actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2013, 11:25
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Duitsland eerste Europese land met ‘geslacht X’

Vanaf morgen is Duitsland het eerste Europese land dat toelaat dat baby’s die geboren worden met onduidelijke geslachtskenmerken niet langer van bij de geboorte als man of vrouw ingeschreven moeten worden.

Op de Duitse paspoorten kan voortaan niet alleen M, voor een man, V, voor een vrouw maar nu ook X staan voor, iemand bij wie het geslacht niet duidelijk is. Andere officiële documenten zouden moeten volgen.

‘Het is voor het eerst dat de wet erkent dat er mensen zijn die man noch vrouw zijn, of die beide geslachten hebben - mensen die niet binnen de traditionele legale categoriën vallen’, legt Konstanze Plett, prof aan de universiteit van Bremen uit.

De maatregel moet de druk op ouders verminderen, die nu door de wetgeving vaak snel moeten beslissen over eventuele operaties bij de pasgeborene.

‘Een juridische revolutie’, zo noemde de krant Süddeutsche Zeitung het nieuws eerder.

De verandering is het gevolg van een aanbeveling van het Duitse grondwettelijk hof, die stelde dat de wettelijke erkenning van het beleefde geslacht een mensenrecht is.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131030_00816548

Mijn mening: Ik ben een voorstander van deze maatregel. Bij de geboorte van een baby is het niet altijd meteen duidelijk of het een meisje of een jongen is. Vaak wordt er dan een operatie uitgevoerd om duidelijkheid te creeëren. Je hebt immers maar 3 dagen na de bevalling om je baby in te schrijven in het gemeentehuis en dus moet het geslacht dan bekend zijn. Dankzij deze maatregel is dat niet meer nodig in Duitsland! De baby kan worden ingeschreven zonder dat het geslacht gekend moet zijn. Een hele vooruitgang vind ik zelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2013, 17:12
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Zoals mijn voorganger al zei, is deze maatregel een hele vooruitgang. Ik vind dat iedereen recht heeft op tijd om een juiste beslissing te maken. Daarom ga ik akkoord met deze maatregel. Ik hoop dat andere landen dit ook gaan doen want op deze manier kunnen er vele onnodige spanningen gespaard worden. In die eerste 3 dagen dat de ouders moeten beslissen zijn ze vaak nog overdonderd van de geboorte van hun kind en door het slechte nieuws over het geslacht. Ik vind het dus geen slecht idee om de ouders wat meer tijd te geven om er rustig over te kunnen nadenken. Misschien kunnen de kinderen zelfs lang genoeg met twee geslachten leven (en met een X op hun officiële documenten) zodat ze als ze wat ouder zijn misschien al inspraak kunnen hebben in de beslissing om jongen of meisje te zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.