actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: 'Straf' je met de op stapel staande onderwijshervorming de leerlingen uit het TSO?
Ja 3 60.00%
Nee 2 40.00%
Stemmers: 5. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th June 2013, 01:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Hiermee straf je ook de leerlingen in het TSO’

‘Hiermee straf je ook de leerlingen in het TSO’


Is de op stapel staande onderwijshervorming een goede zaak?


‘Absoluut niet. En dat zegt dus niet een misnoegde elitaire ASO-leraar, maar iemand die al dertig jaar gepokt en gemazeld is in het TSO. Ik ben ervan overtuigd dat de schotten tussen ASO, TSO en BSO moeten blijven bestaan. De meeste leerlingen kunnen op hun twaalfde perfect inschatten welke richting ze uit willen. Een brede eerste graad is voor die kinderen twee jaar tijdverlies. Leerlingen die in het TSO thuishoren, zijn er helemaal niet bij gebaat nog twee jaar langer samen te zitten met ASO-leerlingen. Ze hebben nood aan een andere manier van lesgeven. Door de schotten weg te nemen straf je dus de kinderen die op hun twaalfde de juiste keuze maken, en dat is nog altijd het gros van de leerlingen.’


Maar als we de schotten houden, raken we nooit af van het watervalsysteem.

‘Het watervalsysteem is een vreselijk woord en een vreselijk fenomeen, maar je roeit het niet uit door alles maar op een hoopje te gooien. Elke ouder wil liever dat zijn kind chirurg wordt dan loodgieter, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Mensen moeten maar een keer gaan inzien dat TSO en BSO volwaardige en eerbare studierichtingen bieden. Daar zit het probleem. Technische vakken in het lager onderwijs kunnen al een deel van de oplossing zijn, daar ben ik het wel mee eens. Als ze op een ernstige manier ingevuld worden, dan wel. En dan bedoel ik niet: vogelkastjes bouwen.’


Het probleem zit toch vooral bij de doorstroming: te weinig kinderen, vooral kansarme kinderen, behalen ooit een diploma middelbare school.

‘Inderdaad, en daar zal deze hervorming niets, maar dan ook niets aan veranderen. Neem het aan van iemand die er midden in zit: de achterstand en de uitval zijn in hoofdzaak een probleem van migrantenkinderen, en dus van taal. Het is een regelrechte schande dat we die kinderen daarmee aan hun lot overlaten, ze worden levenslang gestraft. Laat ze één jaar verliezen door ze in een taalbad onder te dompelen, en dan zijn hun problemen van de baan, dat geef ik u op een briefje.’


Het spel wordt nu vooral politiek gespeeld, lijkt het. Zitten de onderhandelaars met hun hoofd bij de hervorming, of bij de volgende verkiezingen?

‘Wel, ik kan u vertellen dat driekwart van het lerarenkorps tegen deze hervorming is - dat is geen aanvoelen, het blijkt uit onderzoek - en het niet pikt dat alles over hun hoofd heen wordt beslist. Er is bijzonder veel misnoegdheid. Als deze hervorming er komt, dan weet ik wat volgend jaar de allermakkelijkste job wordt: de verkiezingscampagne van de N-VA voeren.’


DS, 03-06-2013 (Peter De Roover)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 4th June 2013 om 02:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.