actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2007, 11:14
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Scholier in Oostende afgetuigd omdat hij niet rookte

Scholier in Oostende afgetuigd omdat hij niet rookte

Een vijftienjarige scholier werd deze week in Oostende zomaar afgetuigd door een achttienjarige jongen. Het is het zoveelste geval van zinloos geweld in de badstad in ruim een jaar tijd. Het laatste slachtoffer van zinloos geweld in Oostende kan zijn verhaal nog navertellen.

Sigaret
De vijftienjarige scholier Dennis zat afgelopen dinsdag in een bushokje te wachten toen een oudere jongen hem een sigaret vroeg. Toen Dennis aangaf dat hij niet rookte, kreeg hij een harde klap. En daarna nog veel meer.

Dodelijke incident sigaret
Het incident volgt amper acht maanden op de fatale dood van Bart Bonroy. De achttienjarige Bredenaar werd na het uitgaan in Oostende doodgestoken omdat hij een andere jongen een sigaret weigerde. Amper een maand later deed zich een tweede vechtpartij met dodelijke afloop voor. Een illegaal werd doodgeslagen door een buitenwipper nadat hij uit was geweest.

"Meer aandacht"
Wat is er aan de hand in Oostende? Niets meer of minder dan in andere centrumsteden, zeggen korpschef Philip Caestecker, eerste schepen Hilde Veulemans (CD&V), gemeenteraadslid en parlementslid Wouter De Vriendt (Groen!) en coördinator uitgaansbeleid Steve Bauwens. Caestecker: "Statistisch gezien komt dit soort zaken niet veel meer voor dan vroeger, alleen is er nu meer aandacht voor."

(hln, 19/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2007, 11:28
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik denk dat dit soort geweld wel meer voorkomt als vroeger. Als je mensen over vroeger hoort vertellen, kende men vroeger wel geweld maar in veel mindere mate. Ik vind het vreselijk dat er zoveel geweld is en soms ook met de dood tot gevolg. Vroeger moest men ook niet zo veel schrik hebben om (als meisje) alleen over straat te lopen, nu durf ik dat gewoon niet meer. Ik woon aan een achterliggend fietspad, zonder verlichting, dat goed in verbinding staat met grote wegen en als ik langs het fietspad rijd, ben ik 5 minuten sneller waar ik moet zijn, maar ik ben liever 5 minuten later dan over dat fietspad te rijden. Ik vind dat er dringend iets gedaan moet worden aan het zinloos geweld maar de vraag is natuurlijk hoe kan er iets aan gedaan worden en wie gaat daarvoor zorgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2007, 13:04
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik denk dat er nu meer zinloos geweld in de wereld is dan vroeger en daarom moet daar iets aangedaan worden, maar wat??
Ik vind het ook een schande dat men voor zoiet onbenulligs als een sigaret geweld moet gebruiken. Je voelt je nergens meer veilig, en voor meisjes is het nog iets erger. Ik woon in een smal straatje achterin en in die straat is er ook geen verlichting. Ik ben nu veel banger dan vroeger om door mijn straat te rijden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2007, 13:32
Sanne.Etienne Sanne.Etienne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oostmalle
Posts: 74
Zinloos geweld

Wat mij zojuist afschrikte was, dat ik helemaal niet meer schrikte van dit artikel. Het is in België stilletjes aan een gewoonte om zinloos geweld te plegen. Voor sigaretten, voor een mp3-speler, een blikje bier... Ik snap niet zo goed waarom mensen tegenwoordig zo gefrustreerd zijn, want dat zijn ze duidelijk wel. Waarom kan je geen half uurtje meer wachten tot je zelf sigaretten kan gaan kopen? Komen die mensen dan zoveel te kort in hun leven? Misschien kennen ze gewoon geen waarden en normen meer omdat ze die zelf nooit meegekregen hebben van thuis. Mij blijft het een raadsel maar ik zou het allesinds heel fijn vinden dat dit stopt. Ik denk wel dat ik 1 oorzaak kan bedenken: Vroeger was men op school veel strenger, hadden de lessen godsdienst meer betekenis en luisterde jongeren nog naar volwassenen.. Dat is nu verleden tijd en ze doen maar op. Staat hen iets niet aan, oke dan kloppen we er maar op.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2007, 18:42
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Ik ga helemaal akkoord met het antwoord van Sanne. Het is gewoon een trend aan het worden. Kicken sommige jongeren er op om anderen te domineren en ze af te slagen? Het is zooo belachelijk waarom dit gebeurt: voor een sigaret! Hoe hopeloos ben je dan wel niet?!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th October 2007, 19:42
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Het is verschrikkelijk dat men voor zulke onbenulligheden zomaar iemand afslaat. Ik durf ’s nachts ook steeds minder alleen op straat komen. Vroeger werd er wel vaak gevochten op straat, na een café ruzie. Toen waren het man tegen man gevechten. Nu komen er steeds meer wapens bij te pas, dit zorgt vaak voor een dodelijke afloop.
Ik vind dit zeer spijtig.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th October 2007, 20:01
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Thumbs down Niet te geloven

Niet te geloven dat mensen zo kunnen zijn. Gewoon omdat een jongen van vijftien jaar geen sigaret bij zich heeft krijgt hij veel rake klappen.
En dat dan nog wel zo dicht na het incident van Bart Bonroy. Een incident dat heel veel media-aandacht gekregen heeft en terecht zo blijkt nu, want het wordt erger en erger.
Sommige mensen leven in een andere wereld denk ik dan, want ik zie het niet voor mogelijk dat iemand, iemand anders gewoon gaat slaan en stampen om één stom sigaretje (of om een mp3-speler zoals bij Joe Van Holsbeeck).
Hier in dit geval gaat het om een sigaret. Eén pakje sigaretten kost ongeveer 4 EURO, is dat het nu waard om iemand rake klappen te verkopen?
Het is de zoveelste keer dat dit gebeurt en het is niet goed te praten en het zal nooit goed te praten zijn. Zoiets kan niet, zoiets doe je gewoon niet.
Door dit voorval wordt er nog meer met schrik geleefd. Je kan niet buitenkomen zonder dat je iets meemaakt.

Mensen moeten leren nadenken voor ze een actie ondernemen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th October 2007, 10:57
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Waar gaat het toch allemaal naar toe hier in de samenleving? Ik vind dit echt verschrikkelijk. Waarom iemand klappen verkopen terwijl hij rustig in de bushalte zat? Er moet dringend iets gedaan worden aan zinloos geweld, want zo kan het niet verder. Zo kan niemand zich meer veilig voelen buiten, wel?! De mensen (in dit geval : de jongen die slaag gaf) kunnen gewoon niet meer tot 10 tellen. Ze kunnen zich niet meer beheersen! Je hebt zelf echt bang om over straat te lopen.
En dit al voor een 2de keer op korte tijd, het is toch onbegrijpelijk! Maar het lijkt wel of iedereen zo gehaast is in deze maatschappij, dat ze gewoon niet even hun behoefte tot een sigaret kunnen uitstellen, maar wel daarvoor iemand klappen geven!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 21st October 2007, 18:13
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Waar is die verdraagzaamheid toch naartoe? Ik vind het echt erg dat er zo'n zinloos geweld bestaat! Zo'n jongeren vervelen zich gewoon denk ik dan.. En tegen de verveling gaan ze dan even leuk iemand 'afslagen'. Geef deze jongeren iets om handen.. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het zou toch het proberen waard zijn.. Elke geval van zinloos geweld, is een geval teveel! Er zijn al genoeg grote geweldplegingen in de wereld aanwezig, dat wie die 'kleine' gevallen van zinloos geweld best wel kunnen missen! Als iedereen eerst is nadenkt voor hij handelt, dat zou al veel helpen!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 6th November 2007, 22:47
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
In de eerste plaats wil ik iedereen die zwaar verontwaardigd is over dit incident gelijk geven, maar daarnaast wil ik toch even een bemerking geven. Ik merk op dat er vooral veel aandacht en verontwaardiging gaat naar het gegeven “voor een sigaret/mp3). Ik wil maar even zeggen eigenlijk spelen die sigaret en mp3 geen hoofdreden. Wat wel de aanleiding tot zulk geweld geeft is de toenemende onverdraagzaamheid en de opkomst van het dikke ik (zie cursus RZL). Verder wil ik ook aanhalen dat zulke incidenten vaak het gevolg zijn van bijvoorbeeld jarenlang pestgedrag. De sigaret is dus de figuurlijke druppel en niet de hoofdreden. Hiermee wil ik niet pleiten voor de daders zeker niet maar ik wil oproepen tot een minder oppervlakkige kijk op zulk nieuws. Staar jullie niet blind op die sigaret maar ga op zoek naar de echte reden en echte problemen die leiden tot dit geweld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.