actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2016, 13:12
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Beangstigend en fascinerend tegelijk: dit zijn jouw interesses volgens Facebook

Beangstigend en fascinerend tegelijk: dit zijn jouw interesses volgens Facebook

Het verbaast waarschijnlijk niemand meer dat Facebook nauwgezet bijhoudt wat je interesseert. Op basis van je onlinegedrag trekt de sociaalnetwerksite een hele hoop conclusies over jouw persoonlijkheid. Soms kloppen die, soms zijn ze volledig van de pot gerukt.

Facebook heeft ook informatie die je zelf niet bewust met het sociale netwerk deelt
Het is soms beangstigend om te zien hoeveel informatie Facebook in al die jaren over jou heeft verzameld. Het sociale netwerk kan een aantal conclusies gemakkelijk trekken. Je geeft zelf immers aan wat je leuk vindt door pagina's te liken, te reageren op bepaalde berichten en door als Facebook-gebruiker in bepaalde apps in te loggen.

Maar Facebook heeft ook informatie die je zelf niet bewust met het sociale netwerk deelt. Het legt verbanden tussen de berichten die je bekijkt en waar je op reageert, je online gedrag en de computer, tablet of smartphone waarmee je surft en de locaties waar je inlogt.

Wat minder mensen weten is dat je die informatie ook zelf kan raadplegen, en zelfs kan bijsturen. Dat kan al een tijdje, maar de meeste gebruikers zijn nog nooit op die fascinerende pagina geweest. Het nut van die informatie bij te sturen? Dat je nog beter afgestemde advertenties te zien krijgt.

Het is vooral boeiend om te zien: Facebook wéét dat ik een iPhone 6 gebruik, daarmee vooral aan 4G-snelheid surf en dat ik met Mac-computers naar hun site surf. Facebook weet dat ik één maand een reisapp heb gebruikt, maar vertelt er niet bij welke.

Sommige dingen kloppen, andere absoluut niet. De stelling dat ik graag naar christelijke muziek zou luisteren, bijvoorbeeld. En ik heb het ook niet zo voor retro style.

Ik blijk van skieën en lopen te houden - dat klopt - maar ook van gevechtskunst en karate - dat klopt niet meteen. Vermoedelijk heeft mijn als grap bedoelde like voor Steven Seagal daar iets mee te maken. Zo ben ik ook geïnteresseerd in het Griekse Chersonissos, maar waarschijnlijk alleen omdat ik ooit de pagina van het legendarische realityprogramma Oh Oh Cherso heb gedeeld.

Waar Facebook ook moeite mee heeft, is om me politiek in een hokje te plaatsen. Ik ben schijnbaar geïnteresseerd in zowat elke politieke partij: N-VA, Open Vld, CD&V, sp.a, de PS en zowel in de Amerikaanse Democratische als de Republikeinse partij.

Breng eens een bezoek aan die pagina, al is het maar omdat het je meer vertelt over de manier waarop Facebook informatie over ons verzamelt en op die manier soms al te voorbarige conclusies trekt.

Bron: De Morgen (21/04/2016)
http://www.demorgen.be/technologie/...ebook-bc93cd87/

Mijn mening: Ik wist dat Facebook heel wat informatie over je verzamelde, maar dat het zo ver ging, wist ik absoluut niet. Ik vind het wel even schrikken. Ik stel me dan ook direct de vraag: 'Is hier dan sprake van schending van de privacy, of niet?' Ik vind soms wel dat Facebook te ver gaat, als ik dit lees, krijg ik het gevoel dat in constant in het oog gehouden wordt. Dat voelt eigenlijk niet prettig. Er zijn ook mensen die bewust om deze redenen geen Facebookaccount aanmaken, wat ik meer en meer begin te begrijpen. Ik vind ook wel dat Facebook te snel linken legt tussen wat je leuk vind en wat je 'liket' op Facebook. Ik zou nu niet meteen zeggen dat ik Facebook direct laat vallen, want het is leuk tijdverdrijf. Al denk ik wel dat ik in de toekomst misschien wel iets meer moet opletten met wat ik like en waarom.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.