actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2008, 13:43
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
De Lijn zet ruim 400 chauffeurs in tijdens ouderjaarsnacht

De Lijn zet ruim 400 chauffeurs in tijdens ouderjaarsnacht

De Lijn zet 326 voertuigen en 434 chauffeurs in om feestvierders tijdens oudejaarsnacht op hun bestemming te krijgen. Het is al voor de 21ste keer dat de openbare vervoersmaatschappij speciale voorzieningen treft voor de overgang van oud naar nieuw. Op heel wat plaatsen is het vervoer gratis door tussenkomst van steden en gemeenten.

Uit onderzoek van De Lijn blijkt intussen dat meer dan de helft van de reizigers (54 pct) tijdens oudejaarsnacht De Lijn neemt om een glaasje te kunnen drinken. Vorig jaar stapten 162.000 feestvierders op de feestbussen- en trams.

Wie de hele oudejaarsavond, -nacht en eerste januari onbeperkt bus en tram wil nemen, kan een oudejaarsbiljet kopen. Dat kost 2,50 euro en is vanaf 18 uur te koop bij de chauffeur. Wie op 31 december en/of 1 januari abonnee is, mag gratis mee.

Gratis
In heel wat Vlaamse steden en gemeenten nemen overheden de kosten van de speciale feestbussen voor hun rekening. Zo betaalt het Antwerpse provinciebestuur de kosten voor de feestbussen en -trams tijdens oudejaarsnacht. De inwoners van de deelnemende gemeenten, steden en districten kunnen bij hun jeugddienst een gratis biljet afhalen voor oudejaarsnacht.

In Oost-Vlaanderen zijn, dankzij de steun van de stad Sint-Niklaas, de feestritten in het Waasland gratis. In Vlaams-Brabant is rijden op de lijnen 260, 284 (enkel in Haacht) en 700 gratis. In West-Vlaanderen kost het vervoer in Brugge en Harelbeke niets. In Limburg kunnen de inwoners van 14 gemeenten een gratis vervoerbewijs afhalen. (belga/bdr)

Info
De dienstregelingen van oudejaarsavond en -nacht zijn terug te vinden op www.delijn.be. Meer informatie vind je ook op www.feestbussen.be.

bron : www.demorgen.be : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...aarsnacht.dhtml
29.12.2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2008, 13:48
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Ik vind het zeker en vast een goede zaak dat er feestbussen worden ingezet. Zo moeten de feestvierders geen bob aanduiden of kunnen jongeren op hun bestemming geraken terwijl de ouders zich er geen zorgen over hoeven te maken. Het is ook leuk dat vele gemeenten de tickets gratis geven, hierdoor lokt de actie van de lijn zeker en vast meer volk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2008, 14:13
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind dit ook een zeer goed initiatief.
Het is vaak moeilijk voor jongeren om aan vervoer te geraken. Ouders willen vaak geen chauffeur zijn omdat ze dan nog laat de baan op moeten of omdat ze vaak zelf een feest hebben. En als er iemand bob moet zijn en die persoon drinkt zelf ook graag een glaasje, dan gaat die waarschijnlijk ook niet zo een fijne avond hebben. Er zijn er dan vaak ook die zich laten verleiden en toch drinken en dat kan zware gevolgen hebben. Ik denk dat door die bussen veel ongevallen voorkomen worden. Ik vind het ook knap van de chauffeurs dat zij met oudjaar willen werken. Ik heb ook op het nieuws gezien dat er vrijwilligers zijn die jongeren willen vervoeren met de wagen. Zij doen dit gratis en voor niets en moeten toch ook heel wat geduld hebben als ze dronken jongeren moeten vervoeren. Voor mij zou het niet weggelegd zijn, maar chapeau voor hen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2008, 14:36
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Een heel goed initiatief van De Lijn!
Mensen geraken in korte tijd op verschillende plaatsen. Zo kunnen ze hun feest "verhuizen". En zo zit je natuurlijk niet met parkeerproblemen e.d.
Er gebeuren de laatste tijd veel te veel ongelukken met de auto! Er worden BoB's aangesteld die het wel eens durven vergeten dat ze BoB zijn...
Dit is trouwens ook goed voor het imago van De Lijn. Mensen die anders nooit gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen de voordelen ervan inzien en meer gebruik maken van bussen. Dit is dan weer beter voor het milieu!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th December 2008, 14:52
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Lang leve het openbaar vervoer! Voor degene die willen gaan feesten in een ander dorp of die willen verhuizen van feestlocatie is dit ideaal.
Alleen jammer voor de buschauffeurs die oudjaar niet kunnen vieren bij hun familie.
Maar als er vele mensen de bus zullen nemen, zullen er hopelijk geen ongelukken meer gebeuren veroorzaakt door een dronken bestuurder.
Ik vind dit een goede oplossing, en zo geraken de mensen ook meer vertrouwd met het openbaar vervoer en zien ze de voordelen ervan in.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th December 2008, 15:47
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
De feestbussen zijn een goede zaak tijdens de eindejaarsnacht. Er wordt dan ook zeer veel gebruik van gemaakt. Ik ben blij dat er chauffeurs van de lijn zijn die tijdens deze toch wel feestelijke nacht voor ons willen rijden. Het is ook prachtig dat ons provinciebestuur dit betaald. Mensen die men nu nog dronken achter het stuur aantreft tijdens oudejaarnsnacht verdienen het niet in het bezit te zijn van een rijbewijs... Nu heb je echt wel massa's alternatieven. Het zou mooi zijn moesten we donderdag allen ontwaken (weliswaar met barstende hoofdpijn) maar het goede nieuws te horen krijgen dat er geen ongevallen zijn gebeurd tijdens nieuwjaarsnacht....
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th December 2008, 10:31
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Het is een goed initiatief van de Lijn. Ik denk wel dat vele jongeren van deze dienst gebruik gaan maken. In sommige gemeenten is het dan nog gratis. Nu hopen op een oudejaarsnacht zonder verkeersongevallen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th December 2008, 10:50
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Ik vind dit ook een heel goed initiatief van de lijn. En het werkt blijkbaar, anders zou de lijn het niet elk jaar opnieuw blijven organiseren. Vorig jaar heb ik ook gebruik gemaakt van de feestbus en het is echt wel heel handig. De bussen rijden ook heel vaak en op regalmatige tijdstippen zodat je niet te lang in de koude moet staan wachten. En er heerst bovendien ook een hele gezellige feest-sfeer op de bussen. Ik vind het ook positief dat deze bussen niet alleen worden ingelegd op oudjaar, maar bijvoorbeeld ook als er mega- fuiven doorgaan zoals bijvoorbeeld Sensation White, I love Techno,... Dit zet jongeren aan om met het openbaar vervoer te rijden omdat de plaats waar het event doorgaat dan makkelijker te bereiken is.
De feestbussen hebben dus als positief gevolg dat er minder ongevallen gebeuren, daar ben ik zeker van!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th December 2008, 18:19
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Het is een goed initiatief van de Lijn. Jongeren verplaatsen zich graag op oudjaar. Doordat de Lijn deze verplaatsing gratis maakt zullen er nog meer jongeren hiervan gebruik maken. Ik denk dat hierdoor veel ongelukken vermeden worden. Dus ... Feesten maar !!!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 30th December 2008, 18:23
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
een mooi initiatief van de Lijn, zoals al meermaals gezegd. En ook petje af voor de chauffeurs die op die uren zich willen "opofferen" om de feestende menigte te vervoeren. Deze mensen verdienen veel respect en krijgen hopelijk veel dank u's en merci's die nacht.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 30th December 2008, 21:02
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
En dubbel betaald hoop ik
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 30th December 2008, 21:24
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Dit blijf ik een goed idee vinden van de lijn.
Zo hebben mensen de kans om toch een glaasje te drinken op oudejaarsnacht en toch veilig overal geraken.
Op deze manier zorg je ervoor dat dronken mensen misschien niet in hun auto stappen en de bus nemen.
Zo heb je misschien een ongeluk uitgespaard.
Het is daarbij nog eens handig dat het op vele plaatsen gratis is, zo gaan misschien mensen die anders met de auto zouden rijden nu met de bus, en zo helpen we dan weer het milieu een beetje vooruit.
Kortom alleen positieve dingen dus ...
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 30th December 2008, 23:56
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Dit vind ik persoonlijk een zeer goed idee. Ik ga er namelijk ook gebruik van maken. Op deze manier kunnen veel jongeren ook op eigen houtje uitgaan, en op een veilige manier. Zo kunnen ook mensen die teveel gedronken hebben hun wagen laten staan om zo het openbaar vervoer te nemen. Want met deze dagen wordt al snel een glaasje champagne gedronken en heb je snel teveel alcohol in je lichaam. Natuurlijk is dit allemaal zeer possitief voor de feestvierders, maar er zijn mensen die hiervoor moeten boeten. Daarom een dikke pluim voor de chauffeurs want die maken dit geweldige project wel mogelijk.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 31st December 2008, 00:09
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Ik vind het een zeer goed initiatief van de lijn om zoveel bussen ter beschikking te stellen. Het kost tenslotte hopen geld om al die mensen te betalen en niemand vindt het fijn om op zo"n dagen te werken. Ik kan er spijtig genoeg niet van meegenieten omdat er geen bus rijdt van mij thuis naar het centrum en terug naar huis dus ik zal mijn velooken nog eens moeten boven halen.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 31st December 2008, 00:14
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Citaat:
Orgineel gepost door elienwuyts
En dubbel betaald hoop ik


Hier ben ik het ook mee eens, deze chauffeurs kunnen zelf niet vieren hierdoor en helpen nogeens andere mensen ook om thuis te geraken. Deze chauffeurs krijgen van mij het volle respect. Hopelijk hebben ze wel genoeg emmers bij
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 31st December 2008, 15:15
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
Ik vind dit een mooi initiatief. Er zijn véél mensen die moeten werken op oudejaarsavond. Waaronder mijn vader, die geen buschauffeur is. Het is belangrijk dat er zo weinig mogelijk dronken mensen op dronken mensen op de baan zijn. Het is nu al gevaarlijk genoeg met dat vriesweer. Hopelijk gebeuren er vannacht niet teveel ongevallen. Laten we met z'n allen hopen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.