actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2015, 09:48
S*effie.Van.der.Schraelen S*effie.Van.der.Schraelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 46
Termont krijgt geen inzage in lijst geradicaliseerden

De Gentse politie wil de burgemeester de namenlijst van geradicaliseerde inwoners niet geven.

Er bestaat een lijst met Gentenaars die mogelijk geradicaliseerd zijn. De lijst wordt bijgehouden en opgemaakt door de Gentse politie. De namen en informatie over netwerken gaan niet naar de burgemeester, maar naar de lokale taskforce radicalisering. Tot frustratie van burgemeester Daniël Termont.

In de taskforce zitten de Gentse en de federale politie, het parket en het Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van de Dreiging. De burgemeester heeft geen inzage in de informatie. De taskforce houdt de personen op de lijst in de gaten en beslist wanneer er namen worden doorgegeven aan Termont.

Dat is dit jaar al vier keer gebeurd, met de namen van vier Syriëstrijders. Termont kreeg de namen en liet ze schrappen uit het Gentse bevolkingsregister.

De burgemeesters van Mechelen en Vilvoorde kregen de lijst wel. ‘Het is niet omdat er maar vier mensen uit Gent naar Syrië zijn vertrokken, dat wij geen probleem met radicalisering hebben. Als grote stad met veel moslims zijn we daar niet van vrijgesteld’, zegt Termont, die de lijst aan de korpschef heeft gevraagd. ‘Hij zegt dat hij die lijst niet mag geven van de federale overheid. Ik weet niet hoe Bart Somers er is aangekomen. Misschien heeft hij een gemakkelijke procureur? Ik pleit ervoor ons die lijsten te bezorgen, dan kunnen we preventief werken. Zonder die informatie, kan je dat niet.’

Datum: 14-12-2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151214_02019978

Eigen mening:
Er is nog steeds een grote onenigheid over de werking van de politie in België. De dienst die over terreur gaat is de laatste weken al vaak in opspraak gekomen, zowel in België als in andere landen. Ik denk dat we dan toch wel enkele vragen moeten stellen bij de werking van onze nationale veiligheidsdienst. Ik snap dat ze in discretie willen werken en lekken willen voorkomen door zoveel mogelijk geheim te houden maar sommige mensen zouden ze wel moeten betrekken bij hun onderzoek, zoals bijvoorbeeld de burgemeesters van de grote steden waar veel moslims wonen.

Laatst aangepast door S*effie.Van.der.Schraelen : 14th December 2015 om 09:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2015, 10:01
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik kan de politiediensten in dit geval wel volgen. Wat betreft terreurbestrijding, is geheimhouding verschrikkelijk belangrijk: zij zijn ongetwijfeld bezig met een hoop operaties, die kunnen mislukken wanneer mensen hiervan op de hoogte zijn.
Bij elk verhoogd dreigingsniveau is de reactie hetzelfde: mensen klagen dat de overheid 'te snel en nodeloos' ingrijpt, omdat ze geen resultaten horen of zien. Toch worden op deze manier waarschijnlijk veel meer resultaten geboekt dan wij weten, juist omdat het van belang is dat niemand op de hoogte is van wat er gebeurt. In dit geval is het hetzelfde: de politiediensten zijn op de hoogte van geradicaliseerde inwoners en kunnen (en zullen) ingrijpen wanneer dit nodig is. Wanneer anderen zich hier mee gaan 'bemoeien', lopen we het risico al deze plannen te doen mislukken. Een burgemeester mag dan aan het hoofd staan van een gemeente, ik kan mij niet indenken welk voordeel hij heeft aan een lijst van geradicaliseerden: politiediensten moeten hier bij ingrijpen, de burgemeester zal geen arrestaties verrichten of jongeren deradicaliseren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2015, 20:39
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Ik begrijp dat het belangrijk is om bepaalde gegevens geheim te houden want hoe minder mensen bepaalde informatie weten, hoe minder kans dat deze informatie gaat verspreiden.

Toch vind ik het belangrijk dat een burgemeester op de hoogte is van bepaalde informatie. Het gaat tenslotte toch over burgers uit zijn gemeente of stad. Hij kan indien nodig de politiediensten helpen met bijkomende informatie. Als burgemeester sta je tenslotte dichter bij de burgers dan de politiediensten.

Ik denk dat men toch nog eens moet nadenken over een samenwerking tussen burgemeester en politiediensten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2015, 22:08
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Persoonlijk vraag ik mij af of een burgemeester perse moet weten wie geradicaliseerd is. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat informatie is waar hij iets aan heeft. Dat hij wel wil weten over hoeveel personen het in zijn stad gaat, kan ik begrijpen maar namen en dergelijke zijn eerder dingen die vooral relevant zijn voor politie en andere diensten. Vergelijkbaar met wat je als leerkracht over je leerlingen moet weten en niet moet weten, vind ik. Zo zijn wij er ook niet veel mee om te weten dat een leerling aan x geopereerd is maar is het wel handig om te weten dat hij voor y allergisch is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.