actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2016, 22:18
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Eén op de vier leerlingen meestal niet geïnteresseerd in wat ze op school leren

Een kwart van de leerlingen is meestal niet geïnteresseerd in wat ze op school leren en ongeveer evenveel leerlingen gaan vaak met tegenzin naar school. Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van de Onderwijsinspectie naar het welbevinden van leerlingen.

Meer dan 150.000 leerlingen uit bijna 900 scholen namen deel aan de bevraging. Eerst het goede nieuws: meer dan 90 procent van de leerlingen voelt zich meestal goed op school en zit graag in de klasgroep. Maar ruim een kwart van de leerlingen komt meestal niet graag naar school en is zelden of nooit geboeid door de leerstof.

Bijna alle parameters rond welbevinden scoren lager naarmate de schoolloopbaan vordert. In de tweede en derde graad van het secundair onderwijs gaat al één op de drie leerlingen bijna dagelijks met tegenzin naar school. Een derde van de leerlingen klaagt over een gebrek aan inspraak of mist positieve feedback.

Langdurig gepest

Wat wel toeneemt met de jaren, zijn de sociale relaties. Toch wordt een op de twintig leerlingen langdurig gepest. Een vijfde van de leerlingen voelt zich wel eens alleen op school.

Sommige leerlingengroepen hebben een hoger risico op een lager welbevinden. Zo scoren zittenblijvers op alle onderzochte parameters lager. De enquête bevestigt overigens nog eens dat de overgang naar het secundair onderwijs een scharniermoment is: het verwachtingspatroon van leerlingen schiet dan de hoogte in.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) noemt de bevraging “enorm waardevol”. “We moeten er zwaar mee aan de slag”, zegt ze.

De bevraging is opgenomen in de Onderwijsspiegel, het jaarlijkse rapport van de Onderwijsinspectie. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het Onderwijs in Vlaanderen goed blijft. Er werden vorig schooljaar 399 scholen doorgelicht. Slechts 2,5% van de doorgelichte instellingen kreeg een ongunstige beoordeling.

Onthaalonderwijs

Vier van de vijf centra van Syntra, dat opleidingen aanbiedt in de leertijd, kregen de voorbije jaren wél een negatief advies. Ook het vijfde Syntra-centrum, dat dit jaar werd doorgelicht, zal volgens inspecteur-generaal Lieven Viaene een negatieve advies krijgen. Zowel de doelstellingen voor de algemene vorming als die voor de beroepsopleidingen worden bij Syntra niet gehaald.

Ook de onthaalklassen voor anderstaligen (OKAN) in het secundair onderwijs zijn doorgelicht. De Inspectie stelde onder meer vast dat scholen soms uren die ze hiervoor toegekend krijgen gebruiken voor andere zaken. Minister Crevits wil hier ingrijpen. “Alle uren voor onthaalonderwijs moeten effectief naar onthaalonderwijs.”

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160418_02243903

reactie:
Het feit dat meer dan 90% van de leerlingen zich goed voelen in het onderwijs, is volgens mij een opsteker van formaat, maar we moeten als leerkrachten er wel alles aan doen om naar de 100% te streven. Ik begrijp leerlingen die meer behoefte hebben aan inspraak en positieve feedback op school. Ook ik heb dit dikwijls gemist in mijn schoolcarrière. Er wordt te veel nadruk gelegd op wat je niet goed kan, terwijl ik er van overtuigd ben dat je iemand veel meer kan motiveren door het positieve te benadrukken.
Wat de onthaalklassen voor anderstalige betreft, denk ik inderdaad dat daar nog wel wat werk aan de winkel is. Mijn moeder doet huiswerkbegeleiding in een asielcentrum bij jongeren die in deze onthaalklassen les volgen. Als dan blijkt dat jongeren die amper een paar weken in België zijn als huistaak meekrijgen dat ze uit een lijst van 20 begrippen moeten aanduiden wat ze belangrijk vinden in het onderwijs, en het eerste woord is "authenticiteit", dan denk ik inderdaad dat daar dringend een doorlichting moet gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.