (SP.A): ‘Dit is een tragische klucht, N-VA geeft honderden miljoenen euro cadeau aan een Frans energiebedrijf, maar als u moet investeren in groene energie, is het een kostenpost.’

Ook vanuit de meerderheid klonk kritiek over de houding van de Vlaamse regering in de onderhandelingen: ‘Als we een ambitieus klimaatakkoord willen ondersteunen, moeten we onze engagementen waarmaken’, klonk het bij Willem-Frederik Schiltz (Open VLD). ‘U hebt de kans om de eerste minister-president te zijn in zes jaar tijd die een Belgisch klimaatakkoord kan sluiten. Wees voluntaristisch, laat zien dat u bereid bent in de buidel te tasten, het gaat om een investering in toekomst die welvaart en jobs oplevert.’

Bourgeois: 'Grote inhaalbeweging te doen tegenover Wallonië'

Bourgeois verdedigde zich door te stellen dat in het Vlaamse regeerakkoord wel degelijk middelen voorzien zijn voor het klimaatbeleid. ‘Ik zet mij af tegen het idee van de oppositie dat het gaat om kommaneukerij. Dit gaat om belangrijke vraagstukken, zowel wat betreft de verkleining van de CO2-uitstoot als de doelstelling voor hernieuwbare energie.’

‘We hebben nog een grote inhaalbeweging te doen tegenover Wallonië wat betreft die hernieuwbare energie. Als we dan de verhoging van de doelstelling enkele procenten niet halen, gaat dat niet ten koste van het budget van de Vlaamse overheid, maar van dat van de burgers. Het daarbij niet over een paar miljoen euro, maar over bedragen van 100 miljoen euro tot een miljard euro.’

Groen: ‘Gaan CO2-reductie niet halen’

‘We zijn niet op schema om de vooropgestelde 15 procent CO2-reductie te halen, zoals u beweert, en er liggen geen concrete investeringen in hernieuwbare energie op tafel’, wees Sanctorum Bourgeois daarop terecht.

‘Wanneer u hier drie keer na elkaar komt verkondigen dat we op schema zitten, heeft u ofwel uw dossiers niet gelezen, ofwel hebt u ze niet gekregen; we missen bijna al onze doelstellingen’, was ook Tobback streng. ‘En dan praten we over die uit het verleden, zelfs nog niet over die voor de toekomst. U bent volop bezig Vlaanderen te verankeren in het verleden, en die prijs gaat hoger zijn dan een paar honderd miljoen of een paar miljard euro.’

Bron: 02/12/2015 15:35
De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20151202_02000763

Dit artikel is volgens mij heel belangrijk om te begrijpen hoe het eraan toe gaat bij de onderhandeling over het milieuakkoord. Je hoort hier heel verschillende meningen van ministers en er is duidelijk spanning over dit onderwerp. In eerst instantie ben ik het helemaal eens met minister-president Bourgeois zeker als het gaat over de politieke spelletjes. Maar als je dan verder leest schrik ik toch even van de uitspraken van Tobback over het schema. Volgens mij is het gewoon even belangrijk dat over dit onderwerp wordt gediscuteerd tussen de politici. Het heeft geen zin om met nog meer artikels naar buiten te komen die enkel nog maar meer ongeloof scheppen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.