actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th July 2013, 19:04
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Slavernij voortaan een misdaad in Frankrijk

Slavernij voortaan een misdaad in Frankrijk

© afp. Het beledigen van het staatshoofd is geen misdaad meer in Frankrijk.
Het Franse parlement heeft vandaag het verbod op slavernij unaniem goedgekeurd. Het beledigen van de president is dan weer geen misdaad meer in Frankrijk.

"Zowat 12 miljoen mensen zijn wereldwijd het slachtoffer van gedwongen arbeid, waarvan 350.000 in de geďndustrialiseerde landen", aldus Eliane Assassi, voorzitster van de Communistisch, Republikeins, Burgerlijke Groep en Senatoren van de Linkse Partij. "We moesten dus ons rechtssysteem aanpassen om op een betere manier te strijden tegen de slavernij." Afhankelijk van hoe ernstig de misdaden zijn, riskeert men in Frankrijk voortaan tussen de 7 en 30 jaar cel voor slavernij.

"Casse-toi, pov'con"
De wet tegen het beledigen van de president werd voor de laatste keer gebruikt in 2008, toen een man veroordeeld werd die voor de neus van president Nicolas Sarkozy een bord omhooghield met "casse-toi, pov'con" (rot op, arme klootzak). Frankrijk werd voor die uitspraak veroordeeld door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

45.000 euro boete
Hoewel het beledigen van de president niet meer bij wet verboden is, kan het parket toch nog kiezen om, afhankelijk van de ernst van de feiten, een onderzoek te openen, en enkel wanneer het staatshoofd erom vraagt. Zo kunnen mensen die de president van de Franse Republiek beledigen of schade berokkenen, nog steeds veroordeeld worden tot een boete van 45.000 euro.

Datum: 25/07/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...Frankrijk.dhtml

Mening:

Eigenlijk was ik enorm verbaasd bij het lezen van de titel van dit artikel. Ik had het idee dat slavernij al lang verboden was in onze westerse landen, maar blijkbaar is dit niet zo. Ik vind het wel goed dat Frankrijk nu de goede stap zet om dit te verbieden, want dit is ernstige schending van de mensenrechten en ik vind niet dat men hier ongestraft mee mag wegkomen. Ik weet niet precies hoe het zit met andere landen, maar vermoedelijk zou ik van nog een aantal landen wel verschieten. Hopelijk volgen deze landen het voorbeeld van Frankrijk en zullen ook zij de slavernij afschaffen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.