actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2011, 22:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Cafés zien omzet dalen door rookverbod

Cafés zien omzet dalen door rookverbod


Twee op de drie cafés hebben hun omzet zien dalen sinds de invoering van het algemeen rookverbod op 1 juli 2011. Dat blijkt woensdag uit de resultaten van een peiling van Horeca Vlaanderen en Unizo bij 250 cafés.



Van de respondenten geeft 35 procent aan een omzetverlies te lijden tussen de 20 en 30 procent. Een vierde constateert meer dan 30 procent verlies. Een op de tien Cafés zegt meer dan de helft aan omzet verloren te hebben sinds de invoering van het algemeen rookverbod.

Volgens Horeca Vlaanderen en Unizo bevestigen de drankenleveranciers dat de drankafname van de cafés gevoelig gedaald is. ‘Indien er geen compenserende maatregelen komen, zullen faillissementen onvermijdelijk zijn’, wordt gewaarschuwd.

Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen, vreest dat het ergste nog moet komen in de winter. ‘Tot nu kon de roker immers nog relatief comfortabel buiten zijn sigaret roken.’

Uit cijfers van de FOD Volksgezondheid blijkt volgens Horeca Vlaanderen en Unizo dat 93 procent van de cafés het rookverbod naleeft. ‘De sector heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, nu wordt het tijd dat de politiek ook haar verantwoordelijkheid neemt en eindelijk de beloofde compenserende maatregelen doorvoert’, luidt het.

‘Een btw-verlaging voor de dranken zou de sector meer ademruimte geven, maar ook een soepeler en goedkoper systeem van gelegenheidsarbeid en een verhoogde investeringsaftrek zijn noodzakelijk om onze cafés te laten overleven", aldus Van Assche.


DSBiz, 28-09-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2011, 09:03
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Ik had wel verwacht dat er cafés zouden zijn, waarvan hun omzet zou dalen sinds het algemeen rookverbod. Hier stelde ik me dan de typische 'rokerscafés' bij voor. De vaste klanten die er gezellig op café gingen en die er veel rookten, mogen dat nu helaas niet meer binnen doen. Ze worden naar een apart kamertje of naar buiten gestuurd. Dit is allemaal niet zo gezellig en ik kan me perfect voorstellen dat ze liever thuis blijven, waar ze dan wel binnen kunnen roken.
Ik had niet verwacht dat bij 2 op de 3 cafés hun omzet gedaald zou zijn. Er zijn heel veel mensen voorstander van het algemeen rookverbod, dus ik zou denken dat deze mensen nu meer/langer op café zouden gaan. Deze moeten zich nu immers niet meer ergeren aan de rokers.
Het is erg dat café-uitbaters nu minder inkomsten hebben door het rookverbod. Persoonlijk zou ik het eerlijker gevonden hebben, als de uitbaters zélf mochten kiezen of ze het rookverbod zouden doorvoeren of niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th September 2011, 21:32
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Citaat:
Er zijn heel veel mensen voorstander van het algemeen rookverbod, dus ik zou denken dat deze mensen nu meer/langer op café zouden gaan. Deze moeten zich nu immers niet meer ergeren aan de rokers.


Ik denk dat er in de praktijk zeer weinig niet-rokers zijn die nu méér op café gaan omdat er niet meer gerookt wordt.
Omgekeerd lijkt me meer voor te komen. Dat je als roker thuisblijft omdat je vindt dat er bij een pintje en een gezellige babbel nu eenmaal een sigaret hoort. En op zich is er niet zoveel mis met eventjes naar buiten gaan voor een sigaret natuurlijk. Alleen jammer voor de cafébazen dat er tijdens deze rookpauze waarschijnlijk voor de rest weinig geconsumeerd wordt.
Ik ben het volledig eens met Evelien: het zou veel eerlijker geweest zijn om de cafébazen zelf te laten kiezen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th September 2011, 14:19
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Mij verbaast dit wel. In Ierland en Italië bijv. is er al langer een rookverbod en daar blijkt dit helemaal niet nefast te zijn voor de omzet. Ik denk dat dit maar een tijdelijk probleem zal blijken te zijn. Die rokers roken in hun eigen huis vaak ook niet en zullen ook daar meestal buiten gaan staan.
Op een gegeven moment gaan zij volgens mij de stap naar café wel terug zetten denk ik.
Binnen 5 jaar is er weer een nieuwe 'generatie' cafégangers, die al gewoon zijn aan dit verbod en voor het helemaal geen jota gaat uitmaken dat er binnen niet meer gerookt gaat worden.

Als je de horeca de keuze gaat geven, wie gaat er dan kiezen voor een rookvrij café? Als je de enige bent, vrees ik dat het net wel een doodvonnis kan zijn. Nu is iedereen gelijk.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th September 2011, 18:11
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Cafés zien omzet dalen door rookverbod

Dit bericht is voor mij geen verbazing, ik had dit wel zien aankomen. Het is ook logisch dat de meeste cafés ook leven van rokers die eens langer blijven hangen om rustig nog een sigaretje te roken en hun pintje te drinken. Als dit dan wegvalt, gaan mensen ook minder lang blijven hangen. Net zoals in de winter mensen liever thuis zullen zijn omdat het niet echt geweldig en aangenaam is om helemaal niet meer te roken wanneer je iets gezellig wilt gaan drinken of eten. Het is voor de meeste rokers een gewoonte (ik zou zelfs het woord verslaving durven gebruiken) waar zij absoluut niet af kunnen en/of willen! Het gevolg van dalende omzet is natuurlijk begrijpelijk, maar misschien komt hier in de toekomst verandering in ... Wie zal dat zeggen?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd October 2011, 19:20
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Cafés zien omzet dalen door rookverbod

Dit artikel deed me toch wel wat schrikken. Als ik in mijn omgeving kijk is er niet veel veranderd dan voor het algemeen rookverbod inging. Als ik de mensen zie, die ik regelmatig tegen kom op café, komen ze nog steeds terug. Er zijn zelfs mensen die gestopt zijn met roken, omdat het voor hen op deze manier niet hoeft. Dus als ik dit artikel lees, vind ik het niet helemaal correct. Natuurlijk gaat dit artikel over een groter aantal mensen, maar toch vind ik het niet merkbaar in de omgeving mijn omgeving.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 4th October 2011, 22:28
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Het was te verwachten dat rokers uit de horecazaken wegblijven, dit is in ieder geval zo in de cafés uit mijn dorp. De meeste mensen zitten buiten te roken en binnen is er bijna niemand. De cafés hebben een goede dag wanneer de zon schijnt en warm weer is, dan zit iedereen op het terras iets te drinken en de rokers kunnen van hun sigaret genieten. Maar wanneer het slecht weer is, is er bijna niemand. Er zijn rokers die door het rookverbod liever thuis blijven, omdat ze daar wel mogen roken en dan nodigen ze hun vrienden uit om iets te komen drinken. Een paar vrienden van mij zijn gestopt met roken en zij vertelden me dat ze liever niet te veel naar het café gaan om niet in verleiding te komen door de mensen die buiten staan te roken.
Ik zie ook dat cafés hun best doen om klanten te lokken, ze organiseren meer evenementen zoals een karaoké.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 5th October 2011, 14:33
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Dit kon je van ver zien aankomen. Als je denkt aan een café denk je nu eenmaal aan 'tooghangers' met een sigaret in de mond. Veel mensen vinden het nu niet meer gezellig in een café, tenslotte moet je ook altijd naar buiten gaan wil je een sigaretje roken. Ook de niet-rokers vinden het niet gezellig dat rokers nu naar buiten moeten gaan. Stel je maar voor dat je in een diep gesprek zit met een roker en die persoon krijgt trek in een sigaret. Dat gesprek wordt afgebroken, de roker gaat naar buiten en tegen dat die roker terugkomt weet je praktisch al niet meer waar je over bezig was. Gezellig! Ik persoonlijk ben ook een roker en bij mij thuis mag je binnen roken. Dus wat doen mijn vrienden en ik, wij spreken bij elkaar thuis af. Lekker samen in de zetel een gesprek met een pintje en een sigaretje. Tenslotte moet elke roker toegeven dat een pintje nog beter smaakt met een sigaret! Geen wonder dat de mensen wegblijven uit cafés.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 5th October 2011, 20:33
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Persoonlijk vind ik het rookverbod te ver gaan. Ik rook zelf niet, maar kan wel begrijpen dat het voor andere mensen onaangenaam is om in de rook van anderen te zitten. Roken is, om eerlijk te zijn, bijna eigen aan onze maatschappij. Er zijn ontzettend veel mensen die roken, deze zijn er ook altijd geweest, dus waarom plotseling een regel als deze invoeren? Passief roken is inderdaad slecht en een begrijpelijke reden van dit rookverbod, maar ik kan niet akkoord gaan met het verbannen van rokers in cafés. Jammer genoeg is dit verbod al van start gegaan met de te verwachten gevolgen zoals financiële problemen. De oplossing van de btw-verlaging lijkt mij inderdaad een goed idee om deze problemen te compenseren.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 6th October 2011, 18:42
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik had wel gedacht dat het rookverbod een negatieve impact ging hebben op de omzet. Ik vind het persoonlijk veel aangenamer en natuurlijk ook gezonder dat er niet meer gerookt mag worden op café, maar ik begrijp wel dat er meer mensen thuis blijven of toch minder lang 'blijven hangen' als zij niet mogen roken. Ik vind het normaal dat er niet mag gerookt worden waar er ook gekookt en gegeten wordt, maar het roken echt in elke horecazaak verbieden, dat was naar mijn mening een mission impossible. Blijkbaar was het niet onmogelijk om het verbod door te voeren en hoera, we leven nu misschien gezonder, maar het heeft duidelijk niet voor iedereen positieve gevolgen...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 6th October 2011, 18:52
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Gaan we nu echt verontwaardigd zijn omdat enkele café's hun omzet zien dalen? Primeert de algemene volksgezondheid niet op economisch winstbejag? Het algemeen rookverbod gaat in mijn ogen zelfs nog niet ver genoeg, vergelijk maar eens met andere landen. In Spanje bijvoorbeeld mag je zelfs niet roken in de buurt van scholen, lijkt mij geen slecht idee.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 7th October 2011, 19:30
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Citaat:
Roken is, om eerlijk te zijn, bijna eigen aan onze maatschappij.
Bepaalde praktijken in de Middeleeuwen waren toen ook ‘eigen’ aan de maatschappij. Zullen we die dan ook terug gaan invoeren?

Citaat:
Passief roken is inderdaad slecht en een begrijpelijke reden van dit rookverbod, maar ik kan niet akkoord gaan met het verbannen van rokers in cafés.
Met andere woorden je begrijpt dat passief roken zeer ongezond is, maar het kan je bitter weinig schelen? Zolang de roker maar op tijd en stond zijn sigaret kan opsteken. Wat een egoďsme.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 8th October 2011, 10:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Lynn.Van.Hoof
Tenslotte moet elke roker toegeven dat een pintje nog beter smaakt met een sigaret!


Met deze uitspraak veeg je zowat alle wetenschappellijke onderzoeken omtrent de gevolgen van roken voor je smaak van tafel. Het is al jaren geweten dat de smaakpapillen van rokers afgestompt geraken. Dat een pintje nog (...) beter smaakt met een sigaret, zit voornamelijk tussen je twee oren vrees ik.

Citaat:
Veel mensen vinden het nu niet meer gezellig in een café

Ik vind het als niet-roker met de frisse(re) geur, minder geďrriteerde ogen, minder droge keel en een minder wazig zicht anders wel een stuk gezelliger op café nu.

Citaat:
Stel je maar voor dat je in een diep gesprek zit met een roker en die persoon krijgt trek in een sigaret. Dat gesprek wordt afgebroken, de roker gaat naar buiten en tegen dat die roker terugkomt weet je praktisch al niet meer waar je over bezig was. Gezellig!

Gezellig? Onbeleefd bedoel je? Wat voor een roker is dat zeg, midden in een gesprek het gesprek even stilleggen om een sigaretje te gaan roken. Wat mij betreft hoeft zo iemand dan niet meer terug binnen te komen, ik zoek wel iemand anders dan om een 'diepzinnig' gesprek mee te voeren.

Citaat:
bij mij thuis mag je binnen roken

Ik hoop dat jij (nog) geen kinderen hebt...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 9th October 2011, 12:32
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Citaat:
Orgineel gepost door Summa.Wastyn
Bepaalde praktijken in de Middeleeuwen waren toen ook ‘eigen’ aan de maatschappij. Zullen we die dan ook terug gaan invoeren?

Met andere woorden je begrijpt dat passief roken zeer ongezond is, maar het kan je bitter weinig schelen? Zolang de roker maar op tijd en stond zijn sigaret kan opsteken. Wat een egoďsme.


Praktijken in de Mideleeuwen heeft niets met het roken van vandaag te maken..
En dit is geen egoďsme, maar een kleine vorm van tolerantie.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 9th October 2011, 14:33
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Het hoeft niet allemaal horror te zijn.
La Plaza in Vorselaar heeft nog nooit zo goed gemarcheerd sinds het rookverbod is ingevoerd. Vorig jaar meden de studenten deze plek omdat je er gewoon niet binnen kon stappen zonder "als een assenbak" te ruiken.
Hij heeft een rampscenario omgezet naar een succesverhaal... En hij serveert nu zeer lekker eten voor een zeer schappelijke prijs...
Kortom, een voorbeeld voor alle bruinere kroegen!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 10th October 2011, 13:09
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door Raisa.Docx
En dit is geen egoďsme, maar een kleine vorm van tolerantie.



Roken hoort een individuele keuze te zijn. Wanneer iemand een sigaret opsteekt in het bijzijn van anderen, heeft die roker voor de hele groep beslist dat iedereen zijn longen moet vullen met tabaksrook. Je moet geen genie zijn om daar egoďsme in vast te stellen.

Triestig feit: Jaarlijks sterven er 600 000 mensen door passief te roken. Ik kan dat niet tolereren, het rookverbod in cafés is een goede maatregel. Elke roker die zijn “gezond verstand” aanspreekt, zal tot dezelfde conclusie komen.

Jij vraagt tolerantie voor rokers ( wat er al eeuwenlang is), ik vraag respect voor de niet- rokers ( dat er pas sinds de invoering van deze maatregel is). Mooi evenwicht.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.