actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 11:23
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Tekstbureau C’bon schrijft jouw sollicitatiebrief

Tekstbureau C’bon schrijft jouw sollicitatiebrief

Een tekstbureau voor sollicitatiebrieven: de Gentse copywriter Christine Bonheure stelde pas haar gloednieuwe website C’bon voor. Doelpubliek: iedereen die solliciteert. “Op mijn site staat een aantal brieven die me zelf ooit een job hebben bezorgd. En nergens staat daar iets in over wat ik wilde verdienen.”

“Het is te gek voor woorden dat iemand die geknipt is voor een job door een slechte brief niet door de eerste selectieronde geraakt”, steekt Christine Bonheure van wal.

“Meteen de reden voor mijn tekstbureau: mensen helpen die de juiste capaciteiten hebben, maar zich op papier niet kunnen verkopen. Ik heb 25 jaar ervaring met taal en communicatie in verschillende jobs. Omdat ik niet zo goed tegen routine kan, heb ik zelf vaak gesolliciteerd. Daarbij slaagde ik er altijd wel weer in om op gesprek te mogen."

"Ik kon al schrijven, en daar is in de loop van de jaren veel techniek bijgekomen. Klassieke handboeken met taaltips zijn vaak niet mee: in een brief hoef je echt niet in je eerste zin te vermelden waar je een vacature gespot hebt. Dat zet je gewoon kort in de onderwerpregel. Zo win je al een halve alinea. Je valt beter meteen met de deur in huis, waarbij je je persoonlijkheid laat spreken. Jonge mensen durven dat niet goed. De lijn is dun tussen opscheppen en jezelf verkopen, maar ze is er wel. Eigenlijk heb je wat bravoure nodig."

"Wie vindt dat mensen hun brieven zelf maar moeten schrijven, heeft ongelijk. Een kandidaat wordt immers nooit aanvaard op basis van een sollicitatiebrief. Maar die kan iemand wel de kans bieden zichzelf te mogen voorstellen. De verschillen tussen kandidaten zijn klein. Zeker voor white collar jobs heeft iedereen een hoger diploma op zak. Een goede brief is dus de eerste hefboom.”

Trek het juiste register open

“Je tekst begin je meteen met je motivatie”, zegt Christine Bonheure. “To the point en vlot. Dan ga je technisch in op de jobinhoud: ik kom in aanmerking om die en die reden. In de derde alinea ga je dan nog eens in op je sterktes, en in de vierde stuur je aan op een gesprek. Er wordt bijna alleen nog digitaal gelezen, dus je brief moet scanbaar zijn met veel kopjes en korte alinea’s. Alleen via de titeltjes zou de hele inhoud je duidelijk moeten zijn. Stuur je een mail, verzorg dan je lay-out. Je toon pas je aan de vacature aan: zet jezelf ‘vlot’ maar zakelijk in de picture voor een commerciële functie … en extra vlot voor een job in de communicatiesector waar creativiteit een troef is. Solliciteer je voor een bank, dan moet een brief heel anders klinken dan voor de sociale sector. Mijn advies is: klink jong en vlot, ook in een zakelijke brief, en vermijd jargon. Wees ook uniek. Overheden liggen wat moeilijker: ik solliciteerde ooit zelf voor een overheidsfunctie, werd uitgenodigd en kreeg de vraag of ik die schrijfstijl ook intern zou gaan gebruiken (lacht). Als gemeentelijk communicatieambtenaar merkte ik zelf ooit duidelijk dat je bij de overheid niet voorbij een bepaalde schrijfstijl kunt. Maar dat is in de meeste sectoren zo.”

Bron: De Standaard, 23/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151023_01934603

Eigen mening: Een zeer mooi initiatief, toch op het eerste zicht. Ik vind het heel goed iemand met veel ervaring en kennis solliciterende mensen 'gratis' kan en wil helpen. Niet iedereen is even goed in het schrijvende deel van de sollicitatie. Ik denk dan bijvoorbeeld aan mensen die eerder wiskundig dan taalkundig gericht zijn. Mensen die een groot taalgevoel hebben en bovendien kennis hebben van (formele) brieven, zullen een stapje voor hebben. Ook al doet die brief er eigenlijk niet toe. Het zijn jouw kwaliteiten die tellen en die jou de job moeten geven. Dan komt er de 'maar'. Wat niet in het artikel staat is dat Bonheure ook betaald kan worden. Voor 40 euro herschrijft of reviseert Bonheure jouw brief. Tot daar toe. Voor 80 euro schrijft zij eigenhandig de brief, inclusief telefonisch inputgesprek. Dat laatste gedeelte, daar ben ik resoluut tegen. Want net dan kan je aangenomen worden, of alleszins in aanspraak komen, door kwaliteiten die je misschien niet bezit. Ik denk dan ook dat een communicatieve vaardigheid voor iedereen enorm belangrijk is. Of je nu in de commerciële branche zit of niet. We leren niet voor niets Nederlands op school.

Laatst aangepast door Jorn.S*oops : 23rd October 2015 om 11:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.