actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2007, 09:44
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Bouwgrond drie keer zo duur binnen tien jaar

Door de schaarste riskeert bouwgrond binnen tien jaar drie keer duurder te worden. Als de overheid niet ingrijpt, kost in 2017 een vierkante meter bouwgrond gemiddeld 590 euro, voorspelt de Vlaamse Confederatie Bouw.

De volgende tien jaar neemt het aantal gezinnen door verdunning en vergrijzing sneller toe dan de totale bevolking. Het Vlaams gewest heeft uitgerekend dat er daarom minstens 160.000 bijkomende woningen nodig zijn.

Daarvoor is uiteraard bouwgrond nodig, maar die is schaars. Ten eerste omdat grondeigenaars liever speculeren op een hogere prijs later dan nu te verkopen.

"En omdat de overheden 18.000 hectare voorziene woonuitbreidingsgebieden niet aansnijden", zegt Marc Dillen van de Vlaamse Confederatie Bouw. "Bovendien bakenen ze te langzaam de stedelijke gebieden en de woongebieden daarbinnen af."

21 november 2007, Gazet Van Antwerpen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2007, 10:23
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
De gronden zijn nu al zo duur, wat gaat dat dan binnen die 10 jaar geven? Het is nu voor sommige al moeilijk om een deftig stuk grond te vinden en met een haalbare prijs. Als alleenstaande zal je niet meer aan bouwen moeten denken, met 1 inkomen zul je er niet komen, dat is vandaag de dag al heel moeilijk voor mensen die aan het bouwen zijn.
__________________
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2007, 11:13
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Misschien moet ik nu al maar een bouwgrond kopen..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st November 2007, 12:22
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
goei plan
__________________
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd November 2007, 20:58
Rianne Olieslagers Rianne Olieslagers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Vorselaar
Posts: 7
het is gewoon schandalig!
Ik zou graag ook ooit nog een huisje van mezelf bouwen, maar zoals het er nu uitziet zal ik daar niet meer op moeten hopen.
zelfs kopen zal er niet meer aan toe komen denk ik.
Ik zal maar bij mijn mama blijven wonen
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2007, 16:18
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Het is nu al moeilijk genoeg om als pas afgestudeerde iets te vinden. Zelf wil ik ook zo snel mogelijk een stuk grond of een huis kopen. Maar als je aan het studeren bent, zal dit moeilijk gaan.

Ik vind de grondprijzen nu al veel te duur. Voor 250.000€ heb je tegenwoordig niet heel veel meer. En dan moet je nog af betalen tot je ongeveer 50 bent.

Op deze manier gaan we straks terug familiehuizen hebben. Een huis waar je samen met je ouders en grootouders en je kinderen moet wonen. Omdat het anders gewoon te duur is.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th November 2007, 19:45
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Ik vind het heel erg dat de grondprijzen zo duur worden, want het ziet er niet goed uit voor ons in de toekomst. Ik zou later ook liever een eigen huisje bouwen.
Maar langs de andere kant is het ook logisch dat de prijs van de bouwgronden stijgt. Er kan geen plaats blijven zijn om nieuwe huizen te bouwen. En er moet ook nog grond overblijven voor andere doeleinden + onze natuur moet ook nog voor een stuk bewaard blijven. Veel is er al niet meer over.
En hoe minder beschikbare grond om te bouwen er is, hoe duurder de prijzen worden. Daarom zal er in de toekomst meer en meer gerenoveerd moeten worden. Een oud pand opknappen heeft ook zijn charmes vind ik.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th November 2007, 21:21
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
Wel, nu heb ik eens een heel klein beetje geluk...

Mijn grootouders zijn enkele jaren geleden verhuisd naar een kleiner huis. Het huis waarin ze woonden was te groot, de tuin was te enorm, ze konden alles niet meer onderhouden. Nu wordt dat huis verhuurd, opdat ik later de boel zou kunnen overkopen.
Dat gaat mij een aardige duit kosten, aangezien het een kolossale bouwgrond is met een vrij groot huis en enkele bijgebouwen, maar aangezien het familie is, en aangezien zij er ook al winst hebben uit gehaald door de huur, zal de prijs waarschijnlijk niet tot in het oneindige oplopen, en zal de hele boel betaalbaar blijven.

Ik hoop zo dat ik een piepkleinbeetje gespaard blijf van die groeiende prijzen...
__________________
Bezint eer gij begint.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 27th November 2007, 11:03
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Inderdaad de bouwgronden worden steeds duurder. Mijn ouders hebben hun bouwgrond nog voor minder dan 25.000 euro kunnen kopen. Dat is nu onmogelijk geworden. Ik vrees dat ik zelf nooit aan een eigen huis zal geraken, maar een huis huren is ook verschrikkelijk duur. En huren vind ik dan weer weggegooid geld, toch zeker als je te lang moet huren. Het is spijtig dat er zo weinig gronden zijn, toch vind ik het ook belangrijk dat er voldoende natuur blijft.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 4th December 2007, 22:26
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Wie binnen tien jaar dan nog een grond kan kopen door hard werken, een welgemeende proficiat!
Ik had laatst de discussie nog met mijn moeder en grootmoeder dat ik nooit alleen een grond zal kunnen kopen en een huis erop kan zetten.
Zij waren van mening : 'as ge hed genoeg werkt, gaat da wel'. En dan hebben wij als jeugd van tegewoordig niets meer te zeggen, want wij zijn altijd lui en werken nooit!

Ik pieker er nog niet te veel over, eerst deze opleiding afmaken en dan zien we wel.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 6th December 2007, 15:21
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 73
het zal niet voor mij zijn.

Ik denk dat je dezer dagen al grond moet erven of een zeer mooi loon moet hebben als je nog wilt dingenen naar een bouwgrond. Het is weinige gegunt om nu nog een stuk grond te kopen. Ik denk dat we moeten overschakelen van kopen naar huren. Dit zal wel niet zo simpel zijn, want het gros van de mensen is geneigd om te kopen, wat heel logisch is natuurlijk. Ik vrees alleen dat ik geen grond meer zal kunnen betalen. Daarvoor zit ik in de verkeerde opleiding .
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 7th December 2007, 15:46
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Nog duurder ???
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.