actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2017, 22:28
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Hilde Crevits: "Iraanse ambassadeur moet jongens en meisjes gelijk behandelen"

Hilde Crevits: "Iraanse ambassadeur moet jongens en meisjes gelijk behandelen"

De Iraanse ambassadeur in België moet jongens en meisjes gelijk behandelen ofwel wegblijven van de proclamatie voor de informatica-olympiade. Dat zei onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams parlement na een vraag van Bart Somers (Open Vld).


Op 13 mei wordt de ploeg bekendgemaakt die België zal vertegenwoordigen op de informatica-olympiade in Iran. De wedstrijd, georganiseerd met de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse overheid, richt zich op leerlingen uit het lager en middelbaar onderwijs. Op de proclamatie zal de Iraanse ambassadeur aanwezig zijn om de laureaten te feliciteren. In de bijbehorende uitnodiging die de deelnemende scholen ontvingen, melden de organisatoren van de olympiade dat die ambassadeur geen hand zal geven aan meisjes. Dat stond vandaag te lezen in De Standaard en Het Nieuwsblad.

De verschillende behandeling schoot Vlaams parlementslid Bart
Somers (Open Vld) in het verkeerde keelgat, maar ook Hilde Crevits is bijzonder ontstemd over de brief. "Als een hoofdknik het ultieme teken van respect is, waarom doet hij dat dan alleen bij de meisjes en niet bij de jongens?", vroeg de minister. "Ofwel komt hij en behandelt hij iedereen gelijk, ofwel blijft hij weg."

Crevits zal ook contact opnemen met de delegatie van scholieren om ervoor te zorgen dat ze in hun trip naar de eigenlijke olympiade in Teheran voldoende ondersteuning krijgen.

Doortrekken

"Dit was het antwoord waarop ik gehoopt had", zei Somers. "Wij geloven niet in gendersegregatie." Volgens Yasmine Kherbache van sp.a moeten de regeringen de lijn nu ook doortrekken en niet meer toegeven aan verschillende behandeling van mannen en vrouwen tijdens handelsmissies. "Bij de laatste missie naar Iran is men daar niet consequent in geweest", aldus het parlementslid.

Datum: 3/05/2017
Bron: De Morgen

Mening:
Ik volg de mening van onderwijsminister Hilde Crevits helemaal. Ik vind het ten eerste goed dat ze opkomt voor de leerlingen die zullen deelnemen aan de olympiade in Iran. Ik vind het onaanvaardbaar en respectloos dat de Iraanse ambassadeur de meisjes geen hand wilt geven. Dit gaat in tegen de gelijke rechten tussen mannen en vrouwen vind ik. Ze moeten gelijk behandeld worden, waar ter wereld dan ook. Ik ben het dus volledig eens met mevrouw Crevits: ofwel behandel je iedereen gelijk ofwel kom je niet. Ons land moet een eenduidige boodschap overbrengen naar andere landen toe: vrouwen en mannen moeten gelijk behandeld worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.