actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Een 'Al-Khattabiplein' in Borgerhout... wat vindt u hiervan?
Waarom niet, meerderheid beslist... 9 17.31%
Moet niet kunnen, in Vlaanderen Nederlands... 34 65.38%
Onverschillig, geen mening... 9 17.31%
Stemmers: 52. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 01:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Borgerhout verkiest Terloplein boven Al-Khattabiplein

Borgerhout verkiest Terloplein boven Al-Khattabiplein


De inwoners van Borgerhout hebben zich het afgelopen weekeinde uitgesproken over hun voorkeur voor een buurtplein dat nog geen officiële naam heeft. Met 475 voorkeurstemmen haalde ‘Terloplein’ het van de gecontesteerde suggestie voor ‘Al-Khattabiplein’, dat uiteindelijk 393 stemmen kreeg.



Naar aanleiding van de renovatie van het plein en een nieuw pleinhuis startte het bestuur van het Antwerpse district Borgerhout het project ‘Plein zoekt naam’. Het bestuur maakte een shortlist op van drie namen uit 51 suggesties.

Zo’n 953 Borgerhoutenaars brachten de voorbije dagen online hun stem uit. Een meerderheid (475) koos voor het Terloplein (de huidige, niet-officiële naam), gevolgd door 393 stemmen voor het Al-Khattabiplein (verwijzend naar een Marokkaanse vrijheidsstrijder) en 86 stemmen voor het Maria Rosseelsplein (verwijzend naar de barones en schrijfster uit de buurt).

De overwinning van het Terloplein zal wellicht goed onthaald worden bij de partijen N-VA, Open VLD en Vlaams Belang, die kritiek hadden geuit op het Marokkaanse voorstel.

‘We waren zeer blij met de grote respons op dit participatieproject, maar ook verrast door de commotie errond’, zegt districtsvoorzitter Marij Preneel (Groen). ‘We hebben bij de keuze rekening gehouden met de richtlijnen van de straatnaamcommissie, maar vonden het tegelijk belangrijk dat de shortlist een weerspiegeling was van voorstellen die het meeste werden ingezonden.’

Vooraleer de naam definitief kan worden, moet die nog onder meer langs de districtsraad en de stedelijke commissie voor straatnamen. Uiteindelijk moet de gemeenteraad zijn fiat voor de naam geven.


Blog DS, 01-12-2013 (Henk Tacq)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2013, 20:21
n*ck.vervoort n*ck.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wechelderzande
Posts: 22
een rechte lijn trekken

Beste

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik weinig voeling heb met het plein, laat staan met de naam die het draagt, maar als ik lees welke commotie er rond de naamgeving weer ontstaat stel ik mijzelf enkele vragen. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af wat er mis is met de naam van een Marokkaanse vrijheidsstrijder, ik kan snappen dat er mensen gekant zijn tegen het feit dat het hier om iemand van vreemde origine gaat, maar dit is toch niet de eerste keer dat er een plein/straat naar een buitenlandse vrijheidsstrijder genoemd is. De Bolivarplaats in Antwerpen is bijvoorbeeld naar een Boliviaanse vrijheidsstrijder genoemd. Er bestaat zowel een Lincolnstraat, als een Washingtonstraat in Elsene, en dat waren Amerikanen, en geen Belgen, dus moeten we die straten misschien ook maar eens hernoemen. Verder vraag ik mij ook af of deze hetze ook had ontstaan moest er iemand bijvoorbeeld een Guévaraplein willen aanleggen in plaats van een Al-Khabattiplein. Daarom, vind ik, moet er een rechte lijn getrokken worden, ofwel alle straatnamen Vlaams, ofwel de meerderheid laten beslissen, ongeacht de oorsprong van de naam.

Met vriendelijke groet


N*ck
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2013, 11:38
t*ur.hermans t*ur.hermans is offline
Linkshandige Linkse
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 65
Ik ben akkoord met n*ck vervoort, maar in vorselaar zijn ze duidelijk nogal bekrompen als met meteen nee zegt tegen anders klinkende dingen.
Ik heb zelf ook niet "ja" gestemd, ik heb geen voeling met dit plein dus kan me niet echt spelen.
Het democratische erachter blijft echter wel het juiste, in mijn ogen. Als ze hier de wil van de meerderheid gaan tegenhouden, waar gaat het eindigen?
__________________
--
The last thing I need is to do what I've already done - Manic Bloom
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2013, 18:47
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Eigenlijk interesseert het mij bitter weinig hoe ze dat plein noemen.
Ik begrijp dat de Vlamingen in Borgerhout (a.k.a Borgerokko) wonen er natuurlijk anders over denken.

Anderzijds, Democratie boven alles ! .
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2013, 13:03
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik snap niet dat mensen zo veel commotie kunnen maken om de benaming van een plein... of dat plein nu A of B genoemd wordt, de mensen die er zullen vertoeven, zijn toch nog altijd dezelfde?

Borgerhout staat er bekend om veel vreemde origines te hebben, dus dan is het ergens logisch om het plein een dergelijke naam te geven. Jammer genoeg is de verdraagzaamheid nu ver te zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.