actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2011, 09:20
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Als we eind april nergens staan, moet dit stoppen

'Als we eind april nergens staan, moet dit stoppen'

Jeroen Verelst − 16/04/11, 08u09

De tijd is op, zegt nu ook N-VA-kopman Bart De Wever zelf. Na zijn onderhoud met de vier Franstalige partijvoorzitters knalde hij stevig in het rond, vooral op de andere Vlaamse partijen. 'Ze maken onze onderhandelingspositie met de grond gelijk, de Franstaligen moeten maar wachten tot de grootste laspost - ik - opstapt.'
De Franstalige partijvoorzitters waren gisteren gematigd positief na hun onderhoud met N-VA-voorzitter De Wever, het eerste in vele maanden. Hij had naar hun verzuchtingen geluisterd, meende Joëlle Milquet (cdH). PS-chef Elio Di Rupo meende zelfs dat "alles nu op tafel ligt om tot een staatshervorming te komen". Maar dat zag De Wever zelf wel even anders. "De tijd is op. Niemand wil negen maanden in een onderhandelingszaal zitten. Ik ben de beledigingen, de verwijten en de onzin beu."

De Wever viseerde voor de VRT-radio vooral de Vlaamse partijen. Sp.a-boegbeeld Louis Tobback in de eerste plaats. "Tobback zegt: 'Die man speelt al zo lang met onze kl****', terwijl zijn partijgenoot Johan Vande Lanotte dan weer zegt dat hij goed met mij heeft kunnen samenwerken en dat ik hem nooit belogen heb. Als je dat hoort, dan weet je natuurlijk dat er iets in die partij beweegt. Maar het is wel lastig onderhandelen."

Ook de liberalen hebben het verkorven voor De Wever. "Als zowat alle Open Vld'ers samen met Tobback buiten een linkse en belgicistische lijn trekken, dan kun je niet meer onderhandelen. De Franstaligen hebben niets liever. Ze moeten maar wachten tot die grootste lastpost die ik hun ogen ben, opstapt. Als men ons blijft beschadigen, dan maakt men de onderhandelingspositie van de Vlamingen met de grond gelijk. Dan houdt dit op."

Onderhandelaar Wouter Beke (CD&V) houdt de moed er nu al anderhalve maand in, zijn woordvoerder benadrukt voortdurend dat de gesprekken aan tafel niet beïnvloed worden door de schermutselingen buiten. Dat fabeltje doorprikt De Wever nu. Hoeveel er buiten beweegt, zo weinig gebeurt er aan de onderhandelingstafel. "De meningsverschillen blijven groot en de tijd is op."

De Wevers Partijgenoot Jan Jambon schoof eind april als deadline naar voor, maar De Wever heeft die volgens Beke op geen enkel moment herhaald. Nu doet hij dat wel. "We komen op een punt waarop we moeten zeggen: heeft het zin om door te gaan, of niet? Als we eind april nog nergens staan, of ergens staan waar we absoluut niet willen, dan moet dit stoppen."

Grof geschut
Het is de eerste keer sinds de start van de missie van Beke dat De Wever zelf het grof geschut bovenhaalt. De voorbije weken liet hij luitenanten Jambon en Siegfried Bracke de druk opdrijven, nu maakt hij duidelijk dat het de N-VA menens is. De partij kan nog moeilijk anders dan eind deze maand haar conclusies te trekken, tenzij Beke dat in haar plaats doet. "De exitstrategie wordt met de dag duidelijker", meent een onderhandelaar. "De N-VA bereidt een ontsnappingsroute voor, het zal afhangen van de reactie van vooral CD&V hoe het daarna verder gaat."

Volgende week gaat het onderhandelingstempo naar omlaag, maar praat Beke nog in principe nog altijdverder over de communautaire thema's. Met de moed der wanhoop.

Bron: De Morgen
__________________________________________________ _______________
De onderhandelingen duren nu al negen maanden. Ik heb de indruk dat er meer nieuws te rapen valt buiten de onderhandelingskamer dan er binnen.
Waar houden onze politici zich eigenlijk mee bezig ? Ik kan me niet voorstellen dat men dit binnen een groot bedrijf ooit zou kunnen tolereren.
Als jongere zou je toch al je vertrouwen in de verkozenen verliezen ? Ik stel me ook vragen bij de manier waarop dit ‘nieuws’ telkens gebracht wordt.
Blijkbaar moet je goed tussen de lijntjes kunnen lezen om het te begrijpen. Wij zien alleen maar dat er nog steeds geen regering is en dat er geen ruimte en budget is voor de grote structurele hervormingen waar ons land behoefte aan heeft: denk maar aan alle werklozen, de asielcrisis, het milieu, de pensioenen…dus politici : tijd voor actie !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.