actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th January 2012, 09:35
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Vier keer meer orgaandonors

Het aantal mensen dat formeel heeft laten vastleggen dat ze orgaandonor willen worden, is sinds 2005 verviervoudigd. Dat schrijft L’Avenir dinsdag op basis van cijfers van het transplantatiecentrum van de Cliniques Saint-Luc. .Zowat 128.000 Belgen hebben expliciet laten optekenen dat ze vrijwillige orgaandonor zijn, in 2005 waren dat er 33.000.

Alle Belgen zijn bij hun overlijden automatisch potentiële donors, tenzij ze schriftelijk hebben laten weten dat ze dat niet willen zijn. Zowat 188.000 mensen willen niet dat hun organen na hun overlijden gebruikt worden om andere mensen te redden.

De vraag naar organen is nog altijd groter dan het aanbod. In België wachten 1.100 tot 1.200 mensen op een donororgaan. Vorig jaar stierven honderd mensen omdat er niet tijdig een geschikt donororgaan voor hen gevonden werd.

BRON: dinsdag 10 januari 2012, 07u19 belga Auteur: bvb
De Standaard

Mijn mening:
De verviervoudiging van het aantal donors in ons land vind ik goed nieuws. Vooral als je ziet dat er 1.100 à 1.200 mensen nog wachten op een orgaan. Het is ontzettend moeilijk om een orgaan te vinden dat zal passen in jouw lichaam en dan nog kan na de transplantatie jouw lichaam het nieuwe orgaan afstoten of kunnen er nog bijkomende infecties optreden.
Hoe meer orgaandonors er natuurlijk zijn, hoe meer kans dat er een gepast orgaan voor jou wordt gevonden en hoe meer kans dat jij dus zal blijven leven.
Het aantal mensen dat absoluut geen donor wil zijn (188.000), zal misschien ook nog afnemen. Waardoor er nog meer mensen door een transplantatie gered kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th January 2012, 14:12
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind het net als Lien goed nieuws dat het aantal orgaandonors verviervoudigd is sinds 2005. Ik vind het namelijk erg om te weten dat er elk jaar nog zoveel mensen sterven omdat men te lang moet wachten op donororganen. Deze onnodige sterfgevallen zullen dus hopelijk ook snel afnemen.
Daarnaast vind ik het ook positief dat elke Belg die sterft "automatisch" een potentiële donor wordt. Als je dood bent, heb je je organen toch niet meer nodig, je kan ze dus beter aan iemand donneren en die persoon er nog een lang leven mee schenken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st January 2012, 17:24
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Alle Belgen zijn bij hun overlijden automatisch potentiële donors, maar dit betekent niet dat men bij elke overledene zomaar organen kan wegnemen; hierover beslissen de nabestaanden namelijk, zij kunnen zich verzetten tegen de donatie. Wanneer de overledene zich echter op voorhand heeft laten registreren als vrijwillige orgaandonor, dan kan de familie hier niets tegenin brengen. Ook wanneer de overledene beslist heeft zijn organen absoluut niet te willen doneren, kan hier niets meer aan veranderd worden.
Ik vind het een heel positieve evolutie dat er meer en meer mensen zich dus wel expliciet als orgaandonor beschikbaar stellen na overlijden. Vaak wil de familie niet dat er iets met het lichaam gebeurt om emotionele redenen. Dit begrijp ik, maar vaak laten deze mensen zich vlak na het overlijden te sterk leiden door hun gevoel en denken ze niet rationeel na over orgaandonatie.
Met het systeem van automatisch donorschap is België één van de koplopers binnen Europa wat het aantal orgaandonaties betreft. Deze cijfers tonen alvast aan dat we deze status kunnen behouden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th April 2012, 20:45
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Met een orgaan van jezelf dat je na je dood toch niet meer nodig hebt, kan je een mensenleven redden, een mens een nieuwe kans op een mooi leven geven. Waarom zou je dat niet willen doen?

Het klinkt misschien een beetje gek dat dokters je organen weghalen, en deze bij iemand anders inplanten, maar mensen moeten eens denken aan wat dit voor die andere mensen wel niet betekend. En, net zoals daarjuist gezegd, als je overleden bent heb je je organen toch niet meer nodig ...

Volgens mij alleen maar pro's, en geen contra's. Het systeem van 'automatisch donor' is een goed idee, maar als dan de nabestaanden geen groen licht geven, houdt het toch nog op...
Voor alle mensen die achter het 'afgeven' van organen staan zeg ik dan ook: druk het formulier van de website van Belgische orgaandonoren af, vul het in en ga er mee naar je gemeentehuis voor een stempeltje, en voila. Je bent officieel orgaandonor, dus na je dood mag men je organen weghalen, eender wat je familie of andere nabestaanden de dokters vragen ...

Ik ben blij dat ik dit reeds heb gedaan, en het formulier altijd op zak heb. Mocht er dan iets met mij gebeuren, weet ik al dat mijn nabestaanden hier niet meer over moeten nadenken, en het stelt mij wel een beetje gerust misschien dat ik weet dat ik een aantal mensen kan helpen, zelfs nog na mijn dood...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th April 2012, 15:49
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik vind dat er nog veel te veel mensen hun organen niet willen afstaan. 188 000 mensen vind ik persoonlijk niet weinig. Daarom vind ik ook dat hier iets aan gedaan mag worden. Waarom worden niet gewoon alle bruikbare organen (organen die niet beschadigd zijn door ouderdom of andere redenen) uit het lichaam van de overledene gehaald? Ik vind dat de nabestaanden hier veel te veel zeggenschap over hebben. De wet mag de regelgeving hieromtrent wel eens aanpassen. Het is namelijk zo elk orgaan een mensenleven kan redden...
Er mag dus niet getwijfeld worden bij de afname van een orgaan.

De een zijn dood is de ander zijn brood
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th April 2012, 16:38
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik vind het zeker enorm positief dat er steeds meer mensen vrijwillig hun organen willen afstaan. Dat je nog levens kan redden wanneer je gestorven bent, is een zeer mooi gegeven! Maar ik vind de wetgeving zoals het nu is wel goed. Er moet ergens wel rekening gehouden worden met de nabestaanden... Ik ben gewoon van mening dat er zoveel mogelijk mensen zich moeten opgeven als vrijwillige donor en dan kunnen de nabestaanden zich niet meer verzetten en zullen dit waarschijnlijk ook niet meer doen omdat ze weten dat het een laatste wens is van de overledene.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th April 2012, 16:54
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Dat het aantal orgaandonoren verviervoudigd is, is zeker positief nieuws. Het systeem van de 'automatische donor' is een erg goed idee. Zo zullen er weer meer mensen gered kunnen worden. Toch zijn er ook nog een groot aantal mensen (100) die stierven omdat een donororgaan niet op tijd beschikbaar was. Hopelijk zal het aantal donoren in de toekomst nog stijgen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th April 2012, 17:46
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Inderdaad, goede zaak!
De toekomst ligt volgens mij nog steeds in de geneeskunde op alle gebied.
Ik vond een citaat op het internet dat bij dit onderwerp wel goed past, lees het maar eens.

Ik zou m'n leven ervoor geven niet dood te hoeven gaan. (Kees Torn)
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 14th April 2012, 18:06
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik heb onlangs op TV een tochwel vrij emotionele aflevering van Jambers gezien waarin het ging over een mucoviscidose patiënt. De persoon in kwestie moest vrij lang wachten op andere longen. Het was prachtig om te zien hoe gelukkig de persoon was toen hij te horen kreeg dat er eindelijk iemand gevonden was die de longen had die voor hem konden dienen. Het is jammer genoeg niet zo dat alle longen voor jouw lichaam geschikt zijn. Rede te meer om zo veel mogelijk orgaandonoren te hebben!
Met zen allen een orgaandonorenformulier invullen en naar het gemeentehuis zou ik zo zeggen..
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th April 2012, 12:25
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Laten we hopen dat deze trend zich verder zet waardoor er in de toekomst een evenwicht is tussen vraag en aanbod. Als het deze manier niet kan, kunnen we misschien nog hopen op de wetenschap. Door het steeds verder evolueren van de techniek en de kennis lijkt het mij niet onmogelijk om ooit metalen of niet menselijke organen te gebruiken als donor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.