actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2006, 17:47
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Verkoop van sigaretten in vrije val

Sinds het begin van de maand januari is de verkoop van sigaretten in vrije val wegens het rookverbod op de werkvloer. Vooral de verkopers in de buurt van kantoren zijn er het slachtoffer van, zij die in de woonwijken gevestigd zijn, minder. Dat beweert distributiebedrijf Prodipresse.

Een grote invoerder van sigaretten, die anoniem wil blijven, verwacht dat de verkoop in 2006 met tien procent zal dalen.

(Belga 15:52)

Oei oei, de regering zal de accijnzen op tabaksproducten dus weer moeten verhogen om de begroting in balans te houden. De klassieke oplossing. De dag dat alle rokers stoppen met roken ligt de regering op haar gat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2006, 14:04
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Toch vind ik het niet slecht.
Maar idd er zijn ook nadelen.
Ik ken iemand en die niet rookt en pas aan't werken is. Maar al zijn grote bazen roken wel. Vroeger zat hij bij hen aan tafel, en dat is niet slecht als je tijdens de luchpauze met u bazen kunt babbelen.
Maar nu zitten de bazen in een aparte ruimte en ja, zijn gezondheid gaat hij er ook weer niet voor opofferen.
Maar toch...
Dan ken ik nog iemand, die werkt bij de Vlaamse Gemeenschap, en er zijn 2 collega's van haar die elk uur een kwartier buiten (want het moet) gaan roken, maar die worden wel betaald voor dat kwartier, wat dus 2 volle uren worden op nen hele dag!!
Dus, als alle rokers, ipv te roken zouden werken, zouden we toch wel weer wat winst maken ook, we compenseren misschien niet het hele gat, maar alle beetjes helpen hé!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2006, 00:49
Wouter Bauweraerts's Avatar
Wouter Bauweraerts Wouter Bauweraerts is offline
Unsencored
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 43
Wat een idealisme Hoe ga je in hemelsnaam zoveel miljoenen Euro's aan accijnzen winnen door even iedere ambtenaar ( zoals bijv. die van de Vlaamse Gemeenschap) twee uur harder te laten werken.
Daar zijn in België nog niet eens genoeg mensen voor vrees ik, om dat gat te dichten, als het er ooit komt.
Persoonlijk denk ik dat de maatregel over roken op de werkvloer pure onzin is. Ok, in de voedselsector is het normaal dat er niet gerookt mag worden, maar hoe absurd is het dat je bijvoorbeeld in een café niet mag roken als je achter de toog staat, of als je een dienblad in je handen hebt, terwijl diegene die vlak voor je neus aan de toog een sigaretje opsteekt? Het is niet dat die rook niet achter de toog hangt?(café is eigenlijk een heel slecht voorbeeld)
Maar toch... het is een stap in de goede richting, ga nu door tot je het niveau van Italië en Ierland enzo bereikt heb, daar mag nergens meer gerookt worden in gebouwen die voor iedereen openstaan, ook niet in café's restaurants,... enkel buiten en in je eigen huiskamer. Veel beter voor de niet-rokers onder ons...
__________________
The best prophet of the future is the past
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th February 2006, 08:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Gisteren hoorde ik op school tot mijn groot jolijt dat dat algemeen rookverbod ik horeca-zaken er in 2007 echt aankomt
Iemand die dat kan bevestigen?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th February 2006, 23:14
Wouter Bauweraerts's Avatar
Wouter Bauweraerts Wouter Bauweraerts is offline
Unsencored
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 43
Bevestigen is een groot woord, maar ik ben er zelf zeker en vast voorstander van. Ik heb het in Italië meegemaakt en het is veel aangenamer om bijvoorbeeld in een café te zitten waar je fris kan ademhalen, en ook je kleding heeft niet die doordringende sigarettengeur van een rokerig café, niets dan voordelen dus.
__________________
The best prophet of the future is the past
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th February 2006, 23:31
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter Bauweraerts
het is veel aangenamer om bijvoorbeeld in een café te zitten waar je fris kan ademhalen, en ook je kleding heeft niet die doordringende sigarettengeur van een rokerig café, niets dan voordelen dus.

Zeker weten!

Ik was ondertussen toch wel nieuwsgierig geworden en dit vond ik op de site van het laatste nieuws:

Citaat:
Algemeen rookverbod in restaurants vanaf 2007
Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte heeft de grote lijnen van het Koninklijk Besluit voorgesteld dat het rookverbod in de horeca regelt vanaf 2007. Volgende week wordt het Koninklijk Besluit gepubliceerd in het Staatsblad.

Samen met de vertegenwoordigers van de Vlaamse, Brusselse en Waalse horecasector stelde de minister de nieuwe fase voor in het federale plan ter bestrijding van het tabaksgebruik. Wat de horeca betreft, is het plan vooral gericht op het passief roken. Een Engelse studie wijst er immers op dat passief roken op de werkplek de oorzaak zou zijn van twintig procent van de overlijdens aan passief roken.

Rookverbod op werkplaats
Het rookverbod op de werkplaats wordt van kracht op 1 januari 2006; restaurants vallen nog niet onder de nieuwe reglementering. Aangezien er veel mensen werken in de horecasector, vindt Demotte dat een reglementering goed zou zijn voor de gezondheid van de werknemers en de klanten. Een meerderheid van de Belgen is bovendien voor een
volledig rookverbod in restaurants.

Minister Demotte is tevreden over de overeenkomst die hij met de horeca heeft gesloten. "We wilden onderhandelen met de sector en geen anti-economische maatregel nemen", legde de minister uit. Luc De Bauw, secretaris-generaal van Ho.Re.Ca. Vlaanderen, is ook tevreden: "De overeenkomst is belangrijk, want anders zou er veel schade zijn geweest voor drankgelegenheden."

Onderscheid cafés-restaurants
Het onderscheid tussen cafés en restaurants zou nog moeten worden vastgesteld zodat in cafés nog gerookt mag worden. In twee gevallen kunnen cafés afwijken van de reglementering: als het aandeel van de bereide maaltijden minder dan een derde bedraagt van het geheel van voedingsmiddelen die ter consumptie worden aangeboden. Of wanneer de opgediende gerechten beperkt zijn tot lichte maaltijden, zoals onder meer soep, croque-monsieurs en desserten. Frietkoten kunnen een extra-afwijking verkrijgen.

In zaken waar roken toegestaan is, moet er een luchtverversingssysteem en een niet-rokerszone zijn die minstens de helft van de totale oppervlakte van de plaats bedraagt wanneer die groter is dan vijftig vierkante meter. In restaurants mag een rookkamer ingericht worden, waar alleen dranken mogen worden opgediend.

Een sticker zal duidelijk maken of er in een zaak mag worden gerookt of niet. Inspecteurs van het Voedselagentschap zullen controleren of de regels nageleefd worden. Uitbaters en klanten die de regels niet naleven, kunnen worden beboet. De bedragen voor de boetes
moeten nog worden vastgelegd.

Bron: www.hln.be


Het is dus blijkbaar nog niet écht een volledig rookverbod, maar het is al wel een grote stap in de goede richting. Ik weet toch wel dat ik bewust de horeca-zaken zal opzoeken met een 'niet-roken' sticker op de deur. Als iedereen mijn voorbeeld volgt, krijgen we uiteindelijk spontaan dat volledig roobverbod wel
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th February 2006, 00:20
Wouter Bauweraerts's Avatar
Wouter Bauweraerts Wouter Bauweraerts is offline
Unsencored
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 43
Velen onder jullie (voor diegenen die me kennen dan toch) zullen me nu een rare kwast vinden, maar ik ben eigenlijk helemaal niet tevreden met de regeling die Wim hierboven gepost heeft, volgens mij durven de Belgische ministers helemaal niet de stap zetten om over te gaan tot het volledig rookverbod, ook in café's.
Ik kan me er soms aan ergeren dat een café zo overvol hangt met rook, je ziet soms zelfs niet meer duidelijk wie recht tegenover je zit. Om dan nog te zwijgen van de tranende ogen, de muffe geur,...

Doorgaan is de boodschap voor de machthebbers, het is echt wel gezonder en GEZELLIGER!!!
__________________
The best prophet of the future is the past
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th February 2006, 09:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter Bauweraerts
Velen onder jullie (voor diegenen die me kennen dan toch) zullen me nu een rare kwast vinden, maar ik ben eigenlijk helemaal niet tevreden met de regeling die Wim hierboven gepost heeft, volgens mij durven de Belgische ministers helemaal niet de stap zetten om over te gaan tot het volledig rookverbod, ook in café's.

Je bent niet tevreden met het feit dat het géén TOTAAl rookverbod is of wat, want nu kan ik even niet meer volgen
Ik ben iig al blij dat er iéts gedaan wordt. Beter iets dan niets denk ik dan. Als uiteindelijk trouwens blijkt dat het eigenlijk alleen maar een verbetering is en dat de horecazaken (in dit geval enkel de horecazaken waar eten opgediend wordt) er geen hinder van ondervinden door klantenverlies ofzo dan zal dat totale rookverbod er uiteindelijk wel komen denk ik... (Ja ik ben een optimist )

Zie hier waarom:

Citaat:
Rookverbod in horeca werpt vruchten af

Een jaar na de invoering van het strikte rookverbod in Italië zijn meer dan 500.000 Italianen gestopt met roken. De sigarettenverkoop is tegelijkertijd met bijna zes procent gedaald. Dat heeft het ministerie van Gezondheid in Rome meegedeeld, na een eerste onderzoek in vier van de twintig Italiaanse regio's.

Ook werden duidelijk minder hartinfarcten genoteerd. Alleen al in de eerste maanden na het rookverbod zijn zeven procent minder mensen met een hartaanval in het ziekenhuis opgenomen. Italiaanse kranten berichtten gisteren dat het strikte rookverbod in restaurants, pizzeria's en andere horecazaken ondanks aanvankelijke twijfels overwegend goed wordt opgevolgd.

De regering in Rome had in januari 2005 roken in alle publieke plaatsen verboden. Ook in cafés mag niet meer gerookt worden. Een sigaretje opsteken kan nu enkel nog in afzonderlijke ruimtes, met een eigen ventilatie en automatisch sluitende deuren.
Bron: www.standaard.be 12/01/2006


Ik vind het iig wel bewonderenswaardig dat je ondanks dat je zelf rookt toch te vinden bent (en blijkbaar zelfs hevig voorstander bent van) voor een totaal rookverbod. Chapeau!
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th February 2006, 11:36
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
In Ierland was er ook veel gelkaagd toen het algemeen rookverbod in pubs en resto's was doorgevoerd. Er waren minder klanten. Maar, op een paar maanden tijd hebben die klachten plaats gemaakt voor positieve feedback. Er zijn minstens evenveel klanten (soms zelfs meer) als voor de invoering van het verbod.
Ook de werknemers achter de toog zijn tevreden, want een hele nacht 'in den doemp' werken werkte op hun systeem & gezondheid.

Voor mij is het gelijk. Zolang ik in de open lucht nog mag roken, I don't care. Als we naar wetten gaan zoals die in sommige Amerikaanse staten bestaan, zoals het niet roken in het openbaar tout court, dat zou iets anders zijn..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.