actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2016, 09:17
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Minste asielzoekers in zeven jaar

De voorbije maand hebben 1.374 mensen asiel aangevraagd in ons land. Het is al van februari 2009 geleden dat het er zo weinig waren. Als de instroom de komende maanden laag blijft, wil staatssecretaris Theo Francken (N-VA) het aantal opvangplaatsen afbouwen, schrijft Het Laatste Nieuws.

De daling is sinds begin dit jaar ingezet: in januari vroegen nog 2.842 mensen asiel aan, in februari maar 1.523 en in maart dus 1.374. In december vorig jaar klokte België nog af op liefst 5.238 aanvragen. Het aantal van vorige maand ligt ook lager dan dat van maart vorig jaar (1.755) - vóór de vluchtelingencrisis dus losbarstte.

Volgens experts heeft de forse daling veel te maken met het sluiten van de Balkanroute, waardoor veel vluchtelingen blijven vastzitten in Griekenland. Maar staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) denkt dat de vluchtelingenstroom uit Syrië, Afghanistan en Irak voorlopig laag zal blijven.

De lage instroom betekent ook dat niet alle opvangplaatsen die ons land de voorbije maanden uitbouwde, bezet zijn. 88 procent van de ongeveer 35.600 plaatsen zijn momenteel ingenomen. Als dat het geval is, trekt Francken naar het kernkabinet om het aantal opvangplaatsen af te bouwen.

Bron: DS 06/04/16
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160406_02222040

Eigen mening: Ik vind het redelijk moeilijk om te zeggen of dit nu uitsluitend goed of slecht nieuws is. Op het eerste zicht lijkt het in ieder geval goed. Ik herinner mij de lange rijen van asielzoekers in Brussel die in de kou stonden te wachten. Dit probleem is daarmee hopelijk (grotendeels?) opgelost. Het betekent volgens mij ook dat België zijn werk toch goed moet doen. Maand na maand trachten we om de asielaanvragen te beantwoorden. Ik denk dat dit ook zeker moet lukken aangezien slechts 88% van de plaatsen is bezet. Het verhaal kan ook wel eens volledig andersom zijn. Zo heb ik ook verhalen gehoord van vluchtelingen die alles behalve te spreken zijn over de manier waarop België met asielzoekers omgaat. Hopelijk is dit niet de reden van de daling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2016, 09:19
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Om meteen het aantal opvangplaatsen af te bouwen, zoals Theo Francken zegt, vind ikzelf nog wat te drastisch. In deze onzekere tijden kan je beter een teveel aan opvangplaatsen hebben, dan te weinig. Het is niet omdat er enkel in februari minder asielzoekers zijn dat je van stapel moet lopen, denk maar eens na over de maanden maart en april en degene die nog zullen volgen. Ik vind dat je deze maatregel pas kan nemen als het aantal asielzoekers laag blijft gedurende een jaar.
Nu is de Balkanroute wel gesloten, en blijven alle vluchtelingen in Griekenland vast zitten, maar hoe lang gaat Griekenland dit nog kunnen houden? Naar mijn mening kan dit niet zo lang meer duren voordat de vluchtelingen een andere route vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.