actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2009, 14:58
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Mensen bellen steeds vaker achter het stuur

Mensen bellen steeds vaker achter het stuur

Het aantal inbreuken voor bellen achter het stuur zit in stijgende lijn. In 2007 waren er dagelijks 181 inbreuken bij bestuurders van personenwagens. In de eerste helft van 2008 was dat aantal al gestegen tot 208 per dag.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) onderzoekt of er nood is aan bijkomende sensibiliseringscampagnes.

Hoewel de boete voor niet-handenvrij bellen achter het stuur in 2006 verhoogde van 50 naar 100 euro, worden steeds meer overtredingen vastgesteld. In 2007 werden in totaal 66.000 inbreuken bij bestuurders van personenwagens vastgesteld. In de eerste helft van 2008 stond de teller al op 38.000 inbreuken.

Als die trend zich doorzet, komen we voor heel 2008 uit meer dan 75.000 inbreuken.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe overweegt om extra sensibiliseringscampagnes rond gsm’en achter het stuur op te starten.

mcu (belga)

Bron: Het Nieuwsblad, 16 mei 2009
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2009, 15:01
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
100 euro vind ik wel een hoog bedrag. Goed om weten natuurlijk! Ik bel namelijk veel achter het stuur, omdat je tegenwoordig constant in de file staat. Overal zijn er wel wegenwerken, waardoor het drukker is op de baan. Geen wonder dat je uit verveling of uit tijdnood een telefoontje pleegt... Oké, het is misschien wel gevaarlijk, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid. Ik stop namelijk direct met bellen als ik moet afslaan of moet schakelen. 100 euro vind ik dan ook erg overdreven!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2009, 16:09
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Ik denk eigenlijk dat er maar weinig verschil is tussen niet-handenvrij en wel handenvrij te bellen. Oké bij die laatste zijn je handen vrij, maar toch vind ik dat je in beide gevallen evenveel bent afgeleid!
Het is uiteraard wel beter dat je met beide handen kan sturen, toch heb ik ook mijn bedenkingen bij het handenvrij bellen!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2009, 19:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Evy Witters
100 euro vind ik wel een hoog bedrag. Goed om weten natuurlijk! Ik bel namelijk veel achter het stuur, omdat je tegenwoordig constant in de file staat.

http://actualiteit.org/forums/showt...43812#post43812 of :-( ?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 17th May 2009 om 22:06.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2009, 20:25
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ikzelf bel bijna nooit wanneer ik met de auto aan het rijden ben. Als ik telefoon krijg, bel ik via Bluetooth of zet ik de auto even aan de kant.

100 euro is natuurlijk niet weinig, maar auto rijden en niet-handenvrij bellen gaat niet samen! Spijtig genoeg moeten veel mensen hier nog achter komen...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th May 2009, 09:36
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
Ik kan niet zeggen dat ik nooit bel achter het stuur.

Als ik telefoon krijg terwijl ik aan het rijden ben en ik zie dat ik niet meteen ergens kan gaan staan, neem ik op en zeg dat de mens aan de andere kant even moet wachten, dat ik me aan de kant tracht te zetten. Pas dan neem ik op.

Nu als ik echter op de autosnelweg aan het rijden ben rond middernacht, neem ik wel gewoon op terwijl ik blijf rijden. Het is dan immers niet druk, er is betrekkelijk weinig kans op spelende kinderen en zowel voor als achter mij is er amper een wagen te zien. Natuurlijk, HET MAG NIET !

Ik probeer er ook wel rekening mee te houden, maar soms doe ik het gewoon... Als ik moet terugbellen achteraf, is dat op mijn kosten en ik ben toch ook maar een student
__________________
Bezint eer gij begint.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th May 2009, 09:48
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Hulshout
Posts: 79
Triestig om te horen dat chauffeurs nog steeds niet slimmer zijn geworden. Bellen achter het stuur doe je niet, het is gewoon veel te gevaarlijk. Hoeveel ongelukken zijn er zo al niet veroorzaakt? Zelf zal ik nooit mijn GSM opnemen als ik aan het rijden ben. Ze kunnen me achteraf wel terugbellen. En als het echt heel dringend is stop je gewoon even aan de kant. Ik vind het ook niet erg dat de boetes 100 euro kosten. Blijkbaar is geld het enige waarmee je mensen kan overtuigen, want de sensibiliseringscampagnes helpen niet veel. Hoe hoger de boetes, hoe minder mensen zullen bellen achter het stuur. Dus houden die 100 euro. Ik vind ook dat er niet veel verschil is tussen handvrij bellen of niet. Ik vind het allebei even gevaarlijk. Want je bent aan het praten en aan andere dingen aan het denken dus je aandacht is niet meer enkel gevestigd op de weg.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 18th May 2009, 17:35
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
Boetes helpen niet voor iedereen

Voor mij mag gerust de boete 100 euro bedragen. In sommige gevallen is dit misschien nog te weinig. De mensen die niet inzitten met zulke hoge boetes te betalen zullen de regels blijven overtreden. In sommige landen bestaat er een soort strafpunten- systeem. Bij elke overtreding krijg je strafpunten. Wanneer je het maximaal aantal strafpunten bereikt ben je je rijbewijs voorgoed kwijt! Misschien moeten we eens andere mogelijkheden bekijken dan geldboets? Maar dan zullen we de inkomsten van de overheid wel zien dalen...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 18th May 2009, 18:26
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
100 euro is ZEKER niet te weinig! Bellen achter het stuur kan eigenlijk niet! Je bent niet meer geconcentreerd op het verkeer en je aandacht verslapt. Wanneer je dan (zoals in de post van Barst) een persoon zou aanrijden ben jij de schuldige! Ze gaan het echt niet verder zoeken hoor... Ik zou het allesinds nooit op mijn geweten willen hebben om iemand onder mijn wielen te krijgen waar ik eigenlijk een beetje schuld aan heb.
Wel moet ik zeggen dat ik niet altijd vrij pleit. Als iemand mij belt zal ik al gauw opnemen en zeggen dat ik aan het rijden ben. Een lang uitgebreid gesprek voeren vind ik echt not done. Niet iedereen is perfect maar met dit in het achterhoofd vind ik het echt niet waard om op te nemen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 18th May 2009, 18:28
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
Citaat:
Orgineel gepost door Caroline De Bot
Voor mij mag gerust de boete 100 euro bedragen. In sommige gevallen is dit misschien nog te weinig. De mensen die niet inzitten met zulke hoge boetes te betalen zullen de regels blijven overtreden. In sommige landen bestaat er een soort strafpunten- systeem. Bij elke overtreding krijg je strafpunten. Wanneer je het maximaal aantal strafpunten bereikt ben je je rijbewijs voorgoed kwijt! Misschien moeten we eens andere mogelijkheden bekijken dan geldboets? Maar dan zullen we de inkomsten van de overheid wel zien dalen...



Caroline vertelde mij er deze middag over aan tafel. Dat strafpunten systeem lijkt mij eigenlijk nog niet zo slecht. Je weet wat je te wachten staat en je hebt een limiet. Wat ik me wel afvraag is of ze met de gsm-bellen hetzelfde aantal strafpunten geven als door het rood rijden bijvoorbeeld? Zou feitelijk gezien toch niet logisch zijn?
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 18th May 2009, 18:49
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Eigenlijk schrik ik wel van deze cijfers...
En het aantal blijft toch stijgen ook al stijgen de boetes?? Vreemde situatie...
Ik bel zelf nauwelijks in het verkeer, omdat ik het zeer onveilig vind.
Als ik dan al bel is dit op een baan waar je tegen eenzelfde snelheid rijdt en het er voor het eerst niet naar uitziet dat je moet schakelen...
Ik heb nu al meer dan een jaar mijn rijbewijs en ik heb denk ik 2ŕ3 maal gebeld achter het stuur...
Dit is zelfs al te veel en dat weet ik ook, ik probeer het bellen dan ook tot een minimum te beperken...
Wat de boete van €100 betreft, ik vind dit niet te hoog, het is nu eenmaal gevaarlijk om achter het stuur te bellen.
Doe dit dus niet is de boodschap!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 19th May 2009, 17:34
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Oké, mijn mening verschilt duidelijk met die van anderen... Ik wil ook even duidelijk maken dat ik niet constant bel achter het stuur. Dit gebeurt gewoon af en toe, en bovendien bel ik enkel als ik op een rechte baan rij. Het is immers niet verantwoord te bellen als je constant moet afslaan of moet schakelen. Daarnaast houd ik steeds, als ik bel, een hand aan mijn stuur. Ik zal dus noooit zonder handen rijden. Zo'n bekwame chauffeur ben ik nu ook weer niet..

Langs de andere kant begrijp ik die hoge boete wel. 100 euro kan je immers niet vergelijken met een mensenleven. Zover had ik immers niet nagedacht.. Met dat in het achterhoofd is 100 euro niets!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 19th May 2009, 19:20
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
Bij mij valt het ook al wel is voor dat ik bel als ik achter het stuur zit... Maar dat is nu niet het geval als ik op de autostrade ofzo rijdt. Meestal is het inderdaad zoals Evy dat ik bel wanneer ik in de lange wachtrij sta, om te melden dat ik wat later zal zijn, en dan is bellen toch veiliger dan een smsje sturen.

Maar eten ofzo mag dat dan in de auto? Want daar gebruik je toch ook je handen voor? en hoeveel mensen eten er niet in de auto? Als je je verveelt en je geraakt gefrustreerd moet je eten, dat is bij mij toch zo, maar worden hier eigenlijk boetes voor uitgedeeld?
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 19th May 2009, 19:53
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik kan niet zeggen dat ik nooit bel achter het stuur. Toch vind ik een boete van 100 euro wel op zijn plaats. Als ik een boete zou krijgen, ik zou er geen drama van maken want ik heb het dan toch maar zelf gezocht.
Het is nu wel niet zo dat ik constant bel in de auto en soms zet ik mij even aan de kant van de weg of op een parkeerplaats om daar dan even verder te bellen.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 19th May 2009, 20:44
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Vandaag nog bijna overhoop gereden door een buschauffeur die aan het bellen was. Voor alle duidelijkheid: Ik was al bijna halverwege het zebrapad toen de bus er kwam aangevlamd en ik ben terug moeten rennen, anders had ik eronder gezeten.
Als dat niet schandalig is.

Die boetes mogen van mij VEEL hoger liggen!
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 19th May 2009, 22:40
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 76
Laat mij beginnen met te zeggen dat ik ook wel eens zondig tegen dit onderwerp. Maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom een bluetooth kit wel zou mogen en een gsm toestel in de hand niet. Als je aan het bellen bent heb je één hand minder, die heb je niet nodig om te remmen, klopt, toch?? Je moet niet schakelen als je remt, en schakelen gaat, hetzij moeilijker, met één hand als het echt nodig is. Nu wil ik niet zeggen dat je de afdaling van een bergpas al bellend moet gaan doen natuurlijk!
Moesten er nog mensen het niet eens zijn: wat dan met een automatische versnellingsbak , dan mag het plotseling wel of wat?

En dan, back to the point, is bellen via bluetooth niet even afleidend dan gewoon via een gsm toestel? Je bent toch ook met je gedachten elders, of niet soms?
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 20th May 2009, 18:18
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
Citaat:
Orgineel gepost door Philip_Huygelberghs

En dan, back to the point, is bellen via bluetooth niet even afleidend dan gewoon via een gsm toestel? Je bent toch ook met je gedachten elders, of niet soms?


Voila, ik vind beiden fout. Je gedachten zijn ergens anders en je bent niet meer genoeg geconcentreerd op de baan. Met de volle 100 % kan ik moeilijk zeggen omdat je nooit helemaal alleen maar op de baan let. Denk maar aan de radio in de auto, de personen die je vervoert die een gesprek voeren,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.