actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2013, 19:39
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Een computer met internet in elke klas tegen 2020

Een computer met internet in elke klas tegen 2020

De Europese Commissie wil dat scholen en universiteiten meer gebruik maken van computers, internet en digitale studiepakketten. De Commissie zal daarvoor geld vrijmaken. Volgens een Europees onderzoek zou in België vooral het lager onderwijs achterop hinken ten opzichte van de rest van Europa.
"Meer dan 60% van de 9-jarigen in de EU gaat naar scholen zonder digitale infrastructuur", schrijft de Europese Commissie in een persbericht.

"De Commissie lanceert daarom het actieplan "Open het onderwijs" om deze en andere digitale problemen aan te pakken die scholen en universiteiten belemmeren de kwaliteit en digitale vaardigheden aan te bieden die nodig zijn voor 90% van de banen in 2020." Via een speciale website kunnen studenten, onderwijspersoneel en onderwijsinstellingen gratis open onderwijstoepassingen delen.

"Leerkrachten en onderwijzers moeten worden bijgespijkerd"
België hinkt volgens de Europese Commissie achterop. Amper 13% van de 9-jarigen in ons land gebruikt regelmatig een pc in de les. Dat is het op een na slechtste cijfer in de hele EU. Om ons land en andere landen een duwtje in de rug te geven, maakt de Commissie geld vrij.

"Alle Europese kinderen moeten dezelfde mogelijkheden krijgen in hun onderwijs", zegt Europees Commissaris Neelie Kroes (foto). "Ze moeten digitale instrumenten kunnen gebruiken. Dat betekent niet alleen dat scholen over de nodige infrastructuur moeten beschikken, maar ook dat leerkrachten en onderwijzers helemaal moeten worden bijgespijkerd." Kroes wil onder meer dat elk klaslokaal tegen 2020 over een computer en internet beschikt.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...U_ICT_onderwijs

Mening: Ik ben zeker voorstander. In dit informatietijdperk lijkt het mij zeer belangrijk voor opgroeiende kinderen om op school en in de klas toegang te hebben tot een computer. Je kan niet van iedereen verwachten dat hij/zij thuis de middelen heeft om hier zelf over te beschikken, maar toch is het wel praktisch een vereiste dat iedereen zijn weg vindt op een computer.
Ik schrik er wel van dat België het blijkbaar niet goed doet op dit vlak. Als ik terugdenk aan mijn eigen schooltijd, werd toen al best wat aandacht besteed aan werken met computers (en computers en internet waren toen nog lang niet zo alomtegenwoordig als vandaag).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2013, 13:43
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit zeer positief. Eigenlijk had dit al veel langer doorgevoerd moeten worden. Het is belangrijk dat men in elke klas over een computer kan beschikken. Niet alleen de leerlingen maar ook de leerkracht. Zo brengen we ICT nog dichter bij de leerlingen en kunnen leerkrachten beschikken over een computer met internet om zaken op te zoeken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th September 2013, 21:14
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Eerlijk? Ik ben hier absoluut geen voorstaander van. Waarom niet zal ik proberen duidelijk te maken in enkele puntjes.
1. De klassen moeten worden aangepast. Vaak zitten scholen al met een klein budget. In elke klas een computer zetten + bordboeken + cursussen om de leerkrachten bij te scholen… Wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel geld? De Commissie, zo klinkt het. Maar gaan zij werkelijk alles bekostigen? Ik wil het zien…
2. In de klas wordt constant de computer gebruikt. Leerlingen zullen, vanzelfsprekend, huistaken krijgen om op de computer te maken. Enkele leerlingen beschikken thuis niet over een computer. Kan men hen verplichten er één aan te schaffen? Nee. Kan men hen het huiswerk op school laten maken onder, bijvoorbeeld, de middagpauze? Ja, natuurlijk. Maar wat dan met de sociale contacten? En heeft een kind geen nood aan een uurtje pauze?
3. Wat met de gezondheid van onze kinderen? Constant, maar liefst 8 uur per dag op een schermpje zitten staren in de klas + dan thuis nog enkele uren…
4. Waarom nog een lerarenopleiding? In mijn ogen kan iedereen wel wat aflezen van een computerscherm, en ben je ergens niet zeker van, dan open je google maar.
5. Wat ga je doen met de ‘ouderwetse’ schoolboeken? Ga je zelf alles digitaal doen en de leerlingen laten pennen of moeten zij ook een laptop/ipad aanschaffen?
6. Wat als… er geen elektriciteit is? Wat als… er geen internetverbinding is?
7. Wat doe je met de oudere garde? Het gebruik van een digitaal platform is voor hen vaak al een hel. Ga je hen ook de lessen met een digibord laten geven?
8. Qua didactisch materiaal biedt het heel wat meer mogelijkheden. Wanneer je het bijvoorbeeld over het bos hebt, kan je een boswandeling bekijken op YouTube. Maar waarom niet met de leerlingen eens het bos in trekken? Waarom moeten we alles zien en leren via filmpjes of websites?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st October 2013, 15:10
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik ben een voorstander van een computer in de klas. Tegenwoordig wordt er van een leerling verwacht dat ze toch degelijk met een computer kunnen omgaan. Hier moet de school de leerling in begeleiden. Ik denk dat het wel heel handig zou zijn als elke klas een computer heeft met internet. Al is het al om beeldmateriaal te laten zien zodat leerlingen de leerstof visueel kunnen voorstellen.
Natuurlijk zijn er ook allerlei nadelen verbonden aan het bezitten van een computer met internet. Als je voorziet om internet te gebruiken in je les en het internet is kapot, is dit een tegenvaller. De leerkrachten moeten dus altijd een back-up plan voorzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.