actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th February 2016, 22:08
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
"Hoe harder extreemrechts marcheert, hoe meer geld voor vluchtelingen"

"Hoe harder extreemrechts marcheert, hoe meer geld voor vluchtelingen"

Binnenkort worden in Gent 250 nieuwe vluchtelingen opgevangen. Niet geheel naar de zin van extreemrechts, dat er zondag een protestmars inlast. Om de protestvoerders een ironische hak te zetten, richten tal van Gentse organisaties ook een tegenactie in: via crowdfunding zal er voor elke meter die de betogers stappen, geld gesprokkeld worden. Geld dat naar de vluchtelingen gaat. Dat schrijft De Wereld Morgen.

Op een drijvend dorp in de haven van Gent zullen binnenkort 250 nieuwe vluchtelingen opgevangen worden. De Reno, zoals het ponton in kwestie heet, werd tot 2007 in Nederland gebruikt als gevangenis. Het uitbaten van de boot wordt toevertrouwd aan twee private instellingen: Corsendonk Hotels en G4S Care, een Britse bewakingsmultinational.

De komst van het nieuwe opvangcentrum is geheel niet naar de zin van de extreemrechtse organisatie Voorpost. Om haar onvrede te laten blijken, richt de organisatie zondag dan ook een protestmars in. Dat er in Gent echter ook heel wat organisaties zijn die de vluchtelingen wel graag zien komen - en hen meteen ook een hart onder de riem willen steken - blijkt uit het tegenoffensief 'Gastvrij Gent', dat zondag een solidariteitsmars houdt.

De opzet van die mars dient een ironisch doel: voor elke meter die Voorpost stapt, wordt er via crowdfunding namelijk een bepaald bedrag ingezameld, dat integraal naar enkele Gentse vluchtelingenorganisaties gaat. De leden van Voorpost plannen een tocht van 2 km. Genoeg voor een aardige duit in het zakje voor de opvang van asielzoekers: tot nu toe werd er al 3.552 euro opgehaald.

Onder meer Vrede vzw, Victoria Deluxe, Hart boven Hard en Comac ondersteunen de actie.

Privatisering van de vluchtelingenopvang

Naast de extreemrechtse ideologieën van Voorpost, wil Gastvrij Gent met haar actie ook nog iets anders aanklagen, namelijk de gedeeltelijke overname van vluchtelingenopvang door privébedrijven. Volgens de leden van Gastrvij Gent zou die opvang beter volledig in handen van de overheid blijven. Dit omdat die overheden "ten allen tijde" de kwaliteit en menswaardigheid van de opvang moeten kunnen garanderen, zo zegt hun woordvoerster aan De Wereld Morgen.

Inspiratie voor de actie vond Gastvrij Gent in het Duitse stadje Wunsiedel. Al decennialang houden neonazi's daar een mars omdat de Duitse nazipoliticus Rudolf Hess er tot 2011 begraven lag. In 2014 doopten antifascisten die extreemrechtse optocht om in een sponsortocht voor een organisatie die mensen helpt ontsnappen aan neonazigroepen.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/buitenland/-...ingen-b6c9cff4/

Mening
Bij het lezen van dit artikel heb ik een dubbel gevoel. Langs de ene kant vind ik het zeer goed dat de stad Gent 250 vluchtelingen wil opvangen. Deze mensen hebben een zeer moeilijke tijd doorstaan en kunnen hierbij heel wat hulp gebruiken. Er zijn zoals in het artikel heel wat mensen die het hier niet mee eens zijn. Toch vind ik het noodzakelijk dat je jezelf eens in iemand anders zijn schoenen kan plaatsen. Stel dat wij zoiets meemaken en ze ons elders niet willen helpen? Je zet je scherm van Facebook open en ziet de ene extreme uitspraak na de andere. Dit vind ik overbodig. Deze mensen voelen zich volgens mij veilig achter hun scherm. Ze zijn er haast onaantastbaar, maar wanneer ze au plein public hun mening moeten geven is dit wel wat anders. Daarom heb ik dus ook een dubbel gevoel bij dit artikel. Je verwacht haast dat extreem rechts hier niet akkoord mee is en met ongenuanceerde meningen naar boven komt. Dit doen ze ook door een protestmars. En dit is dan ook zeer spijtig. Het ludieke aan heel het verhaal is de crowdfunding die de Gentse organisaties opstarten. Dit maakt mijn dag goed.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 16th February 2016 om 22:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.