actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2009, 09:11
yannick.michiels yannick.michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 44
Boete voor waarschuwen met grote lichten voor controle

Boete voor waarschuwen met grote lichten voor controle

Een vrouw uit Aalst is zaterdag geverbaliseerd nadat ze met haar grootlichten knipperde om tegenliggers te waarschuwen voor een nakende alcoholcontrole. De vrouw had de pech dat één van die tegenliggers een politiecombi was, schrijft Het Laatste Nieuws. Eerstdaags krijgt ze een boete van 100 euro in de bus.

"Want knipperen met de grootlichten mag alleen als er gevaar dreigt. En nee: politiecontroles worden niet beschouwd als 'dreigend gevaar'", luidt het bij advocaten en verkeersexperten.

De vrouw uit Aalst reed samen met haar man zaterdag huiswaarts toen ze de politiecontrole naderde. De politie liet haar blazen, maar ze mocht probleemloos passeren omdat ze niet gedronken had. Met de controle veilig achter zich verwittigde de dame wel een opkomende tegenligger, een politiecombi zo bleek later. Terwijl de meeste passanten eens dankbaar zouden terugknipperen, zetten de agenten de vrouw aan de kant. Ze kreeg een pv aangesmeerd waarbij de agenten hen vertelden dat het verboden is te waarschuwen voor politiecontroles.

"Dat moet lichtjes genuanceerd", zeggen Frederic Busschaert en Frank Glorieux, advocaten en verkeersexperten. "Iedereen mag mensen waarschuwen voor controles. Er zijn radiozenders die dat doen en sms-diensten. Je mag alleen niet waarschuwen met de grote lichten: dat staat in de wet gelijk met 'verblinden van de tegenligger' en is absoluut verboden. De vrouw had bovendien de pech dat ze politieagenten, beëdigde personen dus, tegenover haar kreeg. Als zij vinden dat ze verblind zijn door mevrouw, moet zij het bewijs van tegendeel aantonen. Heel moeilijk.''


Bron: Het Laatste Nieuws (www.hln.be)

Mening:

Hierbij stel ik me toch vragen bij het politiesysteem in België. Deze vrouw doet ik iets wat heel veel mensen doen en helemaal niet om de tegenligger te verblinden. Wat de politiecombi dus beweerde. Maar om hen te waarschuwen voor een controle, wat ook gebeurt via radio en sms. Dus daarin doet de vrouw niks fout in mijn ogen. Enkele beweren dan weer dat je 'dronken chauffeurs' hiermee helpt, maar die worden volgens mij zowiezo wel tegen gehouden bij een alcoholcontrole. De boete die deze vrouw krijgt, lijkt in mijn ogen geldklopperij..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2009, 14:11
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Voortaan dubbele pinkers gebruiken, zou ik denken.
Ik ben in elk geval een bestuurder die me verwittigt voor een naderende controle, erg dankbaar! Als ik nog maar een blauw flikkerlichtje zie, krijg ik al een hemelse schrik. Steeds opnieuw breekt de angst mij uit, ook al weet ik dat ik niets fout doe, wettig rondrij, een rijbewijs en paspoort op zak heb, ... En toch krijg ik de kriebels als ik een politie zie...

Een boete van 100 euro is in het geval van deze vrouw wel overdreven. Je wordt immers niet verblind van 1 lichtflits met de grootlichten, denk ik. Als deze nu blijven opstaan, kan ik me inbeelden dat je het als lastig ervaart, maar in deze situatie is het allemaal wat overdreven, lijkt me.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2009, 16:28
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Dit is wel wat overdreven, 100 euro moeten betalen omdat je andere bestuurderes wilde verwittigen door met je lichten te knipperen.
De agenten die deze vrouw een boete hebben gegeven, hebben in mijn ogen enkel hun macht willen tonen. Het mag niet volgens de wet, knipperen met je lichten als er geen gevaar heerst, maar zouden de agenten ook niet graag verwittigd worden als ze de controles niet wisten staan? Er zijn véél belangrijkere dingen te doen dan een "onschuldige" vrouw tegen te houden en haar geld voor "niets" laten betalen.

Wat de vrouw gedaan heeft mag niet, maar geef haar een verwittiging i.p.v. meteen een boete van 100 euro. Ik wist niet dat knipperen met je lichten bestraft kon worden en ik vermoed nog heel wat andere mensen ook niet. Wie denkt er nu dat je door met je lichten te knipperen iemand niet mag verwittigen voor controles, als het op de radio voor heel vlaanderen gebeurd.

Het argument dat de agenten aanhaalden dat de vrouw hen verblinde met haar lichten, vind ik echt zwak. Zoals Anne ook al aanhaalde, zo één keer met je lichten knipperen kan je niet echt verblindend noemen.

Als we niet met onze lichten mogen knipperen, dan vindt de slimme Belg daar wel iets op!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2009, 21:09
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
overdreven

De boete van 100 euro is wel overdreven! En in de wetgeving staat nergens dat dit niet is toegelaten. Ze zou een boete hebben gekregen omdat ze door haar grootlichten te gebruiken andere mensen in gevaar brengt omdat ze verblind geraken. Dit vind ik echt wel erg voor die mevrouw, ze wil de andere mensen helpen en wordt zelf beboet. Ik heb het al 2 keer meegemaakt dat ik zo gewaarschuwt wordt wanneer ze staan te flitsen of wanneer er een alcoholcontrole was. Nog nooit heb ik daar hinder van ondervonden aan mijn ogen. Dan moet men de mensen die 'perongeluk' hun grootlichten opzetten ook allemaal beboeten?

Deze boete is echt onterecht!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.