actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2016, 14:17
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
“Kloof tussen moslims en niet-moslims groter geworden sinds aanslagen”

“Kloof tussen moslims en niet-moslims groter geworden sinds aanslagen”

De kloof tussen moslims en niet-moslims is sinds de aanslagen van 22 maart groter geworden. Dat zegt Salah Echallaoui, sinds vorige maand de nieuwe voorzitter van de Moslimexecutieve, zaterdag in een interview met Le Soir. “De meerderheid van de bevolking kan het onderscheid maken, maar er zijn inderdaad stigmatiserende blikken.”

Volgens Salah Echallaoui neemt het religieuze opnieuw in belang toe, maar mag dat niet automatisch als radicalisering beschouwd worden. Voorts denkt de nieuwe voorzitter van de Moslimexecutieve dat er soms laksheid was ten opzichte van radicale religieuze discours in België. Maar voor volgens Echallaoui is er geen sprake van een faling van de multiculturele samenleving. Multiculturalisme “bouwt zich op ... door vruchtbare en moeilijke periodes”.

Het concept van redelijke aanpassingen betekent voor Echallaoui een “risico”. “We mogen niet alles conform een religie maken.”

bron: www.destandaard.be, 23 april 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160423_02253861

mening: Ik vind het heel erg dat de kloof tussen moslims en niet-moslims groter is geworden door de aanslagen. Ik begrijp heel goed dat mensen kwaad zijn om wat er gebeurd is, maar ik vind het niet kunnen dat iedereen de moslims over dezelfde kam scheren! Wij leven nu eenmaal in een multiculturele samenleving en dat gaat steeds nog meer en meer zichtbaar worden. Daarom is het belangrijk dat we met elkaar gaan leren samenleven. Ik merk tijdens de stages dat de gezichtjes in de klassen niet allemaal meer blank zijn en ik denk dat wij als Belgen nogal zwart-wit denken. We zijn dit nog niet gewoon, maar we gaan dit stilaan toch meer en meer moeten aanvaarden en ik doe in ieder geval mijn best tijdens de stages om de moeilijke namen al correct uit te spreken, wat niet altijd even gemakkelijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2016, 20:21
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
“Kloof tussen moslims en niet-moslims groter geworden sinds aanslagen”

Ik ben het volledig eens met de mening van Maxime dat het jammer is dat de kloof tussen moslims en niet-moslims sinds de aanslagen groter geworden is. Terreur heeft niets met geloof te maken. IS beweert dat zij handelen vanuit hun geloof, maar persoonlijk denk ik dat zij hun geloof gewoon interpreteren zoals zij het willen. Het beste bewijs hiervan is dat ook de overgrote meerderheid van de moslims de aanslagen afkeurt en onaanvaardbaar vindt. Het is dan ook belangrijk dat de mensen niet alle moslims over dezelfde kam scheren. We moeten hen nu net meer dan ooit een warm hart toedragen en de krachten bundelen tegen IS. Het kan absoluut niet de bedoeling zijn dat wij de moslims nu gaan stigmatiseren en uitsluiten. Dit zou enkel leiden tot het mislukken van de multiculturele samenleving. Bovendien zou dat net zijn wat IS wil. Wanneer Europa zich tegen de moslims zou keren, zullen zij hun kans schoon zien om nieuwe aanhangers te ronselen (want de Europeanen zijn dan toch wel 'de slechten') en dat moeten we uiteraard absoluut vermijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.